۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان:

تقویت محلات اصفهان برای رسیدن به توسعه پایدار شهری ضروری است

تقویت محلات اصفهان برای رسیدن به توسعه پایدار شهری ضروری است

اصفهان - رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: محلات بنیادی‌ترین عناصر توسعه پایدار شهری است که در این راستا تقویت محلات اصفهان برای رسیدن به توسعه پایدار شهری ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر آذربایجانی ظهر شنبه در یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر محلات را بنیادی‌ترین عناصر شهری برای دستیابی به توسعه پایدار شهر عنوان و اظهار داشت: محله رکنی است بین خانواده و شهر که در حقیقت از تجمع و به هم پیوستگی، معاشرت نزدیک، روابط محکم همسایگی و اتحاد غیر رسمی میان گروهی از مردم به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: احساس هویت و زیست مشترک، تشریک مساعی برای رسیدن به یک زندگی مطلوب جمعی، احساس تعلق و ارزش های مشترک، مشارکت همگانی برای بالا بردن انسجام اجتماعی و تعهدات گروهی شاخصه های اجتماعات محلی در شهرها است و این شاخصه ها سبب شده تا روابط اجتماعی در محلات پویا باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه هر محله با ارائه خدمات روزمره مورد نیاز خود و با ایجاد نمادهای محله‌ای و ویژگی‌های خاص سبب می‌شود ساکنان آن نوعی احساس تعلق و نوعی هویت داشته باشند، ابراز داشت: در ساختار مدیریتی کلان شهرها محور قرار دادن محلات شهری به عنوان کوچکترین اجزا در نظام تقسیمات درون شهری جهت رسیدن به بهترین شیوه مدیریت اجتماعات شهری از جمله رویکردهای مدیریتی شهرها است و نگاه برنامه ریزان را برای اداره امور به سمت نظام محلی شهری سوق داده و مبنای برنامه ریزی در راستای توسعه شهرها را با در نظر گرفتن اجتماعات محلی و نگاه محله محوری قرار داده است.

وی دستیابی به مفاهیمی از جمله توسعه پایدار و فراگیر، عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر همراه با کارآیی بیشتر، توزیع عادلانه امکانات و خدمات و در واقع رفاه بیشتر شهروندان بدون توجه به محیط زندگی و روابط بوم شناسانه در تقسیمات نظام درون شهری را ضروری دانست و گفت: در زمان‌های قدیم برای مدیریت آبادانی، پاکسازی و ایجاد امنیت در محلات از اهالی آن مشارکت می‌خواستند و در تمام مسائل مربوط به محله، نقش شهروندان حائز اهمیت بود.

آذربایجانی با تاکید بر اینکه امروزه ساکنان محله‌ها از هویت خاص محله خود تهی شده‌اند، تصریح کرد: در حقیقت نگاه محله محور در نظام برنامه‌ریزی توسعه شهری حرکت برای بازیابی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی، افزایش مشارکت همگانی و انسجام اجتماعی، بهبود معیشت و شیوه زندگی، ساماندهی اقتصاد محلات شهری و بالا رفتن حس تعلق خواهد بود.

وی تصریح کرد: در واقع در مفهوم برنامه ریزی از پایین به بالا یعنی از محله به سطوح کلان شهری می توان زمینه بهبود اجتماعی و فرهنگی محله را فراهم کرد و به دنبال آن تقویت نهادهای محله ای سبب افزایش مسئولیت پذیری محله ای خواهد شد و شاهد نظم اجتماعی خواهیم بود که سبب می شود مناسبات اجتماعی صحیح ایجاد شده که نتیجه آن امنیت اجتماعی، تفاهم و مشارکت مدنی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در واقع آنچه مورد تاکید صاحب نظران در حرکت از پارادایم سنتی به جدید است تقویت و اهمیت نقش سطوح محلی با تاکید بر نقش شهروندان و مشارکت واقعی آنها در عرصه فعالیت‌ها و اقدامات روزمره است.

وی با اشاره به اینکه حال با توجه به جایگاه و اهمیت نگرش محله محور در مباحث توسعه‌ای و نظام برنامه‌ریزی و تغییر رویکرد مدیریتی شهر اصفهان در سال‌های اخیر با شعار محله محوری ضرورت تبیین فرآیند دقیق تحقق این شعار بسیار ضروری است، تاکید کرد: در عین ضرورت حرکت توسعه‌ای شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با نگاه محله محور، صرف حرکت شعارگونه‌ای و عدم پرداختن به تمام وجوه محله محوری و عدم تبیین دقیق این نگاه در سلسله نظامات برنامه ریزی شهری سبب آسیب جدی به حرکت توسعه‌ای شهر خواهد شد.

توسعه شهر با نگاه محله محوری موقعی محقق خواهد شد

آذربایجانی با تاکید بر اینکه به طور قطع رویکرد توسعه شهر با نگاه محله محوری زمانی محقق خواهد شد که در سطوح مختلف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ بتوان رگه‌های آن را ملاحظه کرد، افزود: اطلاعات و شناخت دقیق از وضعیت و ظرفیت های محله های شهر در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان رکن برنامه ریزی بسیار مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه در واقع تهیه آمایش محلات شهر اصفهان مهم ترین گام برای حرکت به سمت محله محوری در نظام برنامه ریزی توسعه ای برای شهر اصفهان است و محله محوری یک شعار و حرکت موقت و مقطعی نباید باشد، گفت: ایجاد پایگاه داده مناسب برای محلات شهر بستر مناسبی برای داده هایی از جمله اطلاعات به روز از وضع موجود محله ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف محلات، زمینه های فعال اجتماعی، فرهنگ محله، وضعیت اقتصاد محله، حس تعلق و میزان مشارکت شهروندان، فرصت ها و تهدید های فراروی محلات و بسیاری داده دیگر است.

ایجاد رصدخانه شهری باید با رویکرد رصد و تهیه اطلاعات داده‌ای محلات باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: در واقع حرکت مدیریت شهری برای ایجاد رصدخانه شهری باید با رویکرد رصد و تهیه اطلاعات داده‌ای در خصوص محلات شهر باشد و به واسطه رصد شهری محلی بتوان برش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی محلات را به راحتی احصاء کرد.

وی با تاکید بر اینکه از دیگر گام های حرکت برنامه ریزی توسعه شهر با نگاه به محله محوری ساحت فرآیند و ساختار در این حوزه است، ادامه داد: در حقیقت آنچه در روح حاکم بر شعار محله محور متجلی است ایجاد ساز و کارهای لازم و ارائه ساختارهایی برای فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان است و در حقیقت اداره مطلوب شهری با تقویت جایگاه شهروندان و بسترسازی لازم جهت افزایش نقش مشارکت شهروندان اتفاق خواهد افتاد.

آذربایجانی تصریح کرد: شهروندان محلات شناخت دقیقی از ظرفیت ها و نیازها و اولویت های محلی داشته که با افزایش نقش مشارکت و حمایت ساکنان محله می توان بهره وری و اثربخشی برنامه ریزی های شهری و نگاه برنامه ریزی برای مردم را تقویت کرد و به دنبال افزایش مشارکت شهروندان داخل محلات نهادهای مردمی و محلی تقویت و یا ایجاد شده و کارکرد واقعی خود را پیدا خواهند کرد و به دنبال آن مسئولیت اجتماعی در مقیاس محلی متبلور خواهد شد.

کد خبر 3746610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha