۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳

یک مقام مسئول خبر داد:

۸۰۰ اولویت علم و فناوری برای ۵ سال آینده کشور تعیین شد

۸۰۰ اولویت علم و فناوری برای ۵ سال آینده کشور تعیین شد

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست کلی علم و فناوری شورای عتف گفت: در کمیسیون های تخصصی شورای عتف اولویت ها و سیاست های علم و فناوری کشور تعیین شده و برای تصویب به شورای عتف ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگ فصیحی در یکصد و چهل و هشتمین جلسه کمیسیون های دائمی شورای عتف در جمع خبرنگاران گفت: ۱۱ کمیسیون تخصصی شورای عتف فهرست ۸۰۰ عنوان سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور را احصا کرده اند و قرار است برای تصویب از بین این فهرست در شورای عالی عتف تصمیم گیری شود.

وی افزود: زمان سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور امسال به اتمام می رسد و فهرست جدید قرار است مطابق با برنامه ششم توسعه و برای ۵ سال تدوین و تصویب شود.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست کلی علم و فناوری شورای عتف خاطرنشان کرد: در گذشته این فهرست برای زمان دو ساله تدوین و تصویب می شد.

فصیحی اظهار داشت: در سال جاری و برای تعیین فهرست جدید روش های علمی تر و دقیق تری مورد توجه قرار گرفته بنابراین پیش بینی می کنیم این فهرست بتواند بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه را پشتیبانی کند.

اصلاح آیین نامه راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری

وی گفت: در جلسه کمیسیون های دائمی شورای عتف موضوع اصلاح آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری بررسی شد و قرار است در جلسه آینده شورای عتف این اصلاحات تصویب شود.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست کلی علم و فناوری شورای عتف عنوان کرد: این آیین نامه در سال ۸۹ با اصلاحاتی در دولت تصویب شد اما با توجه به اینکه چند سالی از تصویب آن می گذرد مجددا نیازمند اصلاح و بازنگری بود.

وی افزود:  قرار است در ۵ استان کشور مناطق ویژه علم و فناوری راه اندازی شود.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست کلی علم و فناوری شورای عتف گفت: در مناطق مختلف کشور مجموعه ای از امکانات علمی و تکنولوژی پراکنده است و مناطق ویژه می توانند این امکانات را شناسایی و به نیازهای استان پیوند زند.

فصیحی عنوان کرد: در واقع سازمان های عامل این مناطق نقش تسهیل گر را خواهند داشت و اگر در این مناطق مشوق هایی مانند معافیت های مالیاتی نیاز باشد سازمان عامل می تواند در این راستا فعالیت کند.

وی تاکید کرد:  با توجه به اینکه سازمان عامل این مناطق به عنوان یک نهاد غیردولتی به شمار می رود بنابراین پیشنهاد شده است که در ۵ سال اول فعالیت این مناطق استانداری ها از منابع استانی و ملی هزینه این سازمان را تامین کنند و پس از ۵ سال سازمان های عامل بتوانند ساز و کار تامین منابع را برای خود تعیین کنند که این موضوع باید به تصویب شورای عالی عتف و در نهایت هیات دولت برسد.

تدوین شاخص های رصد علم و فناوری کشور

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست کلی علم و فناوری شورای عتف افزود: در دبیرخانه شورای عتف شاخص های جامع برای رصد نظام علم و فناوری کشور تدوین شده که این شاخص ها می تواند زمینه مقایسه را برای سیاست گذاران در آینده ایجاد کند.

فصیحی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از شاخص هایی که علم و فناوری کشور با آنها سنجیده می شود مربوط به دیگر کشورهاست و با امکانات و زیرساخت های کشور تطابق ندارد بنابراین در دبیرخانه شورای عتف اقدام به تدوین شاخص رصد نظام علم و فناوری پرداختیم.

وی عنوان کرد: این شاخص ها بر اساس مدل های دنیا و الزامات داخلی و بومی کشور طراحی و تدوین شده است.

کد خبر 3832779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha