۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۵۶

در گفتگو با مهر عنوان شد:

کمیته حقیقت یاب برای تدوین تبارنامه اسب ترکمن تشکیل شود

کمیته حقیقت یاب برای تدوین تبارنامه اسب ترکمن تشکیل شود

یکی از پیشکسوتان سوارکاری و پرورش دهندگان اسب ترکمن گفت:پیشنهاد کرده ایم که کمیته حقیقت‌یابی متشکل از جامعه اصیل سوارکاری شکل بگیرد و توسط نماینده‌های وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و نظارت شود.

بهمن علیاری پرورش‌دهنده اسب و یکی از پیشکسوتان سوارکاری این حوزه به خبرنگار مهردرباره برگزاری جشنواره زیبایی‌های اسب اصیل ترکمن که از سی و یکم شهریورماه به مدت سه روز در نوروز آباد تهران برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره قرار است که از تبارنامه اسب ترکمن رونمایی کنند.  یک مسئله اصلی که وجود دارد، داشتن تبارنامه است، می‌بایست برای اسب‌های ترکمن کتابی تهیه می‌شد که خلوص و نژاد اسب‌ها را در آن مشخص می‌کردند. این کتاب با پیگیری‌های دوساله تدوین شد، اما در روند تدوین، به صورت مخدوش و غیرقانونی متبلور شده است.

وی گفت: قرار است که روز سی و یکم شهریور از کتاب مجعول تبارنامه اسب ترکمن رونمایی کنند که به اظهار کارشناسان حداقل ۲۰ درصد دارای ایراد است، اما به طور حتم اگر بررسی‌های بیشتری شود نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد آن اشکال دارد؛ چرا که در تدوین آن دخل و تصرف‌هایی شده است.  پیشنهاد ما این است که کمیته حقیقت‌یابی متشکل از جامعه اصیل سوارکاری شکل بگیرد و توسط نماینده‌های وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و نظارت  شود.  

 وی به ایرادات وارد شده در تبارنامه اشاره کرد و گفت: جایی ذکر نشده که دقیقا چقدر از این کتاب دارای اشکال است، ولی با توجه به مراجع تحقیقاتی بین المللی و تبارنامه اسب ترکمن قبل از انقلاب که می‌تواند منبع مهم اطلاعات پایه ای اسب های ترکمن ایران باشد، می‌توان فهمید که این تبارنامه دارای چه ایراداتی است. اگر روند تدوین این کتاب را از قبل بررسی کنیم و به امروز برسیم، متوجه می‌شویم که اسب‌هایی با نژادهای دیگر و دوخون وارد این تبارنامه شده اند.

علیاری با اشاره به اینکه بیشتر کسانی که این تبارنامه را چک می‌کنند، افرادی هستند که اسبهای خودشان نیز زیر سوال است گفت: نمونه هایی که از اسب ها به صورت نمونه به آمریکا فرستاده شده مدت‌ها طول کشید تا دوباره نتایج آن به ایران برگردد. ما نمی‌دانیم چه تعداد نمونه به آمریکا فرستاده شده بود،اما می دانیم که مالکان اسب‌ها پول آزمایشها را واریز کرده بودند. اکنون پس از ۱۰ سال که نتایج آزمایش‌ها برگشته است، متوجه می‌شویم که در جواب‌ها اشکالاتی وجود دارد. ایراد ما این است که چه تشکلی ناظر بر روند فرستادن و گرفتن نتیجه‌ها بوده است تا این نمونه‌ها جابه‌جا نشوند؟

وی با تاکید بر اینکه بهتر است که روابط را حاکم بر ضوابط نکنیم گفت: ممکن است حتی اگر خودمان هم تدوین این تبارنامه را به دست می‌گرفتیم، خطاهایی در آن دیده می‌شد، ولی به طور حتم از کارشناسان این حوزه کمک می‌گرفتیم. در روند تدوین تبارنامه ایراداتی وجود داشت که برخی از آنها با همکاری دکتر غیادی اصلاح شد ولی کامل برطرف نشد. با این وجود همه می‌دانند که تدوین تبارنامه در شرح وظایف فدراسیون نیست، بلکه به وزارت جهاد کشاورزی مربوط می‌شود، اما وزارت جهاد به طور غیرکارشناسی و انحصار طلبانه این کار را به فدراسیون سوارکاری تفویض کرده است.

کد خبر 3773819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha