۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

خشک شدن تالابها و کاهش سفره آبهای زیرزمینی زنگ خطر است

خشک شدن تالابها و کاهش سفره آبهای زیرزمینی زنگ خطر است

قزوین- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: خشک شدن تالابها، کاهش منابع سفره آبهای زیرزمینی و هجوم ریزگردها زنگ خطر اشکال اساسی در چرخه زیست محیطی را به صدا درآورده است .

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار  عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قزوین که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: کاهش سفره های آبهای زیرزمینی درکشور بسیار نگران کننده است و باید با مشارکت مردم برای آن تدبیر کنیم.

وی افزود: با اصلاح الگوی آبیاری در کشاورزی، اصلاح بذر، مدیریت سم و کود باید هزینه های تحمیل شده به محیط زیست را کاهش دهیم که این کار با آگاهی دادن و آموزش گروههای مختلف ممکن می شود.

معاون رئیس جمهور یادآورشد: در دولت تدبیر وامید موضوع محیط زیست یک مسئله بخشی نیست بلکه بعه عنوان موضوعی فرابخشی همه نیروها و دستکاهها را درگیر کرده لذا همه باید برای رفع آن اقدام کنیم.

خشک شدن تالابها زنگ خطر زیست محیطی است

ابتکار با اشاره به خشک شدن تالابها گفت: وقتی سفره های آب زیرمینی کاهش یافته و تالاب ها خشک می شود نشان می دهد در چرخه محیط زیست اشکالی اساسی وجود دارد و زنگ خطر به صدا درآمده است که باید ما رابیدار کند.

وی بیان کرد: خروج از مشکلات زیست محیطی به عزم ملی و تلاش همگانی نیاز دارد و با همکاری همه دستگاهها لازم است بر بحرانها غلبه کنیم.

ابتکار یادآور شد: مسائل محیط زیست در دولت فرابخشی و به همه مرتبط است و به مشارکت و هم افزایی همه دستگاهها، قوا، نیروهای مسلح، ارگان ها و مردم نیاز دارد.

ابتکار ضمن رضایت از گزارش زیست محیطی استان قزوین اظهار کرد: گزارش های خوبی امروز در حوزه های مختلف زیست محیطی ارایه شد که در مقایسه با سایر استانها بی نظیر بود و این نشان دهنده برداشتن گام های اصولی مدیران استان در این حوزه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در خصوص منطقه باشگل و حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند این منطقه که در معرض تهدید و آسیب قرار دارد، اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: انتخاب قزوین به عنوان پایلوت شکوفایی شهری و هم چنین اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت پسماند نیز از کارهای خوب استان است.

ابتکار با اشاره به هشدارهای تکان دهنده در زمینه ی کم آبی تصریح کرد: در مدیریت منابع آبی و مصارف آن در بخش های کشاورزی و ... باید یک مدیریت انقلابی صورت گیرد که در این بین آگاهی و مشارکت مردم، سرمایه گذاری و اصلاح امور آبیاری را باید به کار بندیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود منابع اندک آبی، مصرف بی رویه سم و کود تهدید جدی برای آن به شمار می رود.

ابتکار با اشاره به خشک شدن تالاب ها در کشور اذعان داشت: وقتی تالاب خشک شود، یعنی اشکال اساسی در چرخه ی زیست محیطی وجود دارد و این یک زنگ خطر بزرگ است.

وی گفت: طبیعت هیچ ضایعاتی ندارد و مداخله بشر موجب شده تا پسماند ایجاد شود که لازمه رفع آن نگاه زیست محیطی است و باید در فعالیتهایی که به محیط زیست مربوط می شود نگاه چرخشی داشته باشیم.

کد خبر 3738678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha