۱۵ شهریور ۱۳۸۵، ۱۲:۴۴

محمد خاتمي در گفتگو با واشنگتن پست :

آمريكا اشتباه حمله به عراق را در مورد ايران تكرار نخواهد كرد / ايران بسته پيشنهادي غرب را رد نكرده است

آمريكا اشتباه حمله به عراق را در مورد ايران تكرار نخواهد كرد / ايران بسته پيشنهادي غرب را رد نكرده است

" محمد خاتمي" با اشاره به اين مسئله كه ايران بسته پيشنهادي غرب را رد نكرده، خاطر نشان كرد كه آمريكا اشتباه حمله به عراق را در مورد ايران تكرار نخواهد كرد ، چرا كه هر بار كه مي خواسته مشاجرات را از طريق ابزارهاي نظامي حل كند، به اهداف خود نرسيده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس جمهور سابق ايران در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست، نگراني در مورد گسترش سلاحهاي هسته اي را به طور كلي " بسيار توجيه شده" خواند و تاكيد كرد كه تهران بسته مشوقها در جهت پايان دادن به غني سازي اورانيوم براي برنامه هسته اي خود را رد نكرده است.

وي با اشاره به اين مسئله كه هنوز ايران به تضمينهاي جامعه بين المللي مبني بر دستيابي آن به سوخت براي انرژي ، با توجه به بدقوليهاي گذشته آن اعتمادي ندارد، تصريح كرد :" اين بسته رد نشده است. اين موقعيت مي تواند بدون حركت به سوي اقدام نظامي كه موقعيت را بدتر مي كند، به بهترين نحو حل شود."

خاتمي در آستانه سفر خود به واشنگتن هشدار داد:" اقدام نظامي آمريكا در خاورميانه، ايجاد تروريسم بزرگتري را در پي داشته و به آينده عراق آسيب وارد مي كند و منافع درازمدت آمريكا را به خطر مي اندازد."

اما وي پيش بيني كرد كه حتي خطر يك بي ثباتي بزرگتر در منطقه در نهايت مانع اقدامهاي نظامي آمريكا عليه ايران بر سر برنامه هسته اي آن مي شود.

خاتمي گفت :" اگر چه حمله عليه ايران "آسيب و خطرات بزرگتري" را ايجاد خواهد كرد، اما " احتياط و خرد" احتمالا( بر گزينه نظامي) غلبه خواهند كرد و اين به خاطر ضرر و زيان بي شماري است كه اين امر(جنگ افروزي) براي منطقه و آمريكا در پي خواهد داشت.

وي با اشاره به اين مسئله كه " ايران عراق نيست"، گفت :" آمريكا اشتباه حمله به عراق را در مورد ايران تكرار نخواهد كرد."

رئيس جمهور سابق ايران در مورد آينده عراق هم خاطر نشان كرد كه همه كشورها بايد به طور جدي و قاطع در جهت جلوگيري از يك جنگ داخلي تلاش كنند.

خاتمي تروريستها را كه مدعي اقدام با نام مذهب هستند ، اما در عوض آن را تضعيف مي كنند، مسئول خشونتها در اين كشور دانست .

رئيس جمهور سابق ايران ضمن هشدار به اين مسئله كه عراق منعكس كننده شكست سياست آمريكاست، اظهار داشت :" تاكنون، هرگاه كه آمريكا تلاش كرده تا مشاجرات را از طريق ابزارهاي نظامي حل كند، به اهداف خود نرسيده است و همچنين مشكلي را كه هدف قرار داده بوده، حل نكرده است."

وي در مورد روابط دو كشور ايران و آمريكا نيز گفت :" سوء تفاهم و بي اعتمادي بين دو طرف بسيار عميق است به گونه اي كه نمي تواند از طريق گامهاي ساده و كوتاه حل شود. فشاري كه از هردو طرف وجود دارد به اين معناست كه ما بايد با احتياط به جلو حركت كنيم."

خاتمي در مورد عراق نيز گفت :" ايران دولت انتقالي و انتخابات عراق را به رسميت شناخته است و چرا اينگونه است كه ايران با وجود همكاري در اين راه ، همچنان تحت فشار زياد قرار دارد و از سوي دولت آمريكا مورد حمله قرار مي گيرد؟"

وي افزود :" متاسفانه با اين سياستها ، ديوار بي اعتمادي محكم تر مي شود."

وي همچنين خاطر نشان كرد كه جنگ 33 روزه بين اسرائيل و حزب الله، موج محبوبيت اين جنبش اسلامي را در سراسر جهان اسلام به راه انداخته است.

کد خبر 376532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha