به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی بازتاب عاشورا در سینمای معنویت گرای مسیحی و با حضور حجت الاسلام دکتر سعید ارجمندفر، پژوهشگر دین و رسانه و عضو هیات علمی جامعه المصطفی و دکتر محمدحسین فرج نژاد، پژوهشگر ادیان نوظهور از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
سعید ارجمندفر گفت: مهمترین و عظیم ترین مولفه ای که در عرفان مسیحی وجود دارد، رنج باوری و تحمل رنج است. رنج باوری و تحمل رنج در عرفان مسیحی را می توان از جهت تنفر از دنیا و همراهی با رنج های مسیح مورد بررسی قرار داد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی در خصوص تاکیدات عرفان مسیحی، اظهار داشت: مقوله رنج پذیری عارفان مسیحی در رسیدن به مقامات بالای عرفان از تاکیدات ویژه ی عرفان مسیحی به حساب می آید.
وی با بیان اینکه بسیاری از رنج های عرفان مسیحی در رابطه با رنج های مطلق است، عنوان کرد: اساس رنج در عالم و پذیرش رنج در عالم همواره مقوله ای به عنوان رهایی و نجات از موارد دنیوی در راستای رسیدن به کمال مطرح می شود.
حجت الاسلام دکتر سعید ارجمندفر در خصوص فیلم قدیس فرانسیس توضیح داد: شخصیت اصلی این فیلم برای رهایی از رنج دنیا و طمع و دنیا ورزی به طرف رنج طبیعی رفته و خودش را در دامن طبیعت رها کرده و رهایی را احساس می کند.
وی در خصوص فیلم آهنگ برنادت، عنوان کرد: در این فیلم مشخص می شود که برای برنادت رنج های بسیاری وجود داشته است تا به مراحل بالاتر برسد، در حالی که برنادت در عین تحمل رنج ها در شادابی زندگی می کرده است.
این پژوهشگر دین و رسانه در خصوص اصول و اساس عرفان مسیحیت، اظهار داشت: اساس عرفان مسیحیت بر اساس رنج هایی بنا نهاده شده که انسان باید آنها را متقبل شده و اهتمام بورزد.
وی همچنین در ادامه افزود: رنج های مورد نظر عارفان مسیحی بیشتر به رنج های هفت گانه مسیح مربوط می شود. به طوری که برخی از مسیحیان بر این اعتقاد هستند که قدیسین مسیحی هفت رنج مسیح را در پیکر خود نمود می دهند.
در بخش دیگر برنامه، دکتر محمد حسین فرج نژاد در خصوص رنج های مشروع و نامشروع گفت: امروزه باید تفاوت های بین رنج های مشروع و نامشروع را مشخص کرده و در این باره تحلیل و بررسی های بیشتری را داشته باشیم.
وی در خصوص قمه زنی گفت: موضوع قمه زنی، امروزه از تبلیغات رسانه ای شیعه های انگلیسی است که در رسانه های خود با طرح این موضوع اهداف خویش را پیگیری می کنند.
این پژوهشگر دین و رسانه با اشاره به تاریخچه قمه زنی اظهار داشت: قمه زنی از طرف صوفی های شیعه و سنی تحت تاثیر صوفی های مسیحی وارد دین اسلام شده است و بعد از آن به مناطق ترک نشین و عرب ها نفوذ پیدا کرده است.
وی در پایان با اشاره به رنج نامشروع قمه زنی گفت: بدون شک می توان گفت که این نوع از عزاداری و رنج های نامشروع در زمان اهل بیت(ع) وجود نداشته است.
نظر شما