۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵

در جلسه توسعه صنعت توتون در شهرستان صومعه سرا مطرح شد؛

صومعه سرا میزبان گردهمایی آموزشی «توسعه کشت توتون» می شود

صومعه سرا میزبان گردهمایی آموزشی «توسعه کشت توتون» می شود

صومعه سرا-جلسه توسعه صنعت توتون در شهرستان صومعه سرا در حالی برگزار شد که مسئولان از برگزاری گردهمایی آموزشی «توسعه کشت توتون» طی هفته های آتی در این شهرستان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل مجتمع دخانیات گیلان در جلسه توسعه صنعت توتون که پیش از ظهر شنبه در دفتر فرمانداری شهرستان صومعه سرا برگزار شد با اشاره به اشتغال زا بودن صنعت کشت توتون برای خانوارها، اظهار کرد: شهرستان صومعه سرا در سال های دور مرکز پرورش توتون بوده است.

عیدیان با بیان اینکه متاسفانه امروز این صنعت در شهرستان صومعه سرا رو به نابودی است، افزود: امروز در این شهرستان کشت توتون به صفر رسیده است.

تقویت صنعت کشت توتون اولویت اصلی شرکت دخانیات کشور

وی با اشاره به آمادگی حمایت از هرگونه حرکت در راستای توسعه و رشد این صنعت در شهرستان، گفت: برای نخستین بار پرداخت پول کشاورزان توتونکار به صورت آنلاین انجام شده و در اولویت کاری مدیران قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان قشر ضعیف جامعه از لحاظ اقتصادی را تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های شرکت دخانیات کشور پرداخت متمرکز مطالبات کشاورزان است.

عیدیان با اشاره به اینکه برخی نمی خواهند صنعت توتون کشور به دلیل سودآوری واردات آن توسعه یابد، تصریح کرد: تقویت و رشد صنعت توتون کشور یکی از مهم ترین برنامه های شرکت دخانیات کشور است.

وی توسعه صنعت کشت توتون در صومعه سرا را با توجه به سابقه این شهرستان در حوزه پرورش توتون بسیار مهم عنوان کرد و افزود: انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب و حمایت همه جانبه از کشاورزان این بخش بتاوانیم شاهد بازگشت شکوه تولید و پرورش توتون در شهرستان صومعه سرا شویم.

وجود ۲۳گرمخانه نگهداری از برگ توتون با ظرفیت پوشش ۴۰ هکتار در صومعه سرا

در ادامه این جلسه نیز فرماندار صومعه سرا با اشاره به سابقه دیرینه کشت توتون در شهرستان، اظهار کرد: پنج عامل اصلی سبب کاهش رغبت کشاورزان برای کشت این محصول بوده است.

حسین اسماعیل پور اعمال سلیقه شخصی، نبود مروج وناظر در زمان کشت، پرداخت نشدن به موقع مطالبات، نبود حمایت از سوی شرکت دخانیات و دولت و همچنین بالانرفتن قیمت این محصول را از جمله عوامل موثر در کاهش رغبت از سوی کشاورزان برای کشت این محصول عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۲۳ گرمخانه برای نگهداری از برگ توتون در صومعه سرا وجود دارد، افزود: این تعداد گرمخانه ظرفیت پوشش بیش از ۴۰ هکتار سطح زیر کشت توتون را دارد.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۱۳ هکتار زمین زیرکشت توتون در شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: انتظار می رود با توجه به حمایت های دولتی بتوانیم این میزان را به ۴۰ هکتار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان با کشت توتون می توانند درآمد بیشتر از برنج و هزینه ای کمتر از آن متحمل شوند، تصریح کرد: باید برنامه ریزی مناسبی برای ترغیب کشاورزان برای پرورش و کشت توتون در شهرستان انجام شود.

اسماعیل پور در ادامه به برگزاری گردهمایی آموزشی «توسعه کشت توتون» طی هفته های آتی در شهرستان اشاره کرد و افزود: با آگاه سازی مردم در خصوص ظرفیت توتون می توانیم بسترهای مناسب در جهت اشتغال زایی و خودکفایی کشاورزان این صنعت را در سطح شهرستان صومعه سرا فراهم کنیم.

کد خبر 3845984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha