۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹

حدادعادل با مهر مطرح کرد؛

مهمترین تهدیدهای پیش روی زبان فارسی/توضیح درباره روز شعر و ادب

مهمترین تهدیدهای پیش روی زبان فارسی/توضیح درباره روز شعر و ادب

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید سهل‌انگاری در موضوع آموزش و نیز بی‌توجهی در استفاده از زبان فارسی در امور عمومی مهمترین تهدیدات امروز زبان فارسی به شمار می‌روند.

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شائبه ایجاد شده در جامعه پیرامون تغییر روز ملی شعر و ادبیات فارسی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی دو جلسه قبل خود، زادروز فردوسی را با عنوان روز زبان و ادبیات فارسی تصویب کرد. این روز جانشین روز شعر و ادب فارسی که به سالروز درگذشت شهریار تعلق دارد نخواهد شد و هر دو کارکرد ، مراسم و برنامه‌های خود را خواهند داشت.

وی افزود: روز ۲۷ شهریور به عنوان روز شعر و ادبیات فارسی کماکان در جای خود محفوظ است و روز زبان و ادبیات فارسی هم که روز بزرگداشت فردوسی است به صورت جداگانه در جای خودش آمده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری درباره مهمترین تهدیدی که در حال حاضر زبان فارسی با آن مواجه است، عنوان کرد: دو مساله در حال حاضر زبان فارسی را تهدید می‌کند. یک مساله آموزشی است و دیگری فرهنگی. در بعد آموزشی مساله و تهدید اصلی سهل انگاری در تدریس زبان و ادبیات فارسی و توجه به املا و انشا و توجه به شعر در مدارس است که باید جدی گرفته شود و در بعد فرهنگی نیز موضوع غربزدگی و خودباختگی در برابر اسامی خارجی را باید جدی بگیریم.

حدادعادل تصریح کرد: همانطور که در کشور برخی سراغ کالای خارجی می‌روند و در خریدهای خود جنس ایرانی را مورد توجه قرار نمی‌دهند و بیکاری کارگر ایرانی را  به نفع سرمایه‌دار خارجی می‌پسندند در مساله زبان فارسی نیز ما با تهدید واژه‌های بیگانه مواجهیم. یک عده امروز لفظ فارسی را به کار نبرده و به سراغ جملات و عبارات خارجی می‌روند و آن را مثلا بر سر در مغاره‌شان می‌زنند. این دو مورد یعنی ترجیح غیر ایرانی به ایرانی در کالا و کلمه هر دو از یک ریشه آب می‌خورد.

کد خبر 3770592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ابوالحسن ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
      0 0
      با درود خدمت دکتر حداد عادل خوب سخن گفتن همیشه اسانتر از خوب عمل کردن است چون دیکته ننوشته غلط ندارد . خیلی علاقمند هستم که نتیجه اخلاقی و فرهنگی فرهگستان ادب و هنر را بدانیم ایا در این فرهنگستان روابط عمومی دارید که گزارشی از عملکرد این فرهنگستان در سالهای اخیر به مردم بدهد و نقش انرا در فرهنگ ایران باز گو کند البته ما کاری به بودجه ان و نحوه خرج ان اصلا نداشته و نداریم و به ما هم مربوط نیست.
    • ایرانی ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
      0 0
      واژه ی بیگانه غرب وعرب نداره! چراهیچکس ازجایگزینی واژگان عربی به جای پارسی سخنی نمی گوید؟!