رئیس سازمان اوقاف:

همه مردم می توانند واقف باشند/راهکارهایی برای توسعه موقوفات قرآنی

همه مردم می توانند واقف باشند/راهکارهایی برای توسعه موقوفات قرآنی

رئیس سازمان اوقاف گفت: همه مردم می‌توانند واقف باشند و این واقف بودن باید فرهنگ‌سازی شودو هر شخصی می‌تواند حتی با اهدای یک کتاب در وقف سهیم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف در نشست هم‌اندیشی توسعه و ترویج وقف های قرآنی با ارائه راهکارهایی برای توسعه موقوفات  قرآنی ‌گفت: شاهد برخی نگرانی‌های نابجا از سوی واقفان در مورد وقف‌های خود هستیم که این نگرانی‌ها را باید از بین برد.

رئیس سازمان اوقاف وقف را یک حکم الهی دانست و در ادامه با تأکید بر زمینه‌سازی برای مشارکت  همه مردم در این حکم الهی گفت: همه مردم می‌توانند واقف باشند و این واقف بودن باید فرهنگ‌سازی شودو هر شخصی می‌تواند حتی با اهدای یک کتاب در وقف سهیم شود و خود را به‌عنوان یک واقف معرفی کند.

وی در ادامه با اشاره به حضور کسانی که در این نشست گردهم آمده اند، افزود: همین جمع که برای یک کار قرآنی گردهم جمع شده‌اند می‌توانند واقف قرآن باشند و چه خوب خواهد شد که در این زمینه تنها به حرف اکتفا نکرده و در عمل نیز صحبت‌های خود را اثبات کنند، ‌ بهتر است در این حکم الهی پیش قدم شویم  و چه خوب خواهد بود که یکی از خروجی‌های همین جلسه واقف شدن حاضران در جلسه باشد.

حجت الاسلام محمدی الگوسازی عملی برای جوانان در زمینه وقف را ضروری دانست وتصریح  کرد: باید تلاش کنیم تا الگوسازی‌هایی برای جوانان جهت واقف شدن صورت بگیرد. دانشجویان و دانش‌آموزان اطلاع چندانی از وقف و اینکه چگونه می‌توان واقف شد را ندارند.

رئیس سازمان اوقاف  بیان کرد: مطرح کردن کارکردهای مختلف وقف یکی دیگر از ضروریاتی  است که باید در مورد آن فعالیت صورت بگیرد، حالا یکی از وجوه این وقف، ‌ وقف قرآنی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت‌های خود در این نشست از بین بردن نگرانی و اضطراب‌های نابه جایی که در زمینه وقف وجود دارد را یکی دیگر از مواردی که باید به آن فکر شود عنوان کرد و گفت: این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا عده‌ای از مردم نگران وقف خود هستند. عده‌ای هستند که می‌گویند وقف نکنید اگر هم وقف کردید آن را به اطلاع اوقاف نرسانید، ‌ چنین چیزی امکان ندارد و مانند این است که فرزندی متولد شود اما شناسنامه‌ای برای او صادر نشود.

وی با تأکید بر اینکه مردم نگران سرمایه‌های وقفی خود نباشند، ‌ اظهار کرد: در واقع مردم این سرمایه خود را به خدا بسپارند، از این حیث واقفان باید هیچ نگرانی در مورد موقوفه  خود نداشته باشند که، خود شخص واقف می‌تواند مدیریت موقوفه را برعهده بگیرد و بر آن اشراف کامل داشته باشد.

 وی ادامه داد : در حال حاضر وقف‌نامه‌هایی وجود دارد که متعلق چندین قرن پیش است  است و هنوز هم جاری و ساری هستند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف  تبلیغ وقف در قالب هنر را از دیگر موضوعاتی دانست  که می‌تواند توسعه وقف را به‌دنبال داشته باشد عنوان و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا وقف‌هایی که صورت می‌گیرد متنفعی باشد و نه انتفاعی، وقف انتفاعی بعد از مدتی خود نیاز به بودجه و سرمایه دارد در حالی که  وقف متنفعی خود هزینه‌های جاری خود را تأمین می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید وقف را آسان کرد، ‌ در حال حاضر برخی موقوفات دیده می‌شود که دارای قید و بندهای بسیار زیادی هستند، ‌ باید تلاش کنیم تا این قید و بندها کمتر شود.

 نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه و ترویج وقف قرآنی صبح امروز، ۱۵ آذرماه با حضور جمعی از  صاحب نظران و نمایندگان موسسات ونهادهای  قرآنی کشورمان در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

کد خبر 3841654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha