۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

بی‌توجهی به حمایت از تولید صنایع استان‌مرکزی را زمین‌گیر کرد

بی‌توجهی به حمایت از تولید صنایع استان‌مرکزی را زمین‌گیر کرد

اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: مشکلات امروز واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی، بر اثر بی توجهی به حمایت از تولید داخلی و واردات محصولات تولیدی آنها به وجود آمده است.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات، در رابطه با رکود در صنایع استان مرکزی و غیرفعال شدن بسیاری از این واحدهای صنعتی و نارضایتی کارگران این واحدها گفت: شهر اراک از دهه های ۴۰ و ۵۰ محل استقرار واحدهای صنعتی بزرگ کشور بوده و برخی از این واحدها در کشور منحصر به فرد هستند اما در طول سال های گذشته به دو علت این واحدهای صنعتی دچار مشکل شدند.

مدیران ناکارآمد و تصمیمات نابجا عامل بروز چالش در واحدهای صنعتی

وی افزود: مساله اول که سبب ایجاد مشکل در واحدهای صنعتی استان مرکزی شده واگذاری این صنایع توسط دولت و خصوصی سازی این صنایع بوده که در نهایت اجرای نادرست این مساله، به کار گماردن مدیران ناکارآمد و غیرتوانمند، تصمیمات نابجا و تغییرات حساب نشده و مکرر در مدیریت این صنایع، عامل بروز چالش شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر مسائل ملی همچون تحریم ها و عدم حمایت از این واحدهای صنعتی در سطح ملی و فقدان سیاست حمایت از تولید و صنعت، سبب شده که این واحدها زمین گیر شوند و توان رقابت با محصول مشابه خارجی را نداشته باشند.

کریمی تصریح کرد: بسیاری از این صنایع بزرگ استان مرکزی، تولیدکننده محصولاتی هستند که در حال حاضر به کشور وارد می شود بنابراین واردات، آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

واردات، صنعت استان را با مشکل مواجه کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: برخی از صنایع بزرگ استان مرکزی، کارخانجات صنعت ساز هستند و محصولات تولیدی آنها در ساخت نیروگاه ها، پالایشگاه ها، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نقش فعال دارند اما وقتی محصولات تولیدی آنها از خارج کشور وارد می شود و یا تولید آنها در خارج از کشور سفارش داده می شود، طبیعی است که این صنایع عملا با مشکلات متعدد مواجه می شوند.

کریمی خاطرنشان ساخت: با توجه به آن که این صنایع، محصولات خاص تولید می کنند و همچون کالاهای عادی، خود قادر به فروش آن نیستند، باید در سطح ملی از آنها حمایت و زمینه برای عرضه و فروش تولیدات آنها فراهم شود که با توجه به تجهیزات و نیروی متخصصی که این واحدهای صنعتی دارند، در صورت حمایت ملی، بخش عمده ای از مشکلات آنها رفع خواهد شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر در زمینه مشکل آلودگی هوا در استان مرکزی و به ویژه شهر اراک، اظهار داشت: شهر اراک از دو دهه گذشته در شمار شهرهای آلوده کشور قرار گرفته و با وجود آن که در شهرهای بزرگ کشور منشا آلودگی، بیشتر وسائل نقلیه است اما در اراک این آلودگی عمدتا ناشی از فعالیت صنایع حاشیه این شهر است.

ضعف مدیریت و نبود اعتبار عامل اجرای ناقص طرح کاهش آلودگی هوای اراک

وی افزود: نبود برنامه منسجم و جامع تا ده سال قبل، مشکل مهم شهر اراک در موضوع آلودگی هوا بود تا اینکه یک دهه پیش طرح جامع کاهش آلودگی هوای این شهر به تصویب رسید اما متاسفانه به علت ضعف مدیریت در استان برای پیگیری این مصوبه و نبود منابع اعتباری لازم برای اجرا، این طرح آنطور که باید به اجرا درنیامد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با گذشت ده سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، تنها ۳۰درصد از بودجه اجرای این طرح اختصاص یافته که در نتیجه عملا اجرای این طرح را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر آن برخی از مفاد این مصوبه، به علت اینکه بیش از ده سال از تصویب آن می گذرد، نیاز به بروز رسانی دارد.

طرح کاهش آلودگی هوای اراک نیازمند مطالعات جدید است

کریمی تصریح کرد: با توجه به آنکه طی ده سال اخیر کشور با پدیده جدیدی تحت عنوان ریزگردها نیز مواجه شده که استان مرکزی نیز از آن تاثیر پذیرفته و وضعیت آلودگی این استان بدتر شده، نیاز است مطالعات جدیدی در حوزه آلودگی هوای استان مرکزی و به ویژه شهر اراک صورت پذیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر در زمینه آلایندگی شرکت آلومینیوم سازی اراک و تصمیمات گرفته شده در این رابطه اظهار داشت: این شرکت نیز یکی از منابع آلاینده شهر اراک است و تردیدی وجود ندارد که واحد آندسازی آن باید به منطقه دیگری منتقل شود، اما این پروژه با وجود گذشت ده سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک هنوز اجرایی نشده که با توجه به تصمیمات اخیر و تخصیص اعتبار برای انجام آن، امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شود.

کد خبر 3817764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha