۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱

پیگیری دغدغه‌های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد؛

موانع اجرای اقتصاد مقاومتی/دولت از تصدی‌گری کنار برود

موانع اجرای اقتصاد مقاومتی/دولت از تصدی‌گری کنار برود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به موانع اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت:حضور پررنگ دولت در اقتصاد از موانع اجرای اقتصاد مقاومتی است.

رهبر انقلاب اواخر هفته گذشته در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان، اقتصاد را اولویت اول دولت عنوان و بر پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کردند؛ در همین ارتباط، عباس آرگون در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موانع اجرای اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین گفت: در ابتدا باید قوانینی که مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است، اصلاح شود و این موضوع را باور داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی باید اجرایی شود.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع اقتصاد مقاومتی فساد اداری است که باید ریشه‌کن شود. همچنین موضوع قاچاق کالا از دیگر مشکلاتی است که اقتصاد ما از سال‌ها پیش با آن رو به رو است و مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با اشاره به تاثیر واردات بی رویه بر تولیدات کشور گفت: اگر جلوی واردات بی‌رویه را به کشور نگیریم، تولید هر روز ضعیف‌تر می شود، در حالی که باید تولیدات داخلی را افزایش داده و مردم را به استفاده از کالاهای داخلی خودمان تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی تولید داخلی ضعیف می‌شود کیفیت هم پایین می‌آید، افزود: کیفیت پایین تولیدات باعث می شود که مصرف‌کننده تمایلی به استفاده از کالای ایرانی نداشته باشد و در این بین تولیدات خارجی جای تولید ایرانی را می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود و مصرف‌کننده داخلی باید تمایل به استفاده از کالاهای داخلی داشته باشد.

آرگون با بیان اینکه منابع ملی و سرمایه‌های کشور باید برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی به کار رود، افزود: نقش پررنگ دولت در اقتصاد یکی دیگر از موانع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است که اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی واقعی وارد اقتصاد شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت کار را به بخش خصوصی واقعی نسپارد، نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد، افزود: شرکت‌های خصولتی باید تعیین تکلیف شوند زیرا وجود این شرکت‌ها و نقش پررنگ دولت در اقتصاد اجازه نمی‌دهد که اقتصاد مقاومتی به اجرا برسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با تاکید بر اینکه باید ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش دهیم، اظهار داشت: بازارهای واسطه‌ای و دلالی در اقتصاد ما رونق دارد که یکی از مهمترین موانع اجرای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و اغلب اقتصاد در اختیار واسطه‌ها و دلالان است.

وی با بیان اینکه نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی هم از دیگر موانعی است که اجازه سرمایه‌گذاری را در اقتصاد کشور نمی دهد، گفت: وقتی که نرخ سود بالا به سپرده‌های بانکی تعلق می گیرد طبیعی است که سرمایه‌گذاران پول خود را در بانک بگذارند و وارد تولید نکنند در حالی که اگر بازار تولید رونق بگیرد همزمان اشتغال هم افزایش خواهد یافت.

آرگون با تاکید بر اینکه باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم و یک اقتصاد مقاوم و درون‌زا با نگاه به بیرون داشته باشیم، گفت: افزایش تعاملات با سایر کشورها و سازمان‌ها به حوزه صادرات کمک می‌کند ضمن اینکه باید عضو سازمان‌ها و مجامع بین المللی باشیم تا اقتصاد ما رونق بیشتری پیدا کند.

وی خام فروشی را از دیگر اشکالات اقتصاد ما دانست و گفت: باید خام فروشی را کاهش داده و به سمت صادرات کالاهای تولید شده برویم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد موثر در تولید این است که در بخش‌های مزیت‌دار سرمایه‌گذاری کنیم، افزود: باید کارکرد ما در حوزه‌هایی باشد که مزیت بالایی نسبت به سایر کشورها داریم که این موضوع علاوه بر رونق تولید می‌تواند ایجاد اشتغال کند.

آرگون همچنین به ایجاد شفافیت در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از اقتصاد در اختیار دولت است و دولت عادت به تصدی‌گری پیدا کرده است بنابراین با وجودی که در راس دولت موافق واگذاری ها هستند اما بدنه مقاومت می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه باید بپذیریم که بخش خصوصی واقعی قدرتمند داشته باشیم، اظهار داشت: اگر بخش خصوصی قدرت نداشته باشد اقتصاد درست شکل می گیرد و با بحران هایی در تولید و اشتغال رو به رو خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید دیدگاه همه جانبه به موضوعات مختلف و موانع اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، افزود: اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات اساسی در بخش های مختلف اقتصادی است ضمن آنکه باید برنامه های راهبردی در این خصوص داشته باشیم.

وی ادامه داد: نباید آنقدر برنامه بنویسیم که وقت اجرای آن را نداشته باشیم در کنار آن باید برنامه های عملیاتی تهیه شود که قابلیت اجرایی هم داشته باشد و اینکه برنامه ها را روی هم انباشته کنیم به جایی نمی‌رسیم.

کد خبر 3756990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha