۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳

فرهادی در پاسخ به سوال نماینده نیشابور:

اعتبار و ردیف استخدامی برای جذب حق‌التدریسی‌ها وجود ندارد

اعتبار و ردیف استخدامی برای جذب حق‌التدریسی‌ها وجود ندارد

وزیر علوم با بیان اینکه سازوکاری برای جذب معلمان حق‌التدریس فنی حرفه‌ای وجود ندارد، گفت: این مشکل در اختیار وزارت علوم نیست و ردیف استخدامی و اعتباری برای جذب معلمان فنی حرفه‌ای وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال نماینده نیشابور از وزیر علوم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ این سؤال در خصوص علت عدم تعیین تکلیف مدرسان و اساتید دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم بود.

وزیر علوم در جلسه کمیسیون آموزش برای بررسی این سؤال حاضر نشده بود به همین دلیل سؤال به صحن علنی ارجاع شد.

محمد فرهادی وزیر علوم در دفاعیات خود گفت: نمایندگان دو طرح در این خصوص در مجلس نهم ارائه دادند که به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری رد شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ نیز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند با توجه به عدم امکان انتقال این اساتید به وزارت علوم، این افراد در وزارت آموزش و پرورش جذب شوند.

وزیر علوم با اشاره به طرح چنین سؤالی در مجلس نهم گفت: شبیه این سؤال در مجلس نهم نیز از بنده طرح شد اما به خاطر اینکه سؤال ربطی به وزیر علوم نداشت، مورد بررسی قرار نگرفت.

وی با اشاره به شکایت اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای از وزارت علوم به دیوان عدالت اداری، گفت: دیوان عدالت اداری نیز در حکمی اعلام کرد الزام قانونی برای اجابت شاکی میسر نیست.

فرهادی: ردیف استخدامی و اعتبار برای جذب اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای نداریم

فرهادی اظهار داشت: تعدادی از معلمان حق‌التدریس فنی حرفه‌ای که می‌توانستند جذب هیأت علمی شوند، در ساز و کار قانونی پیش‌بینی شده جذب شدند.

وی تصریح کرد: حل این مشکل در اختیار وزارت علوم نیست و ردیف استخدامی و اعتباری برای جذب معلمان فنی حرفه‌ای وجود ندارد.

چنارانی: اموال وزارت آموزش و پرورش تصرف شده اما نیروی انسانی بلاتکلیف است

در ادامه هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: افراد ذینفع این سرال در حوزه انتخابیه بنده ۱۹ نفر هستند.

وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه مقرر شد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش جدا شده و به وزارت علوم ملحق شود.

چنارانی خطاب به وزیر علوم گفت: چطور اموال و املاک وزارت آموزش و پرورش تصرف شده اما نیروی انسانی آن بلاتکلیف مانده است؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس تاکید کرد: این افراد وارد وزارت علوم شده‌اند و باید مشخص شود که طبق چه قانونی استخدام شوند.

در ادامه محمد فرهادی وزیر علوم بر مواضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید اساتید دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای را استخدام می‌کرد، اگر بخواهند این افراد جذب هیأت علمی شوند، ساز و کار مشخص خود را دارند اما اگر می‌خواهند جذب در دانشگاه‌ها شوند، باید ردیف مستقل به وزارت علوم اختصاص یابد.

چنارانی نماینده نیشابور در پاسخ به وزیر علوم گفت: ما به هیچ عنوان در خصوص جذب این افراد از وزارت آموزش و پرورش سؤال نداریم زیرا از ابتدای برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای با کلیه امکانات به وزارت علوم واگذار شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از چهار هزار نفری که در این پرونده ذینفع بودند فقط ۷۰۰ نفر بلاتکلیف مانده‌اند.

چنارانی از وزیر خواست به صور مختلف این افراد را در وزارت علوم جذب کند و اظهار داشت: قرار نیست همه این افراد هیأت علمی شوند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم نباید این مشکل را به گردن وزارت آموزش و پرورش بیندازد، گفت: به خاطر بی‌تدبیری وزارت علوم، این معلمان بلاتکلیف مانده‌اند.

در پایان وزیر علوم مجدداً در مواضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: این مشکل مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده و مربوط به وزارت علوم نیست، اما انشاءالله پیگیری می‌کنیم تا سازمان مدیریت ردیفی را در نظر بگیرد و مشکل حل شود.

به گزارش مهر، تعداد زیادی از نمایندگان اطراف هاجر چنارانی جمع شده بودند و خواستار این بودند که وی اعلام کند از پاسخ‌های وزیر قانع شده است؛ تجمع نمایندگان اطراف چنارانی برای مدتی نظم جلسه را بر هم زد؛ بالاخره عدم پاسخ وی را حکم بر قانع شدن گذاشتند و مجلس وارد دستور بعدی شد.

کد خبر 3747318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha