۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

بیماری های غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر است

بیماری های غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر است

ساری - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: امروز مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر و ناتوانی مردم از بیماری‌های غیر واگیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم جان بابایی ظهر شنبه در حاشیه نمایشگاه تخصصی فراورده های غذایی و آشامیدنی استان ضمن ابراز رضایت از برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی- آموزشی توانمندی‌های فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی استان، شناساندن مواد غذایی سالم تولیدشده استانی به مردم است.

وی افزود: مهم‌ترین معضل جامعه امروز، مصرف مواد غذایی است که بر اساس شرایط اقتصادی مردم، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بیشترین میزان مصرف را شامل می‌شود و درعین‌حال گاهی مصرف افزودنی‌ها هم از حد استاندارد خارج می‌شود و ناچار در خوردن این دسته از مواد غذایی هم باید با دقت صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه امسال موضوع نشان‌دار کردن غذاها و بسته‌بندی‌ها در دستور کار قرار دارد ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که یک مصرف‌کننده زمان خرید یک محصول غذایی باید مدنظر قرار دهد، " برچسب محصولات یا همان برچسب‌گذاری" است.

دکتر جان بابایی در ادامه به اشاره به اینکه، نشانگر رنگی تغذیه‌ای، یک راهنمای سریع برای نشان دادن اطلاعات تغذیه‌ای محصولات شامل؛ مقدار قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس که شاخص‌های مهم سلامتی هستند است و به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا در بین محصولات و تبلیغات زیاد در فروشگاه‌ها با انتخاب درست محصول سالم، مناسب‌تر را در سبد غذایی خانوار خویش داشته باشد.

وی افزود: در نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای سه رنگ زرد و سبز و قرمز هرکدام دارای مفهومی است؛ رنگ سبز، نشان‌دهنده آن است که این محصول برای مصرف مطلوب است و رنگ نارنجی یا زرد یعنی احتیاط در مصرف و رنگ قرمز نشان‌دهنده محدودیت در مصرف محصول موردنظر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران، ضمن تأکید بر مصرف غذاهایی بانمک، قند و چربی اندک، گفت: امروز، مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر و ناتوانی مردم از بیماری‌های غیر واگیر است درعین‌حال یکی از علت‌های برخی از بیماری‌های غیر واگیر همچون سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی مربوط به مصارف غذایی پرچرب، پرچربی و ... است.

جان بابایی افزود: با مصرف غذایی سالم و ایمن می‌توان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها را کاهش داد.

وی، با اشاره به اینکه جز چاق‌ترین استان‌های کشور هستیم بر ضرورت توجه به‌سلامت مواد غذایی تأکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی شعار بهداشتی سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان"ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره " نام‌گذاری کرده بود امسال هم با این شعار که با تغییر شرایط آب و هوایی غذا و کشاورزی هم باید تغییر کند، این روز نام‌گرفته شده است.

دبیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مازندران، در ادامه گفت: خوشبختانه کشاورزی استان با تغییرات آب و هوایی تغییر کرده و اکنون محصولاتی در استان کشت می‌شود که گذشته به آن پرداخته نمی‌شد.

به گزارش مهر، نمایشگاه یادشده، در ۲۴ غرفه با حضور شرکت‌ها و واحدهای تولیدی غذایی استان مازندران از امروز به مدت سه روز در اداره فرهنگ و ارشاد ساری برای بازدید عموم برگزار شده است.

کد خبر 3795860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha