۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵

در دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود؛

اجلاسیه نهایی«خانه کعبه؛ سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب»

اجلاسیه نهایی«خانه کعبه؛ سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب»

اجلاسیه نهایی طرح نامه نقره کار با عنوان «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب» روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۱۴ در سالن آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه نهایی طرح نامه عبدالحمید نقره کار با عنوان «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب» دوشنبه ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۱۴ در سالن آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی برگزار می شود.

عبدالحمید نقره‌کار، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مبدع این نظریه بومی اسلامی در حوزه معماری در تشریح آن گفته است: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن شناسی و زیبایی شناسی شده است. نتیجه چنین رویکرد هایی پوچ گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری می باشد.

وی می افزاید: اما مکتب اسلام، مبتنی بر (کلام الهی و سنت معصومین (س)) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطا ناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرازمانی و فرامکانی (راهبردی_ مفهومی) و هم (راهکارهای عملی) برای خلق آثاری شایسته انسان ارائه نموده است.  

در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد. به اعتقاد دکتر نقره کار، همانطور که مفاهیم نظری اسلام یعنی (کلام الهی و سخنان معصومین-(س))گزاره هایی حقیقی و جامع و مانع و خطاناپذیر تلقی می شوند، مصادیقی نیز که توسط معصومین (ع) ایجاد شده - نظیر خانه کعبه - علی رغم نسبی و اعتباری بودن کالبد آنها که در عالم طبیعت تجلی یافته است، از بعد عناصری نظیر (ایده های هندسی –فضائی) و (نمایه ها –آرایه ها) که نیمه مجرد هستند، می توانند برای همه زمان ها، الهام بخش باشند.  

در این نظریه مصداق فوق در سه محور مورد ارزیابی قرار می گیرد: ۱) مهمترین ویژگی های(تاریخی و محتوایی). ۲) مهمترین ویژگی های(کالبدی و بیرونی). ۳) مهمترین ویژگی های(فضایی_هندسی و درونی). 

با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسان ها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی ازبعد(ایده های فضایی _ هندسی، آرایه ها و نمادها) طراحی و ایجاد شده است. دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می گذارد که مهمترین آنها سلسله مراتبی از بسترسازی در(سیر از کثرت به وحدت)، (از صورت به معنا)، (درونگرائی)، (سکون آفرینی)، (تمرکز گرائی)، (جهت قبله) ومناسب سازی فضا برای دو مؤلفه (سخنرانی و نماز جماعت) است.

 پیش اجلاسیه این نظریه آبان ماه سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده بود.

کد خبر 3759669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha