۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۱۷

مریلا زارعی:

لحظه به لحظه «بادیگارد» برای من کسب تجربه بود

لحظه به لحظه «بادیگارد» برای من کسب تجربه بود

مریلا زارعی در مراسم رونمایی از کتاب هنری «بادیگارد» عنوان کرد که لحظه به لحظه ساخت این فیلم سینمایی برای او کسب تجربه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز ۱۰ آبان ماه مراسم رونمایی از کتاب هنری فیلم «بادیگارد» با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در سازمان رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احسان لشگری پور مجری طرح «بادیگارد» که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت ضمن ارائه گزارشی از نحوه اکران «بادیگارد» گفت: اکران «بادیگارد» اگر چه از ۲۶ اسفندماه سال ۹۴ شروع شد اما اکران آن عملا از ۲۷ بهمن آغاز شده بود و برای من تجربه ارزشمندی بود. این فیلم دردو هفته در بیش از ۱۴۵ سینما در کشور اکران شد یعنی ۳۰ سینما در تهران و ۱۱۵ سینما در شهرستان به نمایش درآمد و حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند. ما در حدود ۳۰۰ سینما که در شهرهای فاقد سینما بودند به نمایش گذاشتیم.

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا به صحنه آمد و درباره این آرت بوک «بادیگارد» یک روز پسرم اسماعیل به نزد من آمد و گفت می خواهد چنین کتابی را تهیه کند. به من گفت این کار را در هر کجای دنیا به شکلی انجام می دهند من هم به اسماعیل گفتم آیا نمونه ایرانی چنین کاری وجود دارد؟ اسماعیل به من گفت نه، وجود ندارد و نمونه خارجی آن را به من نشان داد.

وی افزود: اسماعیل به من گفت فکر کن آنچه که در فیلم برایت مهم است در این کتاب آورده شود. این یک کتاب آرت بوک می شود. من هم دیدم برای من و سینمای وطنی تجربه تازه‌ای است چون وقتی وارد سینمای دیجیتال شدیم آداب آن را نمی دانستیم البته من در «موج مرده» کار دیجیتال کرده بودم اما این موضوع فقط مربوط به دوربین ما می شد و در تمام سینما وجود نداشت. به همین دلیل هنگامی که اسماعیل این موضوع را به من پیشنهاد داد فکر کردم کار جالبی است چون آنچه را که از فیلم تصور می کنیم در این کتاب آورده می شود. به همین دلیل ما به همراه گروه این کار را انجام دادیم. باید بگویم که در این کتاب در واقع ما زکات آن تجربه را پرداختیم.

حاتمی کیا عنوان کرد: در فضای فقرزده سینمای ما شاید این کار خرج تراشی به حساب بیاید اما ما سعی کردیم این تجربه را کسب کنیم در حالی که دیگران کار استوری برد انجام دادند و ما احساس کردیم که باید این کار را منظم کنیم. کاری که ما کردیم حتما ایراداتی دارد اما ما فقط سعی کردیم چنین کاری را آغاز کنیم.

کارگردان «آژانس شیشه ای» گفت: اگر روح نوگرایی در سازمان رسانه ای اوج نبود شاید این اتفاق نمی افتاد. این را هم باید بگویم که ما ۸ ماه برای تهیه این آرت بوک تلاش کردیم اما می دانیم ایراداتی هم دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: با پخش ویدئویی «بادیگارد» کم کم بخش های پنهان آن هم نمایان شد اما با این وجود من خودم دیدم که در کانال های تلگرامی این فیلم را با کیفیت خوب گذاشته اند حتی ماهواره هم آن را پخش کرد. در واقع در این فاصله زمانی که نسخه ویدئویی «بادیگارد» وارد بازار شود چنین ضرباتی به ما وارد شد. این ضربات سینما را ضعیف می کند و باید فکری به حال آن کرد.

در بخش دیگری از مراسم مریلا زارعی با اشاره به فیلم سینمایی «بادیگارد» گفت: «بادیگارد» به ایستگاه آخر خود رسیده است یعنی جایی که بعد از اکران سینمایی، مردم می توانند به تماشای آن بنشینند.

وی با اشاره به آرت بوک «بادیگارد» گفت: من آرت بوک را هنوز مطالعه نکرده ام اما برای من حرکت قابل توجه، جذاب و جالب بود. کاش می شد در انتها گروه‌های کاری در پروژه های خود می توانستند یافته های خود را در این کتاب ثبت کنند.

زارعی عنوان کرد: برای من که در پروژه «بادیگارد» حضور داشتم هر روز آن یک تجربه جدید بود.

این بازیگر با اشاره به تحقیر کلمه فاخر در سینما گفت: سالهای اخیر هنگامی که پسوند فاخر به فیلمی اطلاق می شود گویا حقیری به آن فیلم دست می دهد و یک جور اتهام و دشنام است و اولین چیزی که به ذهن منتقدان و بقیه می رسد، بودجه کلان آن فیلم است اما باید بگویم «بادیگارد» از منظر موضوع و نگاه کارگردان یک فیلم فاخر بود. حاتمی کیا به شدت بحث بیت المال را پیگیری می کند و روی آن حساسیت دارد. من از همین جا از احسان محمدحسنی که مشوق ما بود تشکر می کنم. صاحب معنوی «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا و صاحب مادی آن احسان محمدحسنی است. به نظرم تهیه آرت بوک که احسان محمدحسنی در آن نقش بزرگی داشت قابل تجلیل است و من از همین جا از همه دست اندرکاران آن تشکر می کنم.

مریلا زارعی در پایان صحبت های خود قسمتی از این آرت بوک را خواند.

بعد از مریلا زارعی، محمود کلاری فیلمبردار با تجربه سینمای ایران به صحنه آمد و گفت: پیش از هر چیزی باید بگوم که من از حضور در این فیلم لذت بردم. در واقع یک رابطه صمیمانه و حرفه ای بین ما حاکم بود. من بعد از «از کرخه تا راین» یک توفیق جدید به دست آوردم که یک بار دیگر با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کنم.

وی افزود: «بادیگارد» یک فیلم متناسب و در قواره آنچه که متن می طلبید بود و به همان صورت هم انجام شد. یک نکته دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که در این پروژه آدم هایی که دور هم جمع شده بودند بسیار توانمند و محترم بودند به طوری که تمام زوایای کار خود را به صورت آکادمیک انجام می دادند.

کلاری در پایان صحبت های خود عنوان کرد: این کتاب گویای این موضوع است که ما در سال ۹۵ چه هدفی داشتیم و نگاهمان چه بود.

در پایان صحبت های محمود کلاری، اسماعیل حاتمی کیا طراح این آرت بوک گفت: اگر روح جوانگرایی و نوگرایی احسان محمدحسنی در سازمان رسانه ای اوج نبود من ِ تازه کار فرصتی پیدا نمی کردم که وارد این عرصه شوم هر چند تهیه کتاب هنری «بادیگارد» کار خارق العاده ای نیست اما ماحاصل ۷ ماه تلاش من و پدر است. هر چند پدر مشوق من بود اما ترسی را هم به دل من می انداخت اما من کوتاه نمی آمدم و ادامه دادم زیرا یکی از ویژگی هایی که از ابراهیم حاتمی کیا به ارث برده ام روحیه کمال گرایی است.

وی افزود: جا دارد از افرادی که به خاطر این روحیه کمال گرایی، آنها را اذیت کردم تشکر کنم. برای مثال سهیل اشراقی دانش و ... به من کمک بسیاری کردند.

حاتمی کیا عنوان کرد: مخاطب اصلی این کتاب، اهالی هنر هستند و باید بگویم پژمان لشگری پور همانطور که در «بادیگارد» پشتیبان پدر بود به من نیز در تهیه این کتاب کمک بسیاری کرد. آرت بوک «بادیگارد» تحفه ای است به سینمای محترم ایران.

سپس فروزان مدیر موسسه شهر کتاب به صحنه آمد و در مدح حاتمی کیا و سینمای او سخنانی را بیان کرد.

پس از فروزان حجت الاسلام زائری به صحنه آمد و گفت: هر آنچه را که لازم بود دوستان بیان کردند اگر این کتاب فقط یک کار می کرد و آن هم جمع کردن این همه چهره هنری زیر یک سقف بود بنابراین کار خود را کرده است. من به حاتمی کیا و احسان محمدحسنی به خاطر تهیه این کتاب تبریک می گویم.

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما برای بیان سخنان خود به صحنه آمد. وی در ابتدای صحبت های خود گفت: دلم می خواست درباره کتاب و نحوه تولید و کمبود چنین ٱثاری در سینمای ایران بگویم اما می خواهم درباره یک چیز عجیب بگویم. یک نسبت قدیمی و جذاب در جامعه ما وجود داشت که بعدها تحت تاثیر یک فضای عجیب و غریب به عیب تبدیل شد، آن موضوع چیزی نیست به جز به ارث بردن، اما یکی از جذابیت های سینمای ما این است که دانش این حرفه به فرزندان به ارث می رسد و این باعث افتخار است، بنابراین می خواهم بگویم وجاهت و نجابت ابراهیم از او به فرزندانش به ارث رسیده است.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش عنوان کرد: می خواهم اینجا از یک درد بگویم، از موضوعات عجیبی که در سینمای ما وجود دارد این است که با وجود اینکه پروانه نمایش میگیریم اما نمی توانیم آثارمان را به نمایش بگذاریم، گروه های بسیاری ادعای سهم خواهی می کنند، بنابراین حجم در گردش آثار قاچاق عدد بزرگی را تشکیل می دهد که من جرات نمی کنم این عدد را بیان کنم.

شاهسواری بیان کرد: می خواهم به این جمع و به خودم بگویم که دانش اساس سینمای ما است و ما باید به سمت دانش برویم. پس این موضوع را همواره در نظر داشته باشیم.

مدیر عامل خانه سینما خطاب به فرزندان حاتمی کیا و با اشاره به نگاه مشکل دار عده‌ای گفت: فامیل بودن با ابراهیم حاتمی کیا فخر بزرگی است، به این فکر نکنید که دیگران چه نگاهی به شما دارند، اگر نگاه آنها درست نیست مشکل از نگاه آنها است، این را هم باید بگویم که سینمای ایران سال ها است که یک قاعده را رعایت می کند و آن کشیدن ناز سینما گران است، آقای حاتمی کیا! ما ناز شما را می خریم، ناز درویش و بسیاری دیگر را هم می خریم، این الفتی است که باید بین ما وجود داشته باشد، شهامت و شجاعت حاتمی کیا قابل احترام است و من خوشحالم که در این مراسم دو نفر از شجاعان سینما یعنی حاتمی کیا و درویش حضور دارند.

اکبر نبوی منتقد سینما در ادامه الین مراسم با بیان این که کتاب آرت بوک بادیگارد را خوانده است  عنوان کرد: من ساعت ۳ صبح این کتاب را به دست گرفتم و تا ساعت ۶ صبح با آن صفا کردم. واقعیت این است که تعداد زیادی از جوانان علاقه مند به حضور در سینما هستند. این موضوع نشان دهنه شیفتگی و ذوق زیاد برای ورود به سینما است اما به هر حال کم طاقتی درد بزرگ سینمای ایران است.

وی افزود: این کتاب ارزش زیادی دارد به طوری که یکی از اساتید مسلم سینما یعنی ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای آن از ادب شاگردی گفته است او از آموختن خودش می گوید که از جوانی در پی یادگیری بوده است فکر می کنم یکی از بزرگترین حلقه های کمشده سینمای ایران تواضع برای یادگیری است. به ابراهیم حاتمی کیا تبریک می گویم که در سایه همان عهدی که با آن وارد سینما شد پای بند است امیدوارم تمام سینمای ایران به عهد های خود توجه کنند.

از دیگر بخش های این مراسم صحبت های متفاوت احمدرضا درویش فیلم توقیف شده «رستاخیز» بود که گفت: در قامت بلند قلندر سینمای ایران می ایستم و شاگرد او هستم و هنگامی که پژمان لشکری پور از من برای حضور در این مراسم دعوت کرد بی صبرانه منتظر بودم که به اینجا بیایم و کتاب هنری بادیگارد را بخوانم.

وی افزود: حدود ۴۰ سال است که ما با هم رفیق و آشنا هستیم و به همین دلیل دوست داشتم در این جا مانند رفاقت مان حرف بزنم اما می خواهم در این مراسم ازجانب دو شخصیت یعنی خودم و زنده یاد رسول ملاقلی پور حرف بزنم. آنقدر با رسول ملاقلی پور رفیق بودم که بدانم اگر وی در این مراسم بود چه می گفت. من با رسول در چند چیز اشتراک دارم این که با یکدیگر همکار بودیم و دغدغه های ما از یک جا آمده بود هر دوی ما با موج انفجار رفیق بودیم فریاد او را آرام می کرد و من را قرص های خواب آور.

در ادامه درویش از جانب زنده یاد ملاقلی پور برای حاضران صحبت کرد و گفت: «ابراهیم این چه کاریست؟ برای چه کسی این کتاب را چاپ کردی؟ مگر سرت درد می کند؟ ابراهیم از این به بعد در آثارات تیتراژ نگزار صدای تو گوش ها را اذیت می کند. سینمای ایران نه این کتاب را می خواهد و نه بادیگارد. سینمای ایران چیزهای دیگر می خواهد. تو مگر تخم دو زرده کرده ای؟ این کتاب برای تو هزینه خواهد داشت». من این ها را به جای رسول گفتم البته  خودم را خیلی سانسور کردم.

کارگردان «کیمیا و خاک» در ادامه گفت: حالا می خواهم جای خودم صحبت کنم و بگویم برای شناخت حاتکی کیا باید آثار وی را دید. فیلم های او رنگین کمانی ازواژه هاست. ابراهیم رفیق ارس و ارند و زاینده رود است.

این کارگردان در ادامه یادداشتی ادبی در وصف ابراهیم حاتمی کیا خواند.

فریدون جیرانی از دیگر سخنرانان این مراسم بود و با اشاره به آرت بوک فیلم «بادیگارد» گفت: این کتاب را از دو جنبه می توان بررسی کرد و این اقدام ویپژه را درک کرد. اسماعیل حاتمی کیا جوانی است که سعی کرده یک کار خوب انجام دهد ما تا کنون سابقه چاپ چنین کتابی را نداشتیم و البته این را باید بگویم که اگر پای یک سرمایه گذار خوب در میان نبود این کتاب شکل نمی گرفت.

 وی درباره دخالت سیاست در هنر گفت: بسیار متاسفم که سیاست داخل سینمای ما شده و باعث شده که تشخیص درست را از دست بدهیم. سیاست فضای دو قطبی کاذبی ایجاد کرده.متاسفم که اتفاق بزرگ سینمای ایران با عنوان بادیگارد در جشنواره دیده نشد.

منوچهر محمدی تهیه کننده سینای ایران که نیز از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم رونمایی بود با نگاه انتقادی به شرایط موجود در سینما عنوان کرد: فضای کنونی فضای بسیار بدی شده است، فضای دردناکی به وجود آمده و ما به افرادی نیاز داریم که با این فضا مقابله کند. برخی از بخش‌های مهم را رها کردیم و به بخش‌های خاله‌زنگی سینما می‌پردازیم.

وی در پایان صحبت هایش گفت: ابراهیم حاتمی‌کیا دیگر درخت تنومندی شده که فقط باید به فکر قد کشیدن خودش باشد اما روی صحبتم به فرزندان حاتمی‌کیا است. امیدوارم که جا پای پدرشان بگذارند آن هم از جهت اخلاق و منش. چرا که حاتمی‌کیا نشان داد شجاعت دارد و در عقیده و اعتقاد به باورهایش آن را به همراه داشته است آنها نیز این را به ارث ببرند.

علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی، حسین مسافر آستانه، علیرضا علویان، علی سرتیپی، احمد اعلایی، علی رضا رضاداد، منوچهر شاهسواری و .. از افراد حاضر در این مراسم بودند.

کد خبر 3811616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha