۱۳ شهریور ۱۳۸۵، ۱۹:۱۴

در ديدار مسئولان الازهر و كليساي اسقفهاي مصر عنوان شد: اديان الهي با يكديگر برابر و آزادي بيان از حقوق مسلم آنها است

در ديدار مسئولان الازهر و كليساي اسقفهاي مصر عنوان شد: اديان الهي با يكديگر برابر و آزادي بيان از حقوق مسلم آنها است

طي ديدار دو روزه مسئولان الازهر و كليساي اسقفهاي مصر با كليساي اسقفهاي كانتربري بريتانيا شركت كنندگان مساوات ميان اديان الهي را مورد تأكيد قرار داده و اظهار داشتند: آزادي بيان و عقيده از حقوق واجب تمام اديان به شمار مي رود مشروط بر اينكه در چارچوب احترام به عقايد، آموزه هاي ديني، انبياء الهي و مقدسات صورت گيرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اسلام آنلاين، دكتر محمد الشحات الجندي عضو مجمع تحقيقات اسلامي و عضو كميته گفتگوي الازهر در اولين جلسه ديدار سالانه الازهر و كليساي اسقفهاي قاهره با هيئت كليساهاي كانتربري بريتانيا كه طي دو روز شنبه و يكشنبه 11 و 12 شهريور ماه در قاهره برگزار شد، بر ضرورت دعوت براي مساوات و برابري ميان همه اديان آسماني  تأكيد كرد .

وي گفت: شايسته نيست كه هر كس با هر شكلي كه بخواهد اديان آسماني را با وجود قوانين بين المللي مورد تعرض قرار داده و به انبياء الهي كه برگزيده هستند، بي احترامي كند.

در اين جلسه گفتگو دكتر منير حنا مطران رئيس كليساي اسقفهاي قاهره تصريح كرد: ما به تمسك به آزاد بيان و عقيده نياز داريم و با آزادي در اعتقاد مي توانيم در يك جامعه به صورت صميمانه و درست زندگي كنيم.

شيخ عمر الديب معاون الازهر در ادامه به ضرورت گفتگوي هر چه بيشتر مسلمانان با ديگر اديان اشاره كرد و ياد آور شد: گفتگوهاي مستمر و مداوم منجر به تعامل با ديگران مي شود و اين امر از ارزشهاي دين، هويتي و مصالح تمدني به شمار مي رود؛ بنابراين براي اينكه شايسته و لايق با ديگران گفتگو داشته باشيم بايد مهارت و كفايت لازم براي انجام رسالت جهاني خود را به دست آوريم.

دكتر محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر طي اين ديدار به ضرورت گفتگوي ميان اديان الهي اشاره كرد و گفت: حق آزادي بيان از حقوق لازم براي همه انسانها به شمار مي رود، به شرط آنكه احترام به اديان الهي، عدم اهانت به آنها و به پيامبران صورت گيرد، به ويژه اينكه احترام به ارزشهاي ديني در اديان آسماني، با شيوه اي كه انبياء الهي بر آن تأكيد داشتند امري است كه براي همه مردم به خوبي تبيين شده است.

شيخ الازهر در ادامه به استمرار گفتگوي اسلام و مسيحيت اشاره كرد و ياد آور شد: اسلام به دوري از خشونت و ترور دعوت و همواره بر اعتدال و ميانه روي تأكيد دارد.

مايكل نظير رئيس هيئت كليساهاي برتيانيا نيز به ضرورت درج ماده اي براي آزادي بيان به صورت مكتوب در قانون اروپا براي همه جهان اشاره كرد و اظهار داشت: به جاي آنكه متن ماده آزادي بيان در عهدنامه و اسناد سازمان ملل متحد درج شود، بايد در قانون اروپا با شرايط ويژه خود مندرج گردد تا علاوه بر اينكه پايبند به قوانين بين الملل باشد، آزادي بيان را با احترام به اديان الهي و عدم اهانت به مقدسات ديگر اديان رعايت كند.

منير حنا در ادامه گفت: پديده اسلام هراسي در كشورهاي غربي تبديل به يك نوع بيماري ترس از اسلام شده است كه مسيحيان در خلال گفتگوهاي خود بايد اين مسئله را روشن كرده و اذهان برخي از غربيها را در مورد اين مسئله روشن كنند .

وي يادآور شد: شايسته است كه مسيحيان و مسلمانان براي رسيدن به اتحاد و اجماع به هويت يكديگر احترام بگذارند و در اين ميان توافقنامه هايي را نيز به امضا برسانند.

شركت كنندگان طي اين نشست دو روزه نسبت به حادثه عراق، فلسطين و لبنان اظهار تأسف كرده و بر ضرورت احترام به آموزه هاي ديني و همزيستي مسالمت آميز ميان اديان الهي تأكيد كردند.

کد خبر 376149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha