۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه مطرح کرد:

نداشتن استراتژی بزرگترین چالش توسعه مناطق ویژه استان کرمانشاه

نداشتن استراتژی بزرگترین چالش توسعه مناطق ویژه استان کرمانشاه

کرمانشاه- رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: عدم تدوین استراتژی مناسب مهمترین مانع توسعه مناطق ویژه استان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، کیوان کاشفی عدم تدوین استراتژی مناسب را مهمترین مانع توسعه مناطق ویژه استان کرمانشاه دانست و عنوان کرد: امروز صرف داشتن منطقه ویژه و یا حتی مناطق آزاد اقتصادی مزیت محسوب نمی شود زیرا تعداد این مناطق در کشور زیاد بوده و همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: لذا مسئولین هر منطقه با بهره گیری از کارشناس مجرب می بایست استراتژی خاص بر اساس پتانسیل های منطقه برای توسعه و رونق این مناطق تدوین و تصویب کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بررسی وضعیت مناطق ویژه اقتصادی استان، وضعیت منطقه ویژه زاگرس را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این منطقه به واسطه مالکیت صددرصد خصوصی آن و موقعیت مناسب، آینده درخشانی خواهد داشت.

کاشفی با اشاره به احداث بزرگترین سایت پتروشیمی کشور در این منطقه پیش بینی کرد منطقه ویژه زاگرس پتانسیل تبدیل شدن به قطب پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن را بخوبی دارا باشد.

وی از استقبال خوب سرمایه گذاران برای خرید زمین و احداث واحدهای تولیدی در این منطقه سخن گفت و اظهار امیدواری کرد با توسعه زیرساخت های مورد نیاز به زودی شاهد توسعه این منطقه در فاز دوم باشیم.

رئیس اتاق کرمانشاه در مورد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین گفت: تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری به همت مسئولین استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی موجب تسریع در امر توسعه این منطقه میگردد.

وی با انتقاد از عدم برنامه ریزی مناسب برای قصرشیرین ضعف سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را از دیگر چالش های این منطقه دانست.

کاشفی در جواب انتقاد یکی از نمایندگان شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از وضعیت مرزهای استان و انحصار و عملکرد اتاق در این مورد، گفت: من شخصا ایشان را نماینده ای دلسوز و خدمتگزار می شناسم و عقیده دارم برای نماینده ای که در مقام قانون گذاری برای کشور خدمت می کند، زیبنده نیست که کلی گویی کرده و مطالب غیر کارشناسی را به جامعه منتقل کند.

رئیس اتاق کرمانشاه در توضیحات بیشتر بیان داشت: اتاق های بازرگانی در سطح کشور وظیفه اجرایی و حاکمیتی ندارد و حتی کارت بازرگانی را نیز می بایست بر اساس قانون و پس از تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر نمایند و معمولا در مراحل واردات و صادرات و انجام تشریفات تجاری نیز نقش مهم چندانی ندارد. لذا این ذهنیت که اتاق ها امکان ایجاد انحصار و یا ایجاد رانت برای شخص یا مجموعه ای دارد قطعا بی اساس است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در عین حال عدم ارتباط مستمر نمایندگان و اتاق را یکی از عوامل مهم انتقال اطلاعات نادرست به ایشان دانست و از برگزار نشست های فصلی مستمر با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سفر کمیسیون های تخصصی مجلس به استان با دعوت اتاق خبر داد.

کاشفی در پایان اظهار امیدواری کرد: نشست های مشترک کارشناسی بتواند کمک به سزایی در روند توسعه مناطق ویژه و مرزهای استان داشته باشد.

کد خبر 3764424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha