۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد؛

اقدام مثبت وزارت بهداشت در موضوع پیوند عضو اتباع بیگانه

اقدام مثبت وزارت بهداشت در موضوع پیوند عضو اتباع بیگانه

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اقدام وزارت بهداشت در مستثنی شدن اتباع بیگانه دارای مجوز اقامت از ممنوعیت پیوند عضو را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، محمدحسین قربانی درباره بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر مستثنی شدن اتباع بیگانه دارای مجوز اقامت رسمی از ممنوعیت پیوند عضو، افزود: در گذشته ضعفی در زمینه پیوند عضو در کشور وجود داشت که این مشکل با توجه به حضور بسیاری از اتباع بیگانه به ویژه مهاجران افغان در ایران جدی‌تر شده بود.

وی ادامه داد: بر اساس این مشکل، قانونی تحت عنوان ممنوعیت پیوند عضو برای اتباع بیگانه در کشور مورد تصویب قرار گرفت اما اکنون وزارت بهداشت با صدور بخشنامه ای مهاجران دارای مجوز اقامت رسمی را از این قانون مستثنی کرده است.

قربانی تصریح کرد: بدون شک نمی توان بیماری که در وضعیت اورژانسی قرار دارد از دریافت خدمات پزشکی منع کرد که البته بخشنامه جدید وزارت بهداشت رافع این مشکلات است که بر اساس آن بیمارانی که در گروه مهاجران قانونی قرار دارند می توانند از خدمات پیوند عضو بهره مند شوند.

قربانی تاکید کرد: البته قبل از ابلاغ این بخشنامه نیز، دست وزارت بهداشت برای مستثنی کردن این بیماران از ممنوعیت پیوند عضو باز بود اما حال با این بخشنامه با سهولت می توان به این گروه از افراد خدمت ارایه کرد.

وی یادآور شد: ناگفته نماند که مهاجرانی که به طور رسمی در ایران حضور دارند تنها می‌توانند از هموطن خود عضو دریافت کنند و این قانون مشمول دریافت عضو از یک ایرانی نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در گذشته به طور کلی هر نوع پیوند اتباع غیرایرانی در کشور ممنوع بود اما با این بخشنامه اگر دهنده پیوند از تبعه همان کشور باشد مانعی وجود نخواهد داشت که حال بر اساس شرایط بیمارستان ها است که اولویت دهی به بیماران را چگونه مدنظر قرار دهند زیرا گاهی ممکن است بیماری در شرایط صد درصدی اورژانس قرار داشته باشد اما بیمار دیگری می تواند در نوبت پیوند قرار گیرد.

کد خبر 3763420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha