۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۷:۴۴

شور حسینی شیعه و سنی ندارد:

زائران پاکستانی در پایتخت وحدت ایران اسلامی/میرجاوه هم اربعینی شد

زائران پاکستانی در پایتخت وحدت ایران اسلامی/میرجاوه هم اربعینی شد

زاهدان- ورود زائران پاکستانی به سیستان و بلوچستان چند سالی است که باعث وحدت بیشتر شیعه و سنی شده و همه تلاش می کنند تا در رونق کاروان عظیم اربعین نقشی داشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - جوادقنبری: با نزدیک شدن به ایام اربعین همه در تلاش اند تا به نوعی نقش خود را در این همایش بی نظیر ایفا کنند. گویا در این کاروان هرکسی وظیفه ای دارد. یکی به زیارت می رود و یکی از زائرین پذیرایی می کند. یکی کفش واکس می زند و یکی خبرهای این همایش عظیم و زیبا را منتشر می کند.

اما مردم سیستان و بلوچستان هم چندسالی است که به جمع خادمان زائرین اباعبدالله در اربعین حسینی پیوسته اند زیرا زائرین پاکستانی برای رفتن به عراق باید از خاک جمهوری اسلامی ایران بگذرند و دروازه ورودی آنها سیستان و بلوچستان و پایانه مرزی شهرستان میرجاوه است. از همین رو مردم سیستان و بلوچستان چند سالی است که سعی کرده اند با راه اندازی ستادهای مردمی و جمع آوری کمک های مردمی به نوعی به این زوار خدمت کنند و در واقع ذره ای در دریای اربعین باشند.

رضا بختیاری دبیر اجرایی ستاد مردمی اربعین در استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان از دو ماه پیش به همت تعدادی از جوانان انقلابی و مذهبی استان و با هدف خدمت‌رسانی به زائران کشور های همسایه که از این استان به سمت کشور عراق در حرکت هستند، تشکیل شد.

وی افزود: تمام خدمات و برنامه ریزی های این ستاد با کمک مردم ولایت مدار استان و همینطور به صورت خودجوش و مردمی در حال انجام و پیگیری است و عملیات خدمات رسانی به زوار نیز از روز ۱۱ آبان با توجه به ورود اولین گروه زائرین به استان آغاز شده است.

وی گفت: البته در راستای ارائه خدمت بهتر و مناسب تر به زائران پاکستانی ازکمک و همیاری سازمان ها، ادارات و نهادها نیز استفاده شده و همه دست به دست هم دادند تا میزبانی مناسبی از این زوار انجام شود.

دبیر اجرایی ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این ستاد در سه پایگاه اقدام به خدمت به زائرین پاکستانی می‌کند که پایگاه اول در مرز ایران و پاکستان، پایگاه دوم در زائرسرای «امام رضا(ع)» زاهدان و پایگاه سوم در محل پایانه مسافربری زاهدان واقع شده است.

استقبال از زوار اربعین رنگ تازه ای به خود می گیرد

اما داستان استقبال از این زوار هر لحظه برای مردم استان سیستان و بلوچستان رنگ تازه ای به خود می گیرد و شور و اشتیاق مردم برای خدمت رسانی بیشتر می شود و انگار که همه سعی دارند که اگر نمی توانند به کاروان اربعین برسند لااقل در این راه خدمتی انجام بدهند.

یکی از خادمین موکب امام خامنه ای(مدظله العالی) زاهدان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: من چند سال مداوم است که لیاقت حضور در راهپیمایی اربعین را داشته ام و به زیارت امام حسین (ع) نائل شدم اما امسال برای من اوضاع فرق می کند.

وی که علاقه ای نداشت اسمش مطرح شود، افزود: زمانی که به جمع این خادمین اضافه شدم و شور و اشتیاق خدمت این ها به زوار آقا امام حسین(ع) را دیدم به یاد سفر خودم به عراق و کمک های مردم در مسیر راهپیمایی اربعین افتادم.

وی گفت: امسال تصمیم گرفتم که در زاهدان بمانم و تا جایی که توان دارم به این زوار خدمت کنم چون اتفاقاتی که من در این چند روز دیدم بی نظیر بود، همه در حال خدمت هستند.

اصل و بنیاد کار بر پایه کمک های مردمی شکل گرفته است

رضا گرگیچ مسئول موکب امام خامنه ای(مدظله العالی) زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای خدمت به این زوار اصل و بنیاد کار بر پایه خدمت و کمک های مردمی شکل گرفته است و سعی شده است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری یک جبهه مردمی تشکیل شود.

وی افزود: از همین رو سعی شده است تا خود مردم در همه کارها دخل و تصرف داشته باشند که خوشبختانه روز به روز بر این حرکت و جوشش افزوده می شود.

وی گفت: دوستان ما در این موکب نزدیک به دو هفته است که به صورت شبانه روز در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند و در برخی شب ها میزبان ۱۸ اتوبوس از زوار هم بوده ایم.

گرگیچ گفت: زائران پاکستانی پس از ورود به خاک جمهوری اسلامی با توجه به زمان ورودشان و میزان وقتی که تا روز اربعین مانده است مسیر خود را انتخاب می کنند.

وی افزود: برخی از کاروان ها که زودتر وارد می شوند با توجه به وقتی که دارند به سمت مشهد و زیارت امام رضا(ع) و بعد به سمت قم عازم می شوند و یا برخی که وقت کمتری دارند به سمت شهرمقدس قم و زیارت حضرت معصومه(س) حرکت می کنند.

درموکب زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان نزدیک به دو هفته است که به صورت شبانه روز در حال فعالیت و خدمت رسانی بوده و برخی شب ها میزبان ۱۸ اتوبوس از زوار هم بوده ایموی تصریح کرد: البته هرچه به روز اربعین نزدیک تر می شویم بسیاری از این کاروان ها برای اینکه از راهپیمایی عظیم اربعین جا نمانند مستقیما به سمت مرز شلمچه حرکت می کنند.

مسئول موکب امام خامنه ای(مدظله العالی) زاهدان با اشاره به اینکه کمک های مردمی فقط در بحث اسکان و تغذیه زائرین است، افزود: پس از ورود این زائرین نیمی از اتوبوس ها از خود زائرین و کاروان ها است که وارد کشور می شوند و نیم دیگر پس از ورود به ایران اسلامی توسط خودروهای ایرانی ادامه راه را طی می کنند.

وی با تشکر از همه نهادها،ادارات و سازمان ها افزود: هرکسی سعی دارد تا به نوعی به این زوار خدمت کند اما سعی شده است تا بیشتر فعالیت ها مردمی باشد.

وی گفت: خوشبختانه روز به روز این جوشش مردمی و عشق به آقا اباعبدالله(ع) بیشتر می شود و بر تعداد افرادی که در این حرکت عظیم شرکت می کنند، افزوده می شود.

گرگیچ گفت: بر طبق پیش بینی ها انتظار می رود که آمار زائرین پاکستانی امسال به ۴۰ هزار نفر برسد که قطعا در سال های آینده چندین برابر خواهد شد.

کودکی که انگار خواب زیارت می‌بیند

حالا اگر به سراغ زوار برویم صحنه های جالبی را مشاهده می کنیم که غیر قابل وصف است در میان زوار خانواده هایی را می بینید که کل خانواده همه با هم آمده اند، پیرزن، پیرمرد، مرد، زن و کودک همه چیز را رها کرده اند و به عشق حسین(ع) پا در این راه گذاشته اند.

در گوشه ای از موکب افرادی را می بینید که حتی لباس و کفش مناسبی ندارند تا  از آنها در مقابل سرمای هوا حفاظت کند اما با هرچیزی که دارند خود را به این کاروان رسانده اند، کودکی را می بینید که در کنار خانواده به خواب عمیقی فرو رفته و انگار خواب زیارت می بیند.

کمی آن طرف تر پیرزنی را می بینید که با دیدن تعزیه ای که حتی زبان آن را متوجه نمی شود به پهنای صورت اشک می ریزد و زنانی را می بینید که در حال عزاداری هستند و بعد که جویای حال پیرزن می شوید متوجه می شوید که آن پیرزن مادر شهید است.

جالبتر اینکه در گوشه ای از موکب افرادی را می بینید که در حال نماز خواندن با دست بسته هستند و وقتی که می پرسید که داستان از چه قرار است متوجه می شوید که از اهل سنت هستند.

همه آمده اند تا در دریای عظیم اربعین قطره ای باشند، در میان این افراد یک سید روحانی اهل پاکستان نظر ها را به خود جلب می کند.

حساب اهل سنت از گروه های تکفیری در پاکستان جدا است

حجت الاسلام و المسلمین سید نعیم الحسن نقوی از شهرستان لاهور پاکستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم پیامبر مکرم اسلام (ص) خطاب به مسلمانان گفته است در برابر اجر رسالت من هیچ اجر و پاداشی جز مودت اهل بیت (ع) از شما نمی خواهم.

وی افزود: مودت یعنی اظهار عشق و علاقه کردن، پس وقتی ما عاشقان اهل بیت (ع) هستیم و عاشقان امام حسین(ع) هستیم می خواهیم این مودت و عشق را ابراز و اظهار کنیم تا اجر رسالت پیامبر(ص) ادا شود.

وی گفت: به همین دلیل است که زائرین پاکستانی احساس وظیفه و مسئولیت می کنند و همه چیزها را رها می کنندو به این سفر پرخطر پا می گذاردند.

این روحانی پاکستانی گفت: این زوار با ایثار جان، مال، آبرو و هرچیزی که دارند قدم در این راه گذاشته اند و آمده اند تا با عشق به اهل بیت(ع) به زیارت اربعین بروند.

گروه های تکفیری سعی می کنند مانع سفر زائرین شوند و در دل مردم وحشت و ترس ایجاد کنند اما ما می بینیم که با وجود همه این مسائل هر روز به جای اینکه تعداد کم شود بیشتر هم می شودوی افزود: متاسفانه در حال حاضر جو کشور پاکستان فرقه گرایی است و در آنجا هر روز کشت و کشتار است و این زوار پاکستانی همه از راه زمینی و از نقاط مختلف پاکستان به شهر کویته آمده اند و بعد هم از مرز گذشته و وارد زاهدان می شوند.

وی گفت: در این سفر پرخطر گروه های سلفی و تکفیری همواره به دنبال ضربه زدن به این زوار هستند و همین چند مدت پیش بود که چند اتوبوس را متوقف کردند و مردم را به رگبار بستند و به شهادت رساندند.

حجت الاسلام نقوی تصریح کرد: این گروه های تکفیری سعی می کنند با این کارها مانع سفر زائرین شوند و با پخش این اخبار در دل مردم وحشت و ترس ایجاد کنند اما ما می بینیم که با وجود همه این مسائل هر روز به جای اینکه تعداد کم شود بیشتر هم می شود.

وی افزود: برخی از این مردم در منازلشان حتی غذا برای خوردن ندارند اما سعی می کنند در طول سال مبلغی را برای زیارت امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین کنار بگذارند.

وی گفت: همانطور که مشاهده می کنید برخی از زائرین کفش و لباس خوبی ندارند اما از روستاها با درآمد اندکشان به عشق ولایت و برای دفاع از ولایت آمده اند.

این روحانی شیعه اهل پاکستان تصریح کرد: در پاکستان حساب اهل سنت از گروه های تکفیری جدا است و همه مردم پاکستان اعم از شیعه و سنی از این تکفیری ها احساس انزجار و نفرت دارند.

وی تاکید کرد: اگر شما دقت کنید در کاروان های زوار پاکستانی برادارن اهل سنت هم حضور دارند که برای زیارت امام حسین(ع) عازم هستند.

وی افزود: نکته جالب تر اینکه در برخی کاروان ها برادران و خواهران اهل سنت پاکستانی با برخی از خانواده های شهدای مدافع حرم همسفر هستند و این خانواده شهدا می دانند که این جنایات کار سنی ها نیست و کار تکفیری ها است.

این زائر شیعه پاکستانی با اشاره به دفاع اهل سنت از دسته های عزاداری در روز عاشورا در پاکستان گفت: ما همه مسلمان هستیم و تفاوتی بین شیعه وسنی وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از اهل سنت پاکستان درمسیر حرکت به عزادان و زائرین خدمت می کنند اما این تکفیری ها هستند که به هیچ کس رحم نمی کنند و برایشان شیعه و سنی فرقی نمی کند زیرا این ها دشمن دین و دشمن اسلام هستند.

زاهدان پایتخت وحدت ایران اسلامی است

اما حالا اگر بخواهیم از اهل سنت سیستان و بلوچستان بگوییم متوجه می شویم که به راستی به زاهدان پایتخت وحدت ایران اسلامی گفته می شود.

سران طوایف، روحانیون، بزرگان و جوانان اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان باز هم جلوه زیبای دیگری از وحدت در این استان را به نمایش گذاشتند، آنها با برپایی سیاه چادرها در نقطه ورود این زائرین پاکستانی به ایران اسلامی و پذیرائی از آنها به همه نشان دادند که وحدت شیعه وسنی در ایران اسلامی بی نظیر است.

ورود ۲۳ هزار نفر در یک ماه گذشته از مرز میرجاوه

محمد میهنی فرماندار میرجاوه هم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پذیرایی از زائران اربعین در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان میرجاوه به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران و اولین نقطه ورود زائرین است بنابراین اقدامات و نحوه پذیرایی از این مهمانان نشان دهنده پذیرایی نظام اسلامی است.

وی افزود: بنابراین تلاش شد تا مردم را به همراهی بطلبیم و قطعا همراهی مردم با توجه به عشق مردم برای خدمت به این زائرین بسیار تاثیر گذار است.

وی گفت: از مدت ها قبل از ورود این زائرین جلساتی با مردم و مسئولین برگزار شد و هماهنگی های لازم در بین ادارات انجام گرفت.

فرماندار میرجاوه افزود: امسال با توجه به همکاری مردم و و هماهنگی همه دستگاه ها اجرایی خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی گفت: از همین رو با همکاری جوانان داوطلب خدمت و  معتمدین عزیز موکبی در محل پایانه مرزی میرجاوه ایجاد شده و همه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ما حتی شاهد این هستیم که جوانان داوطلب ایرانی در حمل بار هم به این زائرین عزیز کمک می کنند و به محض ورود آنها با ایجاد ایستگاه های صلواتی از زائرین پذیرائی لازم انجام می شود.

میهنی تصریح کرد: برای پذیرایی و استقبال از این زائرین معتمدین و روحانیت اهل تشیع و تسنن و سران طوایف اهل سنت حضورپر رنگی دارند.

وی افزود: در یک ماه گذشته ۲۳۰۰۰ نفر از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی شده اند و ورود زائران همچنان ادامه دارد و قطعا با نزدیک شدن به روز اربعین بر این حجم افزوده می شود و پیش بینی ما این است که تا پایان ایام اربعین نزدیک به چهل هزار زائر وارد ایران اسلامی شوند.

وی گفت: خوشبختانه باکمک نیروهای مردمی و داوطلب اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و سعی شده است از این زائرین در سه وعده غذایی پذیرایی انجام شود.

فرماندار میرجاوه افزود: با هماهنگی هایی که با دستگاه های اجرایی صورت گرفته است اتوبوس هایی در محل پایانه میرجاوه مستقر شده اند تا درخصوص انتقال این زائرین به زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان اقدامات لازم انجام شود.

علاقه و محب به اهل بیت پیامبر (ص) در اهل تشیع و اهل تسنن به یک میزان بوده و این نمادی از وحدت و همدلی در سیستان و بلوچستان استوی تصریح کرد: البته تعدادی از این زوار هم در زائرسرای امام خمینی(ره) میرجاوه اسکان داده می شوند و علاوه برآن چادرهایی هم در محل پایانه تعبیه شده است که در صورت اینکه تعداد زیاد باشد زائرین در آنها ساکن می شوند.

وی افزود: علاقه و محب به اهل بیت پیامبر (ص) در اهل تشیع و اهل تسنن به یک میزان است و این نمادی از وحدت و همدلی در این منطقه از کشور است همانطور که در استقبال از این زائرین سران طوایف، روحانیون و جوانان اهل سنت همه وارد کار شده اند تا مهمان نوازی مردم عزیز ایران را به نمایش بگذارند.

این مسئول گفت: همه ساکنین شهرستان میرجاوه اعم از شیعه و سنی با توجه به علاقه ای که به اهل بیت دارند در این مراسم همراهی کرده اند.

وی افزود: تعدادی از معتمدین محصولات کشاورزی خود همچون خرما را برای پذیرایی ارائه کرده اند و برخی نیز در بحث تامین گوشت و برنج کمک نمودند و با تلاش جوانان داوطلب پذیرایی از این زائرین انجام می شود.

خلاصه همه و همه آمده اند تا ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دهند و هر کس هر طوری که می تواند می خواهد خدمتی انجام دهد و انگار که داستان عاشورا و اربعین روز به روز تازه تر می شود و بر شور و حرارت آن افزوده می شود.

و در نهایت نکته جالب توجه اینکه پس از راه اندازی این موکب ها در استان سیستان و بلوچستان در دیگر استان های کشور هم که در مسیر حرکت این زائرین قرار دارند کارهای مشابهی توسط نیرو های مردمی شروع شده است تا بتوانند از زائرین پاکستانی پذیرایی کنند.

کد خبر 3821594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سلام GB ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      0 0
      شیراز حرم شاهچراغ را هم در مسیر بذارید.