۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۴

امام جمعه موقت تهران:

«علامه طباطبایی» برای رفع نیازهای جامعه و حوزه تلاش بسیار کرد

«علامه طباطبایی» برای رفع نیازهای جامعه و حوزه تلاش بسیار کرد

قم - امام جمعه تهران گفت: علامه طباطبایی وقتی به قم آمدند نیازهای جامعه و حوزه را مورد بررسی قرار دادند و فرموند سه خلأ در حوزه تفسیر و مبانی قرآن و اخلاقی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام کاظم صدیقی در مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که شامگاه جمعه در دارالقرآن این مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر المیزان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: قرآن تجلی اعظم و اعجاز تام و جلوه کامل پروردگار عالم است.

وی با اشاره به شخصیت معنوی علامه طباطبایی بیان داشت: ایشان در ماه مبارک رمضان تا وقت افطار در حرم کریمه اهل بیت(ع) می‌ماندند و به مناجات و زیارت مشغول بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علامه طباطبایی شاگردان بزرگی را پرورش دادند، افزود: شاگردان علامه طباطبایی وقتی اسم ایشان را به زبان می‌آورند از این مفسر بزرگ با احترام خاص یاد می‌کنند و همواره از روش این عالم وارسته تعریف و تمجید می‌کنند.

وی افزود: علامه طباطبایی چون بنده خدا و انسان مؤمن و عبد بود از طریق توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مقامات عالی رسید و عملکرد علمی ایشان به گونه‌ای بود که از نظر فقهی هم کم نداشت.

حجت الاسلام صدیقی افزود: علامه طباطبایی به دنبال این نبود که خود را به عنوان یک مرجع معرفی کند و در بین بزرگان خودی نشان دهد که ایشان یک فرد خود ساخته و در حقیقت نور حق تعالی بود.

وی ابراز داشت: علامه طباطبایی وقتی به قم آمدند نیازهای جامعه و حوزه را مورد بررسی قرار دادند و فرموند سه خلأ در حوزه تفسیر و مبانی قرآن و اخلاقی وجود دارد و در مسیر پر کردن این خلأها تلاش بسیار کردند.

ساده زیستی علامه طباطبایی برای ما درس است

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این مراسم ظی سخنانی گفت: اگر نام علامه طباطبایی هنوز زنده و حیات بخش است به سبب عبودیتی بود که علامه در پیشگاه خداوند داشته است.

حجت الاسلام محمود رجبی افزود: باید از علامه درس بگیریم و اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت آثارمان حیات بخش باشد عبودیتمان را می‌بایست تقویت کنیم.

وی افزود:‌ ساده زیستی از ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی بود و ایشان در کنار کارهای علمی، زراعت می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: گاهی علامه طباطبایی اجاره خانه را نداشتند و مدت‌ها قرض بسیاری داشتند و از یک طلبه معمولی هم زندگی پایین تری داشتند و ایشان از سهم امام هم استفاده نمی‌کردند و ساده زیستی ایشان برای ما درس است و این موارد را باید یادآوری کنیم.

وی گفت: استفاده بهینه و حداکثری از وقت یکی از ویژگی‌های علامه طباطبایی بود که گاهی علامه از ابتدای شب تا طلوع آفتاب مشغول مطالعه بودند.

حجت الاسلام رجبی افزود: علامه در حوزه‌های مختلف علمی و تربیت شاگردان و تولید فکر و نوآوری و ترویج اندیشه و هدایت افکار مؤثر بودند.

کد خبر 3821674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha