فعال بحرینی در گفتگو با مهر:

حمایت ایران از ملت بحرین بیش از کشورهای مدعی دموکراسی است

حمایت ایران از ملت بحرین بیش از کشورهای مدعی دموکراسی است

«ابراهیم المدهون» تاکید کرد که موضع ایران در حمایت از مردم بحرین از کشورهای مدعی دموکراسی و حامی رژیم های ظالم بهتر بود اما موضع خارجی ها به ویژه رژیم های عربی لکه ننگی برای آنها است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: پس از گذشت حدود ۴ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر بوده و در برابر منزل ایشان تحصن کرده اند.

همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسئولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راه های مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش از پیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت و حبس چندین عالم برجسته این کشور و احضار ده ها عالم دیگر کردند.

رژیم آل خلیفه قرار است روز دوشنبه ۳ آبان دادگاه محاکمه شیخ عیسی قاسم را برگزار کند. بر همین اساس برای بررسی ابعاد این رویداد مهم با «ابراهیم المدهون» فعال رسانه ای و سیاسی بحرین گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید:

*حضور علما و روحانیون را در میان مردم برای دفاع از آیت الله عیسی قاسم و هدایت انقلاب بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟ علت حمله آل خلیفه به علما و بازداشت آنها طی هفته های اخیر چیست؟

علما بر اساس وظیفه دینی و ملی خود در برابر منزل شیخ عیسی حضور یافته اند؛ علما همانند اصحاب امام حسین علیه السلام گرد شیخ عیسی حضور یافته و حتی با وجود اینکه خود شیخ از علما درخواست کرد که بازگردند، اما آنها بر حضور خود و دفاع از رهبرشان تاکید و تصریح کردند که فدای آیت الله عیسی قاسم خواهند شد. آنها هوشیارانه با قول و فعل خود دفاع از شیخ عیسی را در دستور کار قرار داده و با سخنرانی هایشان مردم را نیز به صحنه آوردند.

آیت الله عیسی قاسم از شاگردان شهید محمد باقر صدر است و روش امام خمینی را در بیدار کردن مردم در پیش گرفته است. در بُعد ملی نیز شیخ عیسی از اعضای کمیته نگارش قانون اساسی بحرین در سال ۱۹۷۱ بودند و در سال ۱۹۷۳ نیز با کسب آرای بالا به عضویت پارلمان بحرین در آمدند. بنابراین علما و مردم آیت الله عیسی قاسم را رهبری عالیقدر می دانند و بر همین اساس نیز تمامی مردم برای دفاع از ایشان به میدان آمده اند.

در خصوص علت بازداشت علما نیز باید عرض کنم که اکثریت مردم بحرین به اسلام بسیار پایبند هستند و چشمانشان به دهان علما دوخته شده است؛ زیرا علما ادامه دهنده راه اهل بیت هستند. علما در طول زمان در خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام و ناکام گذاشتن این توطئه ها ایفای نقش کرده اند و این ایفای نقش را نظام حاکم بر بحرین تحمل نمی کند. به همین دلیل نیز با بازداشت این علما تلاش کردند ضمن ترساندن دیگر علما، روند بیداری و هوشیاری مردم را نیز متوقف کنند و از بین ببرند.

*موضع ایران و دیگر کشورها را در حمایت و دفاع از انقلاب مردم بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟

موضع ایران بسیار عالی است و از کشورهای مدعی دموکراسی و حامی رژیم های ظالم بهتر بود اما موضع خارجی ها به ویژه رژیم های عربی لکه ننگی برای آنها استایران با وجود تمامی فشارهای بین المللی و منطقه ای، مردم بحرین را تنها نگذاشت و به همین دلیل نیز مردم بحرین مواضع ایران را بسیار ارج می نهند. زیرا اتخاذ موضع از سوی هر کشوری موجب افزایش روحیه مردم مظلوم بحرین می شود. موضع ایران بسیار عالی است و از کشورهای مدعی دموکراسی که از رژیم های ظالم حمایت می کنند، بهتر بود.

بنابراین از موضع نظام و دولت ایران که منجر به ادامه مقابله مردم با نظام بحرین و دستیابی به اهداف می شود، بسیار تمجید می کنیم. موضع خارجی ها به ویژه رژیم های عربی لکه ننگی برای آنها است. زیرا ادعای دموکراسی دارند ولی از سیاست های ظالمانه نظام بحرین حمایت می کنند.

*تاثیر تظاهرات گسترده مردم بحرین در نقاط مختلف این کشور  برای فشار آوردن به آل خلیفه چیست؟

تداوم راهپیمایی ها از سوی مردم، نشانگر عدم خستگی و تمایل آنها برای دستیابی به خواسته های برحقشان است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون در پیش گرفته اند. این راهپیمایی مردم همچنین از هوشیاری و التزام آنها به اوامر رهبران دینی و ملی بحرین حکایت دارد. این راهپیمایی ها همچنین بر شکست نظام در طول بیش از ۵ سال گذشته دلالت می کند.

این در حالی است که آل خلیفه مورد حمایت اقتصادی و تسلیحاتی کشورهای منطقه و جهان است. به علاوه نظام آل خلیفه با سلب تابعیت شهروندان اصلی خود از توقف حرکت مردم بحرین ناامید شده اند.

*در چه صورت گزینه مسالمت آمیز مردم به گزینه سخت و خشن تبدیل خواهد شد؟

بحرینی ها ثابت کرده اند که گزینه مسالمت آمیز گزینه ای راهبردی و موفق است که موجب به زحمت افتادن نظام آل خلیفه و متحدان غربی آن شده است. و شیوه مردم بحرین، رژیم های غربی را در برابر افکار عمومی جهان رسوا کرد. بنابراین فکر نمی کنم که گزینه مسالمت آمیز  تغییر کند؛ زیرا این گزینه مناسب ترین و موفق ترین گزینه است و نتایج آن مشخص و آثارش مثبت است.

کد خبر 3801913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha