۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۵۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان خبر داد:

سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیاردی درحوزه آب کردستان/احداث دو سد در بیجار

سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیاردی درحوزه آب کردستان/احداث دو سد در بیجار

سنندج- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیاردتومانی در طول سه سال گذشته در حوزه آب استان خبرداد و گفت: پروژه ۱۱ سد در کردستان طی این مدت زمان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال شانظری شنبه شب در نشست با خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج گفت: در طول سه سال گذشته برای  تکمیل ۱۱ پروژه سد در حال اجرا، ۱۰ پروژه شبکه آبیاری، دو طرح آبرسانی سقز و بانه، چندین طرح مطالعاتی  و چهار، پنج پروژه مهندسی رودخانه حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه آب استان شده است.

وی عنوان کرد: درطی برنامه چهارم و پنجم توسعه هم حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سطح استان سرمایه گذاری در حوزه آب استان انجام شده است.

وی یکی از پروژه های فعال استان را احداث سد گاران خواند و بیان کرد: این سد با هدف تامین آب شرب شهر مریوان در افق درازمدت و  ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی پایین دست، احداث می شود واعتبار آن هم از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه چند پروژه سدسازی استان جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: سد عباس آباد در بانه جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی است و به منظور تامین آب شرب این شهر در حال احداث است و باید امسال به اتمام برسد.

شانظری با اشاره به اینکه سد چراغ ویس سقز هم یکی دیگر از پروژه اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: این سد باهدف تامین آب شرب سقزاحداث شده و آبگیری آن هم شروع شده است.

وی اظهارداشت: با بهره برداری از این سد به جای اینکه آب شرب سقز از محل سد شهید کاظمی با کیفیت نامناسب تامین شود از سد چراغ ویس با کیفیت مطلوب تر تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: سد سیازاخ دیواندره هم به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده، که تامین آب شرب شهرهای دیواندره و بیجار در افق درازمدت از اهداف احداث این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه هم اکنون آب شرب شهرهای قروه، دهگلان، مریوان، کامیاران از محل منابع آب زیرزمینی تامین می شود، اعلام کرد: با احداث کل این سدها، تامین آب شرب تمام شهرهای استان ازمحل  منابع پایدار تامین و وابستگی به منابع آب زیرزمینی به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

سدباباخان بیجار با تخصیص آب مورد نیاز مخزن آن احداث می شود

شانظری از تهیه مصوبات، مشخصات و مستندات دو سد شیخ بشارت و باباخان در بیجار خبرداد و گفت: در حال پیگیری های لازم برای اجرایی کردن این دو سد در استان هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه سد باباخان بیجار جزو چهار سدی است که امسال سازمان محیط زیست با احداث آنها مخالفت کرده است، آیا شرکت آب منطقه ای استان همچنان پیگیر احداث این سد است؟، افزود: مخالفت محیط زیست قابل حل است، در صورت تخصیص آب مورد نیاز مخزن سد توسط وزارت نیرو، عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

وی اضافه کرد:قطعا اولویت ما برای تکمیل و معرفی پروژه هایی که مستندات آنها آماده است سدهای شیخ بشارت و باباخان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان عنوان کرد: اعتقاد ما این است که دوسد مذکور می تواند در سهم تخصیص مطالبات استان سهیم باشد و مطالعات کاملی هم در این رابطه انجام شده است.

شانظری ادامه داد: کاهش منابع آب در یک دوره یا فصلی دلیلی بر تعطیلی یا عدم اجرای پروژه احداث سد نخواهد بود، برای سد باباخان میزان آب مورد نیاز برای مخزن سد ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب است که اگر ۲۰ درصد هم کاهش پیدا کند به حدود ۴۰ میلیون مترمکعب می رسد لذا امکان برآورده کردن هدف تعیین شده را با این میزان آب هم دارد.

کد خبر 3760076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha