۱۵ شهریور ۱۳۸۵، ۱۵:۵۴

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس :

خارج از مصوبه مجلس عمل نكرديم

خارج از مصوبه مجلس عمل نكرديم

عماد افروغ در دفاع از روند تهيه و تظيم گزارش تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شجاع پوريان بحث اخلاق را به ميان مي كشد و اعضاي كميسيون فرهنگي و هيئت تحقيق و تفحص را متهم به عدم رعايت موازين اخلاقي در انجام تحقيق و تفحص مي كند كه از ايشان گله دارم.

به گزارش خبرنگار پارلماني "مهر"، عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي پس از تذكر شجاع پوريان و اعتراض وي به طرح تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به شكل گيري و انجام تحقيق و تفحص مذكور اظهار داشت: تحقيق و تفحص دايرمدار محورهايي است كه در صحن علني تصويب مي شود.

وي افزود: ما 13 محور را تصويب كرديم كه يكي از آن موارد مربوط به تخلفات مالي و بعضا اداري است، بنابراين ما خارج از مصوب مجلس عمل نكرديم. نكته دوم اينكه من از همكار ارجمندمان تعجب مي كنم بحث اخلاق را به ميان مي كشد اما اعضاي كميسيون فرهنگي و به ويژه كميته تحقيق و تفحص را به نحوي ولو غير مستقيم متهم به عدم رعايت موازين اخلاقي در انجام اين تحقيق و تفحص مي كند كه اين مورد حداقل يك پيگرد اخلاقي دارد و من اين گله را از ايشان دارم.

افروغ تصريح كرد: اما وقتي تحقيق و تفحص مي كنيم به طور طبيعي بيشتر مي خواهيم محورهايي كه از نظرمان مورد نقد است را دنبال كنيم . ضمن اينكه آقاي آرين منش به نكات قوت هم اشاره كردند و اگر دقت كنيد متوجه اين معنا مي شويد.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص بحث نمايشگاه قرآني كه از جانب شجاع پوريان مطرح شد خاطرنشان كرد: من در آن زمان هم كه نمايشگاه قرآني مطرح مي شد گفتم صرفا برپايي نمايشگاه مهم نيست ، مهم رويكرد قرآني داشتن است.

وي گزارش تحقيق و تفحص مذكور را جامع دانست و گفت: اين حق قانونا براي ما بايد محفوظ باشد و اين وظيفه هيئت رئيسه است كه نسخه اي از اين گزارش را به قوه قضاييه ارسال كند. مخصوصا در حوزه نشر تخلفات ميلياردي و فاحشي صورت گرفته و بنده به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي درخواست مي كنم حتما پيگيري حقوقي صورت گيرد.

پس از اظهارات افروغ، جواد آرين منش نايب رئيس دوم كميسيون فرهنگي مجلس نيز با استناد به ماده 77 آيين نامه در پاسخ به تذكر شجاع پوريان گفت: مجلس به محورهاي تحقيق و تفحص راي داده است و قاعدتا هيات تحقيق و تفحص پيرامون موضوعاتي بايد تحقيق كند كه از سوي مجلس از هيات خواسته شده باشد.

وي افزود: 13 محور مشخص شد و پيرامون همان محورها تحقيق شده و گزارش تهيه شد حاصل كار است و ما نزديك به يك وانت مدرك و مستندات داريم و اگر كساني نسبت به آنچه در گزارش آمده ايراد و ابهامي داشته باشند مي توانند مستندات را ملاحظه كنند و صحت و سقم آن را بررسي كنند ضمن اينكه ما درخواست مي كنيم هيات رئيسه از طريق مراجع قضايي پيگيري قانوني داشته باشند و متخلفان به جزاي اعمال خود برسند.

آرين منش ادامه داد: من افتخار مي كنم مدير دوره وزارت آقاي لاريجاني هستم و تمام طول مدتي كه آقاي مهندس ميرسليم وزير بودند مدير كل استان خراسان بودم و يكسال هم از زمان وزارت آقاي مهاجراني  و زماني كه احساس كردم مواضع ايشان با بنده يكي نيست،استعفا كردم و عملكرد بنده روشن است و از نظر خودم كارنامه درخشاني دارم و مي تواند قابل بررسي دوستان قرار گيرد.

وي گفت: در ضمن براي كسي هم كف و سوت نزديم.

آرين منش افزود: دوستان در نطق پيش از دستور هر چه مي خواهند مي گويند و كسي هم حرفي مي زند چطور طاقت و تحمل شنيدن يك گزارش مستند و مستدل را ندارند اين جاي تعجب است.

پس از سخنان آرين منش برخي نمايندگان با گفتن احسنت گفته هاي وي را تاييد كردند.

اسماعيل گرامي مقدم نماينده بجنورد نيز قصد داشت با استناد به بند 11 ماده 23 در خصوص تذكر شجاع پوريان تذكر دهد كه محمدرضا باهنر رئيس جلسه علني امروز خطاب به وي گفت: خواهش مي كنم مستند به اين بند بحث را ادامه ندهيد و سئوال خود را كتبي براي من بفرستيد من از تحقيق و تفحص كنندگان سئوال مي كنم و به شما پاسخ مي دهم.

بنابراين مجلس وارد دستور شد كه پس از گذشت چند دقيقه باهنر با اعلام اينكه طي مذاكره با گرامي مقدم به  صورت خصوصي مشكل حل شده است توضيح داد: البته شبهه اي در ارتباط با اين صحبت بنده كه گفته بودم به نظر شخصي خودم عمل مي كنم پيش آمده بود كه توضيح مي دهم.

وي افزود: من حتما قصدم اين است كه به نظر شخصي خودم  از برداشت از آئين نامه عمل مي كنم و گرنه همه ما محكوم و محدود در چارچوب آيين نامه هستيم. اگر از اين آيين نامه دو برداشت متفاوت بود طبيعي است كه بنده به عنوان رئيس جلسه مجبورم به نظر خودم عمل كنم. اگر قرار باشد من اينجا به نظر خودم بدون توجه به چارچوب آيين نامه عمل كنم فاجعه است و حتما اين كار نخواهد شد و شماها اجازه نمي دهيد.

کد خبر 376876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha