مسئول امور مبلغان مجمع جهانی اهل بیت:

مساجد بستر تمام معارف اسلام برای هدایت بشریت هستند

مساجد بستر تمام معارف اسلام برای هدایت بشریت هستند

حجت الاسلام محمدعلی معینیان، مسئول امور مبلغان مجمع جهانی اهل بیت گفت: مسجد می تواند فراهم کننده بستر تمام معارف اسلام برای هدایت بشریت باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع «مسجد، طراز اسلامی و راه های احیای آن در عزاداری های محرم» با حضور حجت الاسلام محمدعلی معینیان (مسئول امور مبلغان مجمع جهانی اهل بیت)، حجت الاسلام مسلم پیروی (نماینده ولی فقیه در ناحیه بسیج حضرت مسلم) و حجت الاسلام عبدالرضا زنوزی (مدرس حوزه) روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

در ابتدای این برنامه، حجت الاسلام محمدعلی معینیان درباره مفهوم «مسجد، طراز اسلامی» توضیح داد: کلمه طراز در لغت به معنای قاعده، قانون، روش، هم پایه و هم سطح است. وقتی از مسجد به عنوان طراز اسلامی یاد می شود، یعنی همه آنچه اسلام بنا دارد معرفی کند، در اسلام گنجیده است. به عبارتی مسجد می تواند فراهم کننده بستری که تمام معارف اسلام برای هدایت بشریت دارد، باشد.

معینیان درباره ویژگی های مسجد طراز اسلامی عنوان کرد: اولین بار این اصطلاح را مقام معظم رهبری در پیامی که برای اجلاس سراسری نماز فرستاد، آوردند. برخی از شاخصه ها این است که مسجد می تواند کانون عبادت و بندگی، دوم کانون تعلیم و تربیت، کانون فعالیت های سیاسی، مرکز دادخواهی و قضاوت، پایگاه نظامی، مرکز تعاون و وحدت اجتماعی باشد.

معینیان با بیان اینکه اولین موضوع مهم در مسجد عبادت و بندگی است، افزود: مسجد جایگاه عبادت خالصانه انسان و متعلق به خداوند متعال است و هیچکس از حضور در مسجد نهی نشده است. اولین کار پیامبر اکرم(ص) هم ساخت مسجد به صورت ساده بود.

مسئول امور مبلغان مجمع جهانی اهل بیت ادامه داد: متأسفانه امروز به جای پرداختن به محتوای معرفتی، به ظواهر مساجد اعم از اینکه از چه کاشی و مناره ای استفاده شود، توجه می شود. این کارها در نفس خود بد نیست اما در اولویت اول نیست. مسجدی که پیامبر(ص) ساخت حتی سقف نداشت و آفتاب شدید می تابید.

وی با اشاره به اینکه مسجد کانون تعلیم و تربیت است، توضیح داد: عبادت نورانیتی در قلب انسان به وجود می آورد و او را آماده علم آموزی می کند. پیامبر(ص) فرمودند هرگونه توقف در مساجد لغو و بیهوده است، مگر برای چند دسته؛ دسته اول کسانی که بعد از نماز قصد خواندن قرآن دارند. دسته دوم کسانی هستند که ذکر خداوند را پس از نماز می گویند. دسته سوم نیز کسانی هستند که به مباحث علمی می پردازند. در برخی روایات جایگاه مباحث علمی را از مباحث عبادی نیز برتر دانسته اند. دسته بعدی هم افرادی هستند که به مباحث سیاسی می پردازند.

در ادامه، حجت الاسلام پیروی در خصوص کارکردهای مسجد طراز اسلامی تشریح کرد: باید توجه کنیم که علت دعوت پروردگار به دین اسلام برای دو مقوله مهم تعلیم و تربیت است؛ یعنی از لحاظ فکری و روحی فرد خواسته مخلوق را در خود پیاده کند. بهترین مکان برای پیاده کردن این دو مقوله مسجد است؛ چون خداوند در قرآن به این مسأله نیز اشاره دارد.

پیروی ادامه داد: خود مسجد به عنوان خانه خدا موضوعیت دارد و این در صورتی است که بخواهیم آن را با این طرازها پیش ببریم، وگرنه تبدیل به مکانی می شود که مورد نظر الهی واقع نمی شود.

زنوزی نیز با بیان اینکه همیشه چیزی به عنوان ظرف و مظروف داریم و خداوند متعال مسجد را به عنوان ظرف سازندگی انسان قرار داده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرماید:" تمام زمین پاک خداوند برای من به عنوان مسجد و پاکیزه کننده روح و جسم انسان قرار داده شده است. " بنابراین؛ اگر تمام زمین خداوند به عنوان مظروف تربیت و عبادت انسان قرار داده شود، خداوند هدف از مظروف(مسجد) را تربیت انسان که ظرف آن ما هستیم، قرار داده است.

زنوزی ادامه داد: در حقیقت ما به عنوان مظروف ظرف مساجد هستیم که باید در آن قالب تربیت شویم و به رشد برسیم. وقتی مسجد ظرفی برای عبادت و تربیت انسان شود، باید خالی از هرگونه آلایش و ناپاکی باشد. در مسجد نباید چیزی غیر از آنچه رنگ و بوی خدایی دارد، بیان شود و معتقدم که مساجد امروز به عنوان پایگاه های اصلی حفظ دین اسلام و معنویت هستند، هرچقدر بخواهیم در این زمینه کوشا باشیم، فرمان الهی را به انجام رسانده ایم.

این مدرس حوزه در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی باب شد که عزاداری محرم در مسجد شکل گیرد، اظهار کرد: از زمانی که مذهب تشیع در ایران رسمیت یافت، مساجد در مسائل معنوی نقش پر رنگ تری پیدا کردند. شما وقتی اشعار محتشم را می خوانید، می بینید که پیکره مساجد با این اشعار شکل گرفت و این نشان دهنده ظرفیت مساجد برای عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: پر رنگ کردن نقش مساجد در ایام عزاداری امام حسین(ع) مانع بدعت های عزاداری در محرم خواهد شد.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود.

کد خبر 3784831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha