۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

نگاه توسعه از اقتصاد روستاها آغاز شود/نبود اولویت برای تولید

نگاه توسعه از اقتصاد روستاها آغاز شود/نبود اولویت برای تولید

بیرجند-رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نگاه توسعه باید از اقتصاد روستا آغاز شود، گفت: در برنامه ششم باید بت بلندبالای تمرکزگرایی در مرکز کشور شکسته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی ظهر شنبه در شورای اداری خراسان جنوبی اظهار کرد: ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و سقوط اخلاق در جامعه مسائل اقتصادی است بنابراین توجه ویژه به این موضوع اثرگذاری خود ار در مباحث فرهنگی و اخلاقی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور در توسعه این است که مفهوم رونق و توسعه را با هم یکسان در نظر گرفته ایم، بیان کرد: به دلیل همین اشتباه گاهی رونق می گیریم اما در مسیر توسعه نخواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اینکه با تزریق منابع بخش های غیر مولد رونق بگیرد اقدامی موقتی بوده و ما را در مسیر توسعه قرار نخواهد داد.

شافعی با انتقاد از اینکه در بسیاری از موارد افراد بجای سیستم نشسته اند و تصمیم می گیرند، عنوان داشت: به همین دلیل است که وقتی افراد در سازمان تغییر می کنند رفتار سازمان نیز تغییر یافته و سیستم به کار خود ادامه نمی دهد.

نبود استراتژی مشخص و برنامه توسعه متوازن

وی، یکی از مشکلات اساسی کشور را نداشتن استراتژی مشخص و برنامه توسعه متوازن عنوان کرد و گفت: هر دولتی سرکار آمده یک استراتژی نوشته است و با ورود دولت دیگر این استراتژی کنار گذاشته شده و دولت دیگر استراتژی خود را آغاز می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اما در حال حاضر این برنامه در حال تدوین بوده و فرق آن با برنامه های دیگر این است که بخش خصوصی در آن مشارکت دارند و این امر سبب خواهد شد که برنامه های بلند مدت را بتوانیم اجرا کنیم.

شافعی با طرح این سوال که بهره وری در کشور کجا است؟ بیان داشت: یکی از مشکلات ما این است که در سازمان های ما دوغ و دوشاب یکی بوده و در چنین جامعه ای حتی سرمایه ها به سمت تولید نمی رود.

وی ادامه داد: مردم در این شرایط کیفیت را نمی بینند و تنها به قیمت توجه دارند و بنابراین رشد بهره وری را نخواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نگاه توسعه باید از اقتصاد روستا آغاز شود، افزود: تا زمانی که نگاه توسعه از روستا آغاز نشود در به همین پاشنه خواهد چرخید و اگر نگاهمان تنها به توسعه شهری باشد نتیجه آن مهاجرت، نابودی اقتصاد روستا و افزایش مسائل حاشیه نشینی است.

استانداران تنها تنخواه بودجه در استان هستند

شافعی به بررسی برنامه ششم در مجلس اشاره کرد و افزود:در این برنامه باید این بت بلندبالای تمرکزگرایی در کشور شکسته شود.

وی با طرح این سوال که چرا در برنامه های توسعه، توزیع قدرت را در کشور ایجاد نمی کنیم؟   چرا همه چیز باید در تهران باشد؟ چرا اختیارات را در استان های مختلف کشور قرار ندهیم؟، بیان کرد: باید مناطق مختلف کشور بر اساس خصوصیت هایی که دارند در تدوین برنامه های کشور مشارکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه در حال حاضر در مسئله بودجه نگاه استانداران یک نگاه هزینه ای است، عنوان داشت: این یعنی استانداران تنخواه داران بودجه در استان خود هستند که با توسعه مغایرت دارد.

شافعی تأکید کرد: بجای نگاه هزینه ای برای استانداران باید امکان یک نگاه درآمدی ایجاد می شد چراکه با این کار انگیزه ها برای استانداران و مدیران استانی چندبرابر می شود که به توسعه کشور کمک خواهد کرد.

نبود اولویت بندی برای تولید در برنامه های توسعه

وی، تولید را تنها راه نجات کشور دانست و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم و محکم به آن چسبیده ایم این است که در برنامه های توسعه ای در بخش تولید اولویت بندی، ظرفیت سنجی و مکان یابی نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اگر مسائل و مشکلات تحریم را هم نمی داشتیم و این کار را ادامه می دادیم بازهم بخش تولید این مسائل و مشکلات را داشت، بیان داشت: گسترش بی مهابا بدون توجه به مسئله ظرفیت سنجی و مکان یابی برای بخش تولید آینده خوبی ترسیم نخواهد کرد و باید برای آن فکر جدی برداشته شود.

شافعی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم دنبال این هستیم رکود را بشکنیم و منابع جدید هم اختصاص یافته است، بیان داشت: باید توجه داشت که آیا همه واحدهای مشکل دار یا در حال تعطیل باید زنده شوند یا صلاح است برخی هیچ گاه زنده نشوند؟ آیا این منابع محدود را به صورت فله ای توزیع کرده یا تشخیص دهیم این آمپول را نباید به مرده زد؟

وی با بیان اینکه آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که رکود از تولید آغاز شد و بعد سایر بخش ها را در بر گرفت، گفت: برای خروج از این رکود نیز باید از تولید آغاز کنیم.

همه دنبال رسیدن به اقتصاد بزرگ ایران هستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران به اقتصاد برون مرزی نیز اشاره کرد و افزود: کاری که دولت انجام داد هم دید جهانی را نسبت به ما تغیر داد و هم درب های مذاکره را باز کرد و هم اینکه نشان داد با تعامل و مذاکره مشکلات قابل حل است.

شافعی با بیان اینکه با شرایط جدید در حال حاضر دراتاق بازرگانی با ترافیک کاری روبه رو هستیم و گاهی اوقات در برنامه ریزی دچار مشکل می شویم، گفت: این یک رایزنی اولیه است و باید پیگری بعدی نتیجه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از این شرایط جدید نهایت استفاده را داشته باشیم، عنوان داشت: همه دنبال رسیدن به اقتصاد بزرگ ایران هستند و علاوه بر این سایر کشورهایی که با ما مذاکره کرده اند احساس کرده اند امن ترین و ساده ترین راه دستیابی به بازارهای منطقه از طریق ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان  اینکه در اتاق بازرگانی به دنبال اتصالات استانی با سایر کشورها هستیم، بیان کرد: همچنین می خواهیم با بعضی از کشورها؛ استان های مرزی را معین ملی برای فعالیت قرار دهیم و امیدواریم بیرجند با ظرفیت بالای خود در این ارتباط بتواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

کد خبر 3834538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha