۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴

با پیش بینی هواشناسی

مازندران در خطر حادثه طبیعی دیگر است/ نیروها در حالت آماده باش

مازندران در خطر حادثه طبیعی دیگر است/ نیروها در حالت آماده باش

ساری - درحالی مازندران از حوادث طبیعی متعدد رنجور و خسته است که نفوذ امواج و شکل گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی، این استان را آبستن حادثه دیگری کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حدود یک هفته ای از تندباد اخیر که خسارات ۱۷۰ میلیارد تومانی روی دست مازندران گذاشت می‌گذرد و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی این استان در مسیر جریان ناپایدار جوی دیگری قرارگرفته است.

خسارت سنگین تندباد اخیر و ورود آسیب به بخش‌های مختلف که دستگاه‌های زیادی را درگیر خود کرده و توان مازندران را برای آمادگی مقابل حوادث احتمالی دیگر تضعیف کرده است.

از چند روز گذشته که پیش‌بینی‌های هواشناسی احتمال وقوع سیلاب و تندباد دیگر را برای آخر هفته گزارش کرده است، بخش‌های مختلف امدادی و مدیریتی تمام تلاش خود را برای بازتانی و پیشگیری از آسیب‌های دوباره به کار بسته‌اند.

احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اطلاعیه هواشناسی و کاهش چهارتا هشت درجه‌ای دما و بارش باران نسبت به آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داد.

علی‌اصغر احمدی از آماده‌باش کلیه نیروهای امدادی تا روز ۲۰ شهریورماه خبر داد و از مسافران خواست تا هنگام تردد از بستر و حریم رودخانه و مسیل‌ها، احتیاط لازم را داشته باشند.

وی بابیان اینکه احتمال بروز سیل وجود دارد از مردم و مسافران خواست تا احتیاط لازم را داشته باشند و گفت: لایروبی و پاک‌سازی تمامی انهار و رودخانه‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

تشکیل ستادهای ویژه بحران در شهرستان ها

در حالی باد و باران مازندران را فراگرفته است که بسیاری از خسارت دیدگان تندباد هفته گذشته چشم‌انتظار حمایت‌های مسئولان برای رفع مشکلات هستند. احمد منفرد فرماندار ویژه آمل نیز از تشکیل ستاد ویژه بحران در شهرستان برای پیشگیری از تکرار حادثه جدید در شهرستان خبر داد و گفت: در حادثه تندباد گذشته، بیشتر منازل مسکونی که قدمت سه دهه‌ای داشتند و مقاوم نبود، دچار آسیب شدند.

وی درعین‌حال تصریح کرد: دولت باید تسهیلات با سودهای کم برای بازسازی منازل مسکونی قدیمی بگذارد تا مردم برای دریافت رغبت زیادی داشته باشند.

فرماندار ویژه آمل اشاره به اختلال در ارائه خدمات در حادثه تندباد گذشته براثر قطع برق در شهرستان گفت: به‌عنوان‌مثال چرا در زمان قطعی برق، خودپردازها نباید به مردم خدمات بدهد و یا نانوایی که با برق‌کار می‌کنند در زمان قطعی برق قادر به ارائه خدمات باشند.

آسیب تندباد اخیر به ۱۹۲ روستا و ۱۳ شهرستان

در بحران تندباد هفته اخیر ۱۹۲ روستای مازندران دچار آسیب شد و به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران، تندباد و باران در ۱۳ شهرستان شامل آمل، ساری، بابل، جویبار، بهشهر، سوادکوه، قائم‌شهر، نور، نوشهر، بندپی، بابلسر، فریدون‌کنار، چالوس دچار آسیب شدند.

مجتبی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تعداد روستاهای آسیب‌دیده در سطح استان ۱۹۲ روستا و تعداد خانوار آسیب‌دیده سه هزار و ۸۰۱ خانوار و تعداد خانوار امدادرسانی شده سه هزار و ۶۸۳ خانوار بوده است.

وی افزود: در این حادثه ۶۸ نفر اسکان موقت داده شدند و مقدار نایلون توزیع‌شده ۲۰ هزار و ۱۹۲ کیلو، ۲۶۱ تخته موکت نیز توزیع شد.

اکبری ادامه داد: تعداد ۱۲۳ تیم عملیاتی، ۵۱۹ نفر نیروی عملیاتی،۱۲۸ دستگاه انواع خودروهای امدادی و هشت دستگاه موتورپمپ لجن کش برای امدادرسانی بکار گیری شدند.

در اثر طوفان ۱۳۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی، ۱۳ میلیارد تومان به حوزه مسکن، تجاری و معیشت و ۲۷ میلیارد تومان به تأسیسات زیر بنایی استان خسارت واردشده است و شدت طوفان به حدی بود که قریب ۵۰۰ تیر برق شکسته شد ۲۵ ترانس و ۵۰ تابلوی برق خسارت دید و بیش از هزار مورد پارگی سیم‌های برق در شهرهای آمل، بابل، قائم‌شهر و ساری اتفاق افتاد.

مازندرانی که به‌تازگی از بحران تندباد به حالت بادی برگشته بانفوذ سامانه بارشی و کاهش دما در مسیر تندباد و حادثه‌ای دیگر قرارگرفته است و اگر تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران صورت نگیرد، تکرار فاجعه تندباد حتمی است.

کد خبر 3763436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha