۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰

مدیرکل بهزیستی مازندران:

۶۰ کودک کار و خیابانی در مازندران ساماندهی شد

۶۰ کودک کار و خیابانی در مازندران ساماندهی شد

ساری - مدیرکل بهزیستی مازندران از ساماندهی و شناسایی ۶۰ کودک خیابانی و کار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید آرام بعدازظهر دوشنبه در پنجمین جلسه کار گروه بانوان و خانواده استانداری مازندران که با حضور مظفر الوندی دبیر کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی دستگاهی دولتی است که به اقشار آسیب پذیر جامعه خدمات دهی می کند و به همین دلیل افرادی که دچار  آسیبهای اجتماعی شدند ، می توانند از امکانات رفاهی، آموزشی و ... سازمان بهزیستی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران، با بیان اینکه قسمت عمده آموزش کودکان خردسال و آماده سازی این کودکان قبل از مدرسه به عهده سازمان بهزیستی است، ادامه داد: ارائه خدمات به کودکان در معرض آسیب، کودکانی که دچار معلولیت شدند ، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در مراکز شبه خانواده ما خدمات دریافت می کنند.

آرام، خاطرنشان کرد: کودکان خیابانی و کودکان کار استان به صورت متمرکز در مرکزی در ساری پس از شناسایی خدمت می گیرند که تاکنون این مرکز بیش از ۶۰ کودک خیابانی و کار را در استان شناسایی کرده است و سازمان تلاش می کند به این دسته از  کودکان و خانواده های آنان  خدمات حمایتی ارائه کند تا خانواده ها توانمند شوند.
 
وی، با اعلام اینکه به منظور جلوگیری از کودک آزاری و خشونت علیه کودکان خط تلفن ۱۲۳  در بهزیستی راه اندازی شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۵ هزار تماس به این خط گرفته شده در حالی که هدف ما فرهنگسازی  در امر مشاوره  بود  که با این افزایش آمار یقینا محقق شده است البته در این راستا ۱۲ شهرستان مجهز به خط ۱۲۳( اورژانس اجتماعی ) شدند.

مدیرکل بهزیستی مازندران، در ادامه ی تشریح حوزه های فعالیت این سازمان، اظهار کرد: آموزش کودکان در مناطق آسیب و حاشیه از وظایف بهزیستی است که استان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است به طوریکه با شناسایی ۲۰ منطقه حاشیه استان۲۰ مهد حاشیه در این مناطق راه اندازی شد  و اکنون طرح آموزش رایگان به همراه طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه در حال اجرا است.

آرام، با اشاره به اینکه بیش از ۶هزار کودک معلول استان در ۳۰ مرکز خدمات توانبخشی دریافت می کنند، گفت: جشنواره هایی ویژه معلولین استان برگزار کردیم که به زودی این کار فرهنگی اجازه ورود به جشنواره های بین المللی را پیدا می کند.

وی به دیگر اقدامات بهزیستی در حوزه کودک پرداخت و گفت: اجرای طرح پیشگیری از معلولیت از اقدامات مهمی است که با جدیت انجام می شود به طوریکه در سال جاری ۷۵ درصد از کودکان زیر ۶ سال غربالگری بینایی سنجی شدند.

مدیرکل بهزیستی مازندران، در ادامه گفت: پس از غربالگری، سه هزار کودک برای معاینات بعدی ارجاع شدند که۳۰۰ نفر از آنها با تشخیص اختلال در بینایی برای انجام مراحل درمانی و پیشگیری از کم بینایی و نابینایی، ارجاع داده شدند.  

آرام، اجرای طرح شنوایی سنجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از مهر سال جاری تاکنون طرح غربالگری اوتیسم و اختلالات اضطرابی نیز در مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی ، در حال اجرا است .

وی در ادامه متذکر شد: ۸۰۰ مهد کودک روستایی و شهری در استان تحت نظارت بهزیستی با رویکرد مذهبی و دینی فعالیت می کنند و در عین حال ۳۰ هزار کودک استان از خدمات مهدهای کودک استان استفاده می کنند.

این مسئول با اعلام اینکه  هیچ روستایی در استان  نیست که مهد کودک نداشته باشد، ادامه داد: در جهت حمایت از کودکان دهک های پایین جامعه که امکان اقتصادی ندارند یارانه  فضایی جهت بهره  مندی این کودکان  از فعالیت های مهد های کودک، پرداخت می شود.

آرام، در ادامه درباره جلوگیری از سوء تغذیه کودکان، گفت:  در این خصوص با هماهنگی که با دانشگاه علوم پزشکی مازندران شده ، مناطقی از استان که کودکان آن دچار سوء تغذیه هستند طرح یک وعده غذای گرم  برای پنج هزار کودک مناطق کم برخوردار اجرا شده است.

کد خبر 3811375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha