۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۵۶

استاندار یزد:

نگاه ویژه به اخلاق و حقوق در علم ژنتیک ضرورتی اساسی است

نگاه ویژه به اخلاق و حقوق در علم ژنتیک ضرورتی اساسی است

یزد ـ استاندار یزد با اشاره به مشکلاتی که برخی دستاوردهای علمی و فناوری در درازمدت و کوتاه مدت بر انسان دارد، گفت: نگاه ویژه به اخلاق و حقوق در علم ژنتیک ضرورتی اساسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد میرمحمدی عصر امروز در چهارمین کنگره بین‌المللی حقوق ژنتیک در دانشگاه یزد اظهار داشت: علم ژنتیک امروزه در بسیاری از حوزه ها از جمله کشاورزی و دامی که ارتباط مستقیم با انسان دارد، مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی نیز به دنبال داشته اما آثار دستاوردهای این حوزه ممکن است بر روی انسان اثرات نامطلوب بلندمدت یا کوتاه مدت داشته باشد.

وی بیان کرد: سقط جنین، ایجاد معلولیت و نقص جسمی و ذهنی، تغییر چهره افراد، اختلالات هورمونی و ... در بسیاری موارد حاصل تحولاتی است که علم در زندگی پیرامون انسان‌ها ایجاد کرده بنابراین در حوزه علم نیاز است به مباحث حقوقی و اخلاقی نیز پرداخته شود.

میرمحمدی ادامه داد: در حوزه پزشکی نیز گاه یک عمل جراحی ممکن است به نقص عضو یا معلولیتی در نوزاد منجر شود که در این موارد لازم است قوانین برای هر دو طرف تدوین شود اما برای اینکه پیشرفت های علمی متوقف نشود، نیاز به حمایت های قانونی نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: در هر حال علم به ویژه علم پزشکی و ژنتیک ریسک پذیری بسیار بالایی دارد و نباید شرایطی فراهم شود که موجبات دلسردی افراد فعال در این حوزه را فراهم کند بنابراین لازم است برای دلگرم کردن فعالان این بخش، حمایت‌های قانونی وجود داشته باشد که البته اکنون این حمایت‌ها وجود دارد اما لازم است کاملتر شود.

کد خبر 3826781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha