۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۰

حفظ هویت آبیدر یا توسعه گردشگری

چالش های پیش روی سرمایه گذاری در کوه آبیدر سنندج

چالش های پیش روی سرمایه گذاری در کوه آبیدر سنندج

سنندج – کوه و جنگل آبیدر سنندج که از منزلتی ویژه در میان مردم برخوردار است، طی چند سال اخیر با چالش های مختلفی در خصوص سرمایه گذاری در آن و همچنین تبدیل به منطقه گردشگری مواجه شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ چنور صادقی: آبیدرنام کوهی است که در غرب شهر سنندج واقع شده و یکی از آثارنمونه گردشگری استان کردستان است که در فهرست آثاری هم ملی به ثبت رسیده، است و حال حرف و حدیث های فراوانی در ارتباط با سرمایه گذاری در این مکان از سوی مسئولان شنیده می شود.

آبیدر، به نوعی با زندگی مردمان سخت کوش این دیار عجیبن شده است ومردم منطقه تعلق خاطر و علاقه فراوانی به آن دارند به گونه ای که همواره از مخالفان سرسخت ساخت و ساز در آن بوده و همواره خواهان حفظ فضای طبیعی وبکر آن هستند.

در هر دوره و زمانی که تیشه ای به ریشه درختی یا درختچه ای در این کوه زده شده و یا آجری بر آجری گذاشته شده تا ساختمانی حال به عنوان رستوران یا هرمکان دیگری ساخته شود، دل مردم منطقه به درد آمده است.

مردم این دیار به شیوه های متعدد هم درد خود را فریاد زدند تا گوشی شنوا به داد آنها برسد و مانع از تخریب این گردشگاه و تفرجگاه که مملو از خاطره و عشق و علاقه برای انها است، شود.

تعدادی از دست اندرکاران و مسئولان معتقدند که آبیدر بهترین ظرفیت برای سرمایه گذاری و ایجاد نقاط مختلف گردشگری در آن است و باید هم چون دیگر نقاط دنیا از چنین پتانسیل هایی نهایت بهره برداری صورت گیرد ولی در این میان هم عده ای با این موضوع به دلایل متعددی مخالفت می کنند.

از جمله مسئولانی که همواره مخالف ساخت و سازی های بی مورد و غیر اصولی در آبیدر بوده، فرماندار شهرستان سنندج است  و حتی اوایل سال گذشته بود که از ادامه روند پروژه ساخت و ساز سرویس بهداشتی و وضوخانه جلوگیری و آن را متوقف کرد.

زارعی علت مخالفت خود را هم در آن زمان اینگونه عنوان کرد که در آبیدر هم سرویس بهداشتی و هم مسجد وجود دارد و اصلا لزومی به ساخت مجدد این بناها در این مکان طبیعی و گردشگری وجود ندارد.

نوع و نحوه سرمایه گذاری در آبیدر بسیار حائز اهمیت است

فرماندار سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آبیدر منطقه ای گردشگری و طبیعی است، گفت: مردم ما توقع و انتظار دارند که آبیدر همواره به عنوان محدوده و منطقه ای طبیعی باقی بماند چراکه آنها به این کوه می روند که مناظر طبیعی آن را مشاهده کنند و قطعا برای دیدن آجر و سیمان وساختمان به آنجا نخواهند رفت.

وی با بیان اینکه مخالف سرمایه گذاری در شهر نیستیم، بیان کرد: جاها و مکان های مناسب سرمایه گذاری زیادی از جمله محدوده ای ۲۲۰ هکتاری در محور گردشگری قشلاق گریزه وجود دارد حال چرا در این مناطق سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

وی نوع و نحوه سرمایه گذاری در آبیدر را بسیار حائز اهمیت خواند و اظهارداشت: تاکنون امکانات رفاهی گردشگران به اندازه کافی در آن ایجاد شده است

فرماندار سنندج بیان کرد: سه، چهارتا رستوران در مجموعه پارک تفریحی آبیدر احداث شده وچون این مهم اصولی انجام نگرفته هم اکنون بیشتر آنها در حال ورشکست شدن هستند.

زارعی عنوان کرد: ایجاد تله کابین و شهربازی از جمله مواردی است که احداث آنها ضروری است و  سرمایه گذاری هایی هم در پارک کودک در این رابطه شده و کارهایی درحال اجرا است.

مسئولان باید به باور و علاقه مردم احترام بگذارند

وی بر احترام قائل شدن برای باور و علاقه مردم سنندج نسبت به آبیدر تاکید کرد و گفت: آبیدر علاوه بر حضور گردشگرانی از نقاط مختلف کشور وحتی دنیا یکی از گردشگاه ها و تفرجگاه های مردم استان به ویژه سنندج است لذا نیاز به توجه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: مخالف ساخت و ساز بی رویه و سرمایه گذاریی هایی که باعث از بین رفتن طبیعت و محیط زیست این اثر ارزشمند شود، هستم.

فرماندار سنندج بیان کرد: اگر قرار است برنامه و طرحی در این محدوده اجرایی شود باید با حساسیت و دقت فراوانی صورت گیرد.

زارعی اضافه کرد: شرکت مشاوری قرار است در ارتباط با نحوه و نوع سرمایه گذاری و پتانسیل های آّبیدر تحقیق کند و آنگاه براساس نتایج آن عمل واقدامات لازم انجام شود.

در ارتباط با انجام برخی ساخت و سازها و جاده کشی در آبیدر از سوی کارشناسان نظراتی مطرح می شود که عدم توجه به این نظرات قطعا اثرات منفی و به طور کلی تخریب این کوه را به دنبال خواهد داشت.

اجرای پروژه های سرمایه گذاری در ابیدر منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان می گوید: نباید به فکر جاده سازی در آبیدر بود چراکه بافت خاک این منطقه آواری و لغزشی است و عملا چنین کاری امکان پذیر نیست.

پس بنابراین علاوه بر مسائلی هم چون کمبود آب و خشک شدن درختان آبیدر، بافت خاک آن هم از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار داده شود.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهرسنندج هم معتقد است اگر در دیگر کشورها ظرفیتی هم چون کوه آبیدر وجود داشته باشد از آن نهایت استفاده را می کنند.

سید کمال حسینی بیان کرد: سرمایه گذاری باید به گونه ای در مناطقی هم چون آبیدر صورت گیرد که نیازهای مردم منطقه تامین شود ولی متاسفانه همواره با این امر مهم مخالفت هایی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: اجرای پروژه های سرمایه گذاری در آبیدر علاوه براینکه موجب ایجاد اشتغال و رفع بخشی از مشکلات بیکاری در این شهر می شود، مانع خوبی هم برای جلوگیری از آتش سوزی در این محدوده است.

علارغم نظرات و اعتقادات مختلفی که در میان مسئولان درارتباط با سرمایه گذاری در آبیدر وجود دارد، آنچه برای مردم سنندج مهم است حفظ فضای بکر و طبیعی آبیدر است و انتظار دارند که مسئولان هم به این باور آنها احترام بگذارند و مانع از اجرای طرح هایی که کوچکترین آسیبی به این اثر ارزشمند وارد می کنند، شوند.

کد خبر 3765447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha