۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶

رئیس اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه:

مایه کوبی رایگان طیور روستایی استان کرمانشاه علیه بیماری نیوکاسل

مایه کوبی رایگان طیور روستایی استان کرمانشاه علیه بیماری نیوکاسل

کرمانشاه- رئیس اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان طیور بومی نیمی از روستاهای استان کرمانشاه علیه بیماری نیوکاسل طی ۵ آذر امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، از اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان کرمانشاه خبر داد.

وی زمان اجرای طرح مذکور را روز جمعه ۵ آذرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته بین سازمان دامپزشکی کشور و بسیج سازندگی این طرح با همکاری و مشارکت نیروهای بسیجی مقیم روستاها در روز مذکور همزمان با روز ملی بسیج مستضعفان انجام می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه اجرا خواهد شد.

حیدری در مورد روستاهای هدف اجرای طرح مذکور  نیز بیان داشت: ۵۰ درصد روستاهای استان کرمانشاه در مرحله اول تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند.

 به گفته این مسئول، طرح واکسیناسیون طیور روستایی در یک هزار و ۱۶۸ روستا با جمعیت تقریبی طیور ۳۶۰ هزار قطعه اجرا می شود.

وی افزود: در این طرح نیروهای بسیجی مقیم روستاها ملبس به لباس بسیج و جلیقه دامپزشکی کار واکسیناسیون طیور را انجام می دهند.

حیدری خاطرنشان کرد: این طرح براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت دام صورت گرفته که سال گذشته با اجرای آزمایشی در چند استان کشور نتایج خوبی به همراه داشته و امسال نیز با توجه به تراکم واحدهای صنعتی و پرورش طیور در ۱۲ استان از جمله کرمانشاه صورت می گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور،   زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: در این طرح برای نخستین بار با استفاده از واکسن خوراکی غیربیماری زا طیور بومی استان علیه بیماری مهلک نیوکاسل واکسینه می شوند.

وی نیوکاسل را یک بیماری حاد و مهلک برای طیور دانست و افزود: این بیماری یکی از مشکلات صنعت پرورش طیور است که در طیور روستایی ممکن است هربار تعدادی از جوجه های تازه متولد شده را از بین ببرد و ویروس های وحشی این بیماری در بدن آنها به شکل مقاوم باقی بماند که این خطری بزرگ برای صنعت طیور است چرا که این ویروس از طریق باد، کارگران و وسایل حمل و نقل به واحد های صنعتی سرایت و ضربات اقتصادی هنگفتی را به این صنعت وارد می کند.

این مسئول ضمن درخواست از روستائیان برای همکاری با نیروهای اجرای طرح به آنها توصیه کرد: علاوه بر ارائه آمار دقیق طیور خود به اکیپ های واکسیناسیون،   از شب قبل از واکسیناسیون به طیور خود آب ندهند چراکه آنها برای خوردن آب حاوی واکسن باید حداقل ۸ ساعت تشنگی داشته باشند.

کد خبر 3830143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha