۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸

رئیس حوزه هنری استان بوشهر مطرح کرد:

انتشار ۳ عنوان دانش‌نامه بندر گناوه/ کتاب ستون خیمه فرهنگ است

انتشار ۳ عنوان دانش‌نامه بندر گناوه/ کتاب ستون خیمه فرهنگ است

گناوه – رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به انتشار سه عنوان دانشنامه بندرگناوه گفت: فرهنگ باید دارای بازار و اقتصاد باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید پارسایی‌فر صبح شنبه در مهمانی نخست بفرمایید کتاب و آیین پایانی دومین مرحله نذر و اهدا کتاب در گناوه اظهار داشت: همه ما پیرو دینی هستیم که اعجاز آن کتاب بی مانند قرآن کریم است.

وی اضافه کرد: همه ما دوست داریم که شهر، استان و ایران ما روز به روز رنگ توسعه را به خود ببیند به ویژه اینکه معتقدم شهر گناوه به لحاظ اقتصادی می تواند موتور محرکه توسعه استان ما باشد.

پارسایی‌فر با طرح این پرسش که آیا زیرساخت‌های مختلف شهری می‌تواند باعث توسعه شود، بیان داشت: براساس گفته فرهنگ مداران و اهالی فرهنگ هر جا که ما به دنبال توسعه هستیم سنگ نخست توسعه آن را نه زیرساخت های مختلف شهری بلکه فرهنگ، ادب و اندیشه تشکیل می دهد.

نخستین کتابخانه‌های جهان در بوشهر

وی با بیان اینکه بی دلیل نیست که استان بوشهر با پیشینه تمدن و فرهنگ بیش از پنج هزار ساله در کشور ما علی رغم همه فراز و نشیب ها هنوز هم قلب تپنده ای دارد، ادامه داد: ما تمدن ایلام را در شهر بوشهر داشته‌ایم؛ تمدنی که دارای خط و الفبا بوده است و مطابق بررسی های مورخین فرهنگی یکی از نخستین کتابخانه های جهان در همین شهر بوده است.

وی با اشاره به پیشینه تمدنی شهر باستانی گناوه اضافه کرد: این پیشینه تمدنی اگر در کتاب مستند نشده بود ما امروز چیزی به عنوان پشتوانه نداشتیم.

پارسایی‌فر تصریح کرد: توسعه فرهنگی در واقع زیرساخت توسعه ملی ما است و همه ما باید تلاش کنیم این مهم اتفاق بیافتد؛ جامعه‌ای را می‌توانیم جامعه متعالی بنامیم که نه تنها زیرساخت‌های مناسب شهری بلکه دارای کتابخانه‌های بزرگ، مدارسی با کتابخانه‌های مملو از کتاب، نویسندگانی در رفاه و هنرمندانی در آسایش داشته باشد.

کتاب ستون خیمه فرهنگ است

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: اگر ما فرهنگ را به مانند یک خیمه در نظر بگیریم بی تردید کتاب ستون آن خیمه است؛ اما چرا در جامعه مانسبت به کتاب کم توجهی می شود و چرا ما باید این معضل را با کمال تاسف اعلام کنیم و متاسفانه در جامعه ما شاهد یک فرآیند کتاب نخوانی هستیم.

پارسایی فر با اشاره به یک مقاله خارجی در باب تولید کتاب افزود: ۸۰ درصد  کشورهای دنیا، کشورهای در حال توسعه هستند که از این ۸۰ درصد تنها ۲۰ درصد تولید کتاب های دنیا را دارند و ۲۰ درصد کشورهای دنیا کشورهای پیشرفته هستند که  ۸۰ درصد تولید کتاب های دنیا سهم آنها است و این مهم دقیقا نشان دهنده اهمیت و جایگاه کتاب است.

وی خاطرنشان ساخت: واقعیت این است که امروز ما با دیروز ما در ایران عزیز و در همین بوشهر تناسبی ندارد و تلاش‌هایی که ما در عرصه‌های اقتصادی و توسعه زیرساخت های جامعه خودمان می کنیم با تلاش هایی که باید در توسعه حوزه های فرهنگی کنیم تناسبی ندارد.

پارسایی فر تاکید کرد: میزان بودجه هایی که دارد در مدیریت کلان و ادارات ما صرف می شود علی رغم تاکیدات رهبری مبنی بر حضور و رایج شدن کتاب در زندگی مردم تناسبی ندارد و ما شاهد تحقق توصیه رهبری در این امر نیستیم و بی شک کشور و شهر ما در مقابل تندبادهای فرهنگی که به وقوع می پیوندد می تواند آسیب پذیر باشد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه

وی با اشاره به مهمانی نخست بفرمایید کتاب و آیین پایانی دومین مرحله نذر و اهدا کتاب در گناوه افزود: اعتقاد داریم که همین مراسمات نظیر آئین نذر و اهدا کتاب و مهمانی نخست بفرمایید کتاب در گناوه نقش به سزایی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارد.

پارسایی فر عنوان کرد: چرا که این ۱۰ میلیون تومان هزینه اهدا کتاب ها می‌توانست در جایی دیگر هزینه شود ولی با تلاش و اراده های دوستداران کتاب گناوه به این مجرا هدایت شده است و بنابراین مطمئن باشید که به‌زودی آثار خودش را به شما نشان می‌دهد و پس به این اتفاق های مثبت فرهنگی امیدوار باشید.     

وی ابراز داشت: ما تا وقتی که تصور کنیم که فرهنگ امری است که در گوشه انزوا و صوفی گری به وقوع بپیوندد و دارای بازار نباشد آن فرهنگ مطمئن باشید که به نتیجه نخواهد رسید.

فرهنگ باید دارای بازار و اقتصاد باشد

پارسایی فر با اشاره به مبحث اقتصاد فرهنگ ادامه داد: فرهنگ نیز مانند اغلب دغدغه هایی که ما با آن روبه رو هستیم باید دارای بازار و اقتصاد باشد و در واقع اقتصاد فرهنگ نقش به سزایی در برپایی و ترویج رویدادهای فرهنگی در جوامع دارد و در سال گذشته حجم مبادلات کالاهای فرهنگی جهان حدود ۸۰۰ میلیارد دلار بوده است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: تمام تلاش تولیدکنندگان فرهنگی ما از این بازار بزرگ تنها ۱۰۰ میلیون دلار بوده و کشوری مثل کره توانسته است که ۴۲ میلیارد دلار از این بازار را در اختیار بگیرد و نتیجه آن این است که قهرمان خیالی این کشور به نام یانگوم قهرمان و اسطوره اغلب فرزندان ما می شود؛ اما اسطوره های کهن و امروزی ما همه رو به فراموشی هستند.

پارسایی فر بیان کرد: بنابراین اقتصاد با فرهنگ میانه کاملا مستقیمی دارد و وظیفه ما مدیران فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی این است که بتوانند زمینه را برای شاعران، نویسندگان، فیلمسازان، خوشنویسان، نقاشان و هنرهای تجسمی مهیا کنند.  

حمایت حوزه هنری از برنامه‌های کتاب

وی خاطرنشان ساخت: این قول را می دهیم که حوزه هنری استان در هرجایی از این استان که نام کتاب و آئین های با موضوع کتاب نظیر این آئین باشد، قطعا در کنار دست اندرکاران آن برنامه با توجه به امکانات خود خواهد بود و ما این را وظیفه خود می دانیم و تلاش می کنیم تا در حد توان خود از مفهوم کتاب دفاع کنیم.

پارسایی فر تصریح کرد: در جامعه کتاب داریم اما باید تلاش کنیم که کتابخوان درست کنیم و یکی از دلایلی که این برنامه قابل تقدیر است تلاش آن برای درست کردن کتابخوان است و اگر در جامعه ما کتابخوان تولید شود ناشرین هم به دنبال سلیقه این افراد رفته و متناسب با آن کتاب تولید می کنند.

وی تاکید کرد: ما مدیران و دستگاه‌های فرهنگی نیز از این حرکت حمایت می‌کنیم و نیاز است تا این گام نخست را استوار برداریم و ظرفیت مدارس و مساجد برای حمایت از مفاهیم کتاب بسیار ظرفیت والایی است.

انتشار ۷۵ جلد دانشنامه استان بوشهر

پارسایی فر اضافه کرد: امیدوارم که اندیشمندان ما در همه شهرهای استان از این سنت حسنه‌ای که دوستداران کتاب در شهرستان گناوه ایجاد کرده اند پیروی کنند و با توجه به خلاقیت های خوبی که دارند بتوانند مبحث نذر کتاب را در استان به یک امر رایج تبدیل کنند و شاهد باشیم که هر ماه این اتفاق خوب و نیک رخ دهد.

وی متذکر شد: در حوزه هنری استان بوشهر تا به حال در مبحث دانشنامه حدود ۷۵ جلد کتاب منتشر شده که بیش از سه عنوان آن مربوط به بندرگناوه می شود.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: حوزه هنری استان بوشهر این آمادگی را دارد تا سهمی در تولید کارهایی که در حوزه های فرهنگ، تمدن، دفاع مقدس و ادبیات پایداری در شهرستان گناوه می شود، داشته باشد.

کد خبر 3845887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha