۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳

شهردار رشت:

سیاست های مدیریت شهری رشت بر پایه فرهنگ و حفظ آن بنا شده است

سیاست های مدیریت شهری رشت بر پایه فرهنگ و حفظ آن بنا شده است

رشت- شهردار رشت با تاکید بر صیان گفت: سیاست های مدیریت شهری رشت بر پایه فرهنگ غنی کشور و ترویج و حفظ آن بنا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه برگزاری یازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی که به مدت سه روز در دانشگاه گیلان برگزار می شود، استادان و پژوهشگران این حوزه به میزبانی شهرداری رشت شامگاه سه شنبه در عمارت شهرداری این شهر گرد هم آمدند.

شهردار رشت در این نشست با اشاره به اهمیت توجه و حفظ فرهنگ غنی و زبان گرانمایه فارسی بیان کرد: سیاست گذاری مدیریت شهری رشت فرهنگ محور است و تکیه به فرهنگ و آداب و سنن غنی و تمدنی بدون توجه به زبان و ادب فارسی اتفاق نمی افتد.

محمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه رسیدن به اهداف مدیریت شهری در حوزه فرهنگ با تاکید بر آموزش و پژوهش در این حوزه امکان پذیر است افزود: در مسیر توجه و ترویج این حوزه، باید به زبان و ادب فارسی به طور جدی و تخصصی توجه کرد تا بتوان تمامی زیرمجموعه های آن را با در نظر گرفتن مناطق و ارقام و اقشار مختلفی که در سطح بین المللی از آن بهره می برند بررسی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: میزبانی رشت برای این گردهمایی ارزشمند، گامی مثبت و تاثیرگذار در این مسیر باشد.

تأثیر غیر قابل انکار هم اندیشی نسل جوان و با تجربه در ترویج ادب فارسی

در ادامه این نشست که دکتر مهدی محقق رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی  و احمد سمیعی گیلانی پژوهشگر مطرح اهل رشت نیز در آن حضور داشتند، معاون انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از تاثیر این گردهمایی در توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی سخن گفت.

سید علی اصغر میرباقری فرد اظهار کرد: گردهمایی های زبان و ادب فارسی بسترهایی برای شرایط ارتقای تحقیقات مربوط به این حوزه فراهم می کند.

وی افزود: همچنین ارائه پیشنهادات و راهکارهایی به مسئولان دستگاه هایی که در حوزه زبان و ادب فارسی تاثیرگذار هستند برای ترویج هر چه بهتر و بیشتر این زبان غنی از دیگر تاثیرات برگزاری گردهمایی های بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.

معاون انجمن ترویج زبان و ادب فارسی همچنین به انتقال تجربیات و دانش استادان و پژوهشگران حوزه ادب و زبان فارسی به محققان جوان این حوزه اشاره و بیان کرد: هم اندیشی بین پژوهشگران نسل جوان و باتجربه حوزه ادب فارسی در این گردهمایی ها رقم می خورد و تاثیر آن در ترویج این زبان غیرقابل انکار است.

میرباقری فرد توضیح داد: برگزاری کارگاه های آموزشی، تشکیل میزگردهای هم اندیشی با سردبیران مجلات تخصصی و پژوهشی حوزه ادب فارسی و همچنین انتخاب و تقدیر از پایان نامه های تاثیرگذار در حوزه ادب فارسی از جمله برنامه هایی است که در یازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در رشت انجام می شود.

به گفته وی، حضور استادان و پژوهشگرانی از کشورهایی مثل فرانسه، ترکیه، آذربایجان و چند کشور دیگر در این نشست بر توسعه هم اندیشی های این گردهمایی افزوده است.

رشته زبان گیلکی در دانشگاه گیلان تدریس شود

همچنین عضو شورای اسلامی رشت نیز با ابراز خرسندی از میزبانی این شهر از گردهمایی زبان فارسی اظهار کرد: با وجود تمدن و تاریخ غنی و ریشه دار ایرانی، حفاظت و صیانت از زبان و ادب فارسی که میراثی گرانبها ار تاریخ و تمدن کشورمان به شمار می آید، وظیفه ای بسیار سنگین است.

رضا رسولی افزود: علاوه بر اینکه باید نسبت به صیانت از زبان غنی فارسی دقت و تلاش ویژه کرد بلکه باید نسبت به حفظ گویش ها و زبان های محلی اقوام مختلف کشورمان نیز حساسیت به خرج دهیم.

وی با اشاره به زبان گیلکی و در معرض فراموشی قرار گرفتن آن گفت: اگرچه این زبان دارای غنا و تاریخ بلندی است اما امروزه در معرض فراموشی قرار گرفته و کمتر کسی است که با اطلاع از اصطلاحات و کلمات اصیل، آن را در زندگی روزمه خود به کار ببرد.

این عضو شورا تصریح کرد: باید بتوانیم راهکارهایی برای ترویج زبان های بومی و قومی بیابیم.

رسولی خواستار تدریس رشته زبان گیلکی در دانشگاه گیلان شد و افزود: باید غنای این زبان حفظ شود زیرا بزرگانی همچون هوشنگ ابتهاج، اکبر رادی، احمد سمیعی گیلانی از خطه گیلان در فرهنگ و ادب فارسی کشور مطرح شده اند.

کد خبر 3763272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha