۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸

پروژه پرتره‌سازی افراد سرشناس ادامه می‌یابد/تقویت جریان هنری نوپا

پروژه پرتره‌سازی افراد سرشناس ادامه می‌یابد/تقویت جریان هنری نوپا

هیوا پاشایی مدیر هنری نمایشگاه «پرتره مشاهیر سینما و تئاتر» از اعلام فراخوان جدیدی برای ساخت پرتره چهره‌های سرشناس با متریال جدید خبر داد.

هیوا پاشایی مدیر هنری نمایشگاه «پرتره مشاهیر سینما و تئاتر» که این روزها در گالری آریانا برپاست درباره این پروژه به گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه پاسداشتی برای چهره هایی است که سال‌هاست عمرشان را گذاشته اند تا زندگی ما را رنگ بدهند و در این نمایشگاه هم چهره های سینما و تئاتر از نسل های مختلف انتخاب شده اند.

وی افزود: صد پرتره ای که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است با مشارکت یکصد هنرمند حوزه هنرهای تجسمی از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و پس از ۶ ماه تلاش جمعی به رشته تسبیح در آمده است. در واقع عده ای هنرجو برای خلق اثر با این شیوه آموزش داده شدند.  

مدیر هنری نمایشگاه «پرتره مشاهیر سینما و تئاتر» با اشاره به این مطلب که برای ورود به عصر هنر مدرن باید از ساختارهای پیشین گذر کرد، گفت: این رویداد پس از برگزاری دوره های آموزش تئوری و عملی لازم، با شرکت هنرمندان علاقه مند و با حمایت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و خانه  تئاتر ایران محقق شده است. در این شیوه و تکنیک هنری برای نخستین بار با بکارگیری رشته هایی افشان از مهره های چوبی تعداد قابل توجهی اثر هنری پدید می آید؛ چهره هایی رنگارنگ و الهام گرفته از دانه های تسبیح که نشان از گرانقدری و جایگاه والای این هنرمندان است.

پاشایی با انتقاد از حمایت نکردن ارگان‌های دولتی از حرکت های جمعی هنری عنوان کرد: تنها بنیاد آفرینش های هنری نیاورن با در اختیار گذاشتن مکان اختصاصی برای برگزاری ورک شاپ از این جنبش مردمی حمایت کرد.

پاشایی با ذکر این مطلب که در دوران معاصر هنرهای نو به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: اثر هنری در این کار از کنار هم قرار گرفتن واحدهای کوچک با طیف های رنگی مختلف خلق می شود. در اینجا با استفاده از مهره‌های چوبی به صورت رشته های افشان، پرتره خلق می شود و می توان با لیوان های یک بار مصرف کاغذی و یا با متریال های دیگر این کار را به سرانجام رساند از این رو «پیکسل آرت» را می توان جزو هنرهای نو قلمداد کرد.

به گفته وی، نمایشگاه دیگری با متریال اکرلیک اما با شیوه ای نوین به پرتره سازی چهره‌های مطرح از جمله ورزشکاران اختصاص دارد که طی یک فراخوان جزئیات آن اعلام خواهد شد.

پاشایی پیش از این چهره ۱۵ تن از مشاهیر موسیقی را با الهام از گره های قالی خلق کرده بود اما به جای تار و پود ظریف فرش ایرانی از روبان های ۲.۵ سانتی متری و فنر فلزی استفاده شده بود.

در این نمایشگاه آثار صد نفر از چهره های نام آشنای سینما و تئاتر با همکاری صد نفر از هنرمندان هنرهای تجسمی با نظارت مهدی روزبه، فهیمه مختاریان، آهو نوین، آیلار پور زرگر، مهدی ساروخانی، النا پروین، فاطمه طائب، پریسا شوبیری، آزیتا بهبودی و سروناز سلطانی به مدت یک هفته در معرض دید عموم قرار گرفت.

کد خبر 3828781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha