۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۰

گزارش مهر از جلسه شورای شهر بیرجند؛

سه ساعت جلسه بدون نتیجه/ انتقاد از تنزل جایگاه شورا

سه ساعت جلسه بدون نتیجه/ انتقاد از تنزل جایگاه شورا

بیرجند- جلسه سه ساعته امروز شورای شهر بیرجند به دلیل عدم حضور چهار نفر از اعضا بدون مصوبه و نتیجه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح شنبه جلسه شورای شهر بیرجند با حضور هفت نفر از اعضا در حالی برگزار شد که به دلیل عدم حضور چهار نفر از اعضا جلسه رسمیت نداشت و بعد از سه ساعت بحث و گفتگو بی هیچ مصوبه ای به پایان رسید.

در ابتدای این جلسه رئیس شورای شهر بیرجند اظهار کرد: در چند روز گذشته از سوی شهروندان شکایاتی در مورد بوی فاضلاب  بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند به شورا ارائه شده که در این خصوص پیگری های لازم از طریق رئیس دانشگاه بیرجند صورت گرفت.

رضا زنگویی همچنین به شکایت شهروندان در ارتباط با دپو شدن خاک های ناشی از تسطیح اراضی در چهار راه شهید ناصری اشاره  کرد و گفت: در این ارتباط نیز مکاتبه ای با شهرداری انجام شد تا ضمن تذکر، اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد.

بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری در شهرداری بیرجند نخستین دستور کار این جلسه بود که در این ارتباط سرپرست امور سرمایه گذاری شهرداری بیرجند اظهار کرد: شیوه نامه سرمایه گذاری در سال گذشته از سوی دفتر امور شهری استانداری به شورا ارسال شده که این شیوه نامه با ۲۴ ماده بعد از تصویب شورا لازم الاجرا خواهد بود.

علوی با بیان اینکه تاکنون پنج ماده از این شیوه نامه در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: امروز نیز ماهیت تشکیلاتی حوزه سرمایه گذاری و اینکه شهرداری های دیگر چگونه در این زمینه عمل کرده اند مورد بررسی قرار می گیرد.

ادغام برخی سازمان های زیر نظر شهرداری

وی ادامه داد: طبق بند یک ماده هشت این شیوه نامه حوزه سرمایه گذاری می تواند تحت عنوان معاونت اقتصادی سرمایه گذاری، سازمان سرمایه گذاری، مدیریت سرمایه گذاری و یا مسئول سرمایه گذاری باشد که اعضا باید در این مورد تصمیم گیری کنند.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه سازمان ساختار تشکیلاتی وسیع دارد، گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که سازمان های موجود در شهرداری را نیز با هم ادغام کنیم و اگر حوزه سرمایه گذاری به عنوان یکی از مدیریت های زیر مجموعه شهرداری باشد مناسبت ترین تشکیلات خواهد بود.

محمد علی طاهری با اشاره به اینکه مدیریت سرمایه گذاری هم هزینه و هم پرسنل کمتری را نیاز خواهد داشت، بیان داشت: ضمن اینکه ما به دنبال تسریع در پیگری امور سرمایه گذاری هستیم و ساختار مدیریت چابک سازی و سرعت را در امور سرمایه گذاری خواهد داشت.

مردم بیرجند سرمایه دار نیستند

وی با بیان اینکه مردم بیرجند سرمایه دار نیستند و بیشتر مردم فرهنگی و علمی هستند، عنوان داشت: با این تفاسیر باید به دنبال سرمایه گذار از خارج استان باشیم که با وضعیت موجود در بازار به نظر من کم خواهند بود و بنابراین فعلا تعیین مدیریت برای آن کافی است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در صورتی که در آینده استقبال زیادی از سرمایه گذاری در بیرجند شد و تشکیلات موجود جوابگو نباشد می توان این تشکیلات را ارتقاء داد.

در مقابل نظر طاهری، مرتضی یزدان شناس به عنوان یکی دیگر از اعضای شورا معتقد است که با توجه به اهمیت سرمایه گذاری باید برای آن ساختاری در شهرداری در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه اگر شهرداری نیازی به سرمایه گذاری احساس نمی کند حتی یک پست مسئول هم برای حوزه سرمایه گذاری زیاد است، بیان کرد: اما اگر شهرداری برای حوزه سرمایه گذاری اهمیت قائل است باید بالاترین رده را برای آن در نظر گرفته و ساختار آن را در حد معاونت در نظر گرفت.

این عضو شورای شهر بیرجند با تاکید بر اینکه حوزه سرمایه گذاری باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشد، بیان کرد: بنابراین کسی که می خواهد دنبال سرمایه گذار برود باید شان او نیز بالا باشد.

گفت و گو و بحث در مورد این موضوع بیشترین وقت جلسه امروز شورای شهر را به خود اختصاص داد که بازهم در انتها به نتیجه نرسید.

مگر شما شأنی هم برای شورا گذاشته اید؟

همچنین در این جلسه موضوع بودجه حوزه سرمایه گذاری، تعداد کارشناسان و اعضای هیئت عالی سرمایه گذاری به بررسی گذاشته شد که برخی از اعضا در مورد ریاست هیئت عالی سرمایه گذاری نیز اختلاف داشتند.

یکی از اعضای شورای شهر در این ارتباط گفت: این هیئت باید به ریاست رئیس شورای شهر باشد.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق با بیان اینکه شهردار توسط شورا انتخاب شده و رئیس شورا درجه بالاتری نسبت به شهردار دارد، بیان داشت: اینکه رئیس شورا بخواهد مثل یک عضو در این هیئت باشد در شان شورا نیست.

صحبت های عبدالرزاق در ارتباط با شان شورا سبب شد که رئیس شورای شهر با خنده و با طرح این سوال که مگر شما شأنی هم برای شورا گذاشته اید؟ شما نگران شأن شورا نباشید، به سخنان وی پاسخ دهد.

با وجود نزدیک به دو ساعت و نیم در مورد شیوه نامه سرمایه گذاری شهرداری به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا این شیوه نامه به تصویب نرسید.

همچنین در این جلسه موضوع استعفای نفیسه نخعی از عضویت شورا مطرح شد که باز هم به دلیل نبود برخی از اعضا بررسی این استعفا به جلسه بعد موکول شد.

سخنان استاندار من را قانع کرد/احترام باید متقابل باشد

صحبت های اعضا در مورد مغایرت یا عدم مغایرت فعالیت نفیسه نخعی در شورای شهر بار دیگر بحث را به صحبت های استاندار در مورد حقوق های شوراهای شهر کشاند و شنیدن اظهارات متفاوت اعضا در این ارتباط نیز خود خالی از لطف نبود.

عباسعلی نیک در این ارتباط با بیان اینکه ما برای رفع مشکلات مردم آمده ایم و نه گیر دادن به این و آن، گفت: گاهی اوقات مطبوعات موضوعی را داغ می کنند اما در جلسه ای که شوراهای اسلامی بیرجند با استاندار داشتند و همه هم نسبت به حرفای استاندار واکنش نشان داده بودند همه منتظر بود که شورا بیرجند جواب دهد اما آقای طاهری آب را روی آتش ریختند.

وی با بیان اینکه آقای استاندار خاضعانه و خاشعانه با این موضوع برخورد کردند، عنوان داشت: ایشان همچنین کار خود را هم توجیه کردند و گفتند که اگر حرفی هم زده ام با مدرک بوده است.

وی ادامه داد: من از توضیحات ایشان قانع شدم که ایشان سوء نیتی نداشته است.

اما حجت الاسلام عبدالرزاق نظر متفاوتی در برابر سرهنگ نیک داشت، وی که از طرح این موضوع در شورای اداری از سوی استاندار گلایه داشت، گفت: گاهی اوقات مسائل محرمانه بوده و باید ابتدا به شورا می گفتند، قرار نبود در جلسه شورای اداری مطرح شود و بعد از رسانه ها منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه شوراها این همه خدمات در نظام انجام داده اند و در برخی از بخش ها و شهرستان ها حتی شوراها حقوق را هم نگرفته اند، عنوان داشت: آقای استاندار ابتدا باید یک تشکر انجام می داد بعد هم تذکری می داد که بیت المال درست مصرف شود.

این عضو شورای شهر بیرجند با تاکید بر اینکه آقای استاندار پدر بالای سر ما هستند و باید ایجاد وحدت کند، بیان داشت: وقتی ایشان رعایت نمی کنند انتظار دارند ما رعایت کنیم؟ استاندار باید واقف تر به رعایت حقوق باشد نه اینکه بگویند: تو رعایت کن و من اختیار دارم هر حرفی را بزنم.

عبدالرزاق با بیان اینکه در استانداری هم اشکالاتی وجود دارد اما نباید روی آن ها زوم کرد، افزود: احترام باید متقابل باشد و باید با حرمت داری و تلاش برای رفع مشکلات مردم کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما برای حفظ وحدت آمده ایم و نیامده ایم اختلاف ایجاد کنیم.

کد خبر 3766165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha