به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در همایش تجلیل از واقفان و دست اندرکاران امر وقف در آستان قدس رضوی از تلاشهای آستان قدس رضوی در راستای فراهم آوردن زمینه وقف برای اقشار مختلف مردم با تمکنهای مختلف مالی سخن به میان آورد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان «وقف مشارکتی» را عاملی برای گسترش فرهنگ وقف در تمامی سطوح درآمدی جامعه عنوان کرد و افزود: اگر افرادی در جامعه از حیث مالی وسعشان نمیرسد موقوفه مستقل داشته باشند، «وقف مشارکتی» روشی خوب است تا هر فردی با هر درجه از تمکن مالی، در وقف مشارکت داشته باشد و سبب خیری برای اسلام و امت اسلامی شود.
رئیسی در ادامه با تاکید بر جایگاه خلوص نیت در اعمال خداپسندانه، افزود: اگرچه نیت واقفان در رابطه با موقوفات شرط صحت نیست، اما در قبول موقوفه، حتما نیت الهی واقف یک شرط است؛ موقوفات زمانی ارج و قرب الهی مییابند که نیت واقف برای رضای پروردگار خالص باشد.
وی وقف را عامل تطهیر و تثبیت روح انسان و رمز جاودانگی و بقای ابدی آدمی برشمرد و تصریح کرد: وقف همواره در طول تاریخ اسلام عامل مهمی برای توسعه و نشر مبانی دینی و تقویت مسلمانان برای تبلیغ فرهنگ اسلامی بوده است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به خفقان دوران رژیم شاهنشاهی پهلوی، اظهار داشت: در دوران حکومت ستمشاهی، وقف و موقوفات منشا گسترش معارف دینی بودند و آنچه به گسترش مساجد و منبرها در زمان حکومت پهلوی که با دین به طور جدی عناد داشت کمک میکرد، موقوفات و اموالی بود که مردم از سر عشق و دلدادگی به خدوند متعال و حضرات معصومین(ع) وقف میکردند.
وی با بیان اینکه وقف و نذر، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرات و برکات را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده میشود، تصریح کرد: وقف پلی برای رسیدن و وصال به پروردگار است که به تن، رهایی از تعلقات مادی و به جان، پرگشودن و جاودانگی را میآموزد. وقف از جمله بهترین احسانها و سنتهای خیرخواهانه و نمونه اعلای باقیات صالحات برای آدمی بوده و در واقع، رمز ماندگاری و جاودانگی بشریت است.
رئیسی سنت حسنه وقف را راهگشای رفع محرومیتهای مادی و معنوی جامعه و یادگار جاودانهای از کرامت انسان معرفی و اضافه کرد: بسیاری از معضلاتی اقتصادی و اجتماعی جامعه با مشارکت و معاضدت مردم قابل حل است؛ وقف سنتی بوده که از طریق آن میتوان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و داراییهای افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آن ها به کار بست.
اساس چرخه اقتصادی آستان قدس رضوی مبتنی بر «وقف و نذر» است
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و دگر خواهی در پرتوی خدا خواهی است که بشر با بهرهگیری از تعالیم انبیا و اوصیاء آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذارده است؛ روحیه تعاون اجتماعی و سبقت در خیرات در نهاد وقف عینیت یافته و به عمل و نیت واقف جلوه جاودانگی و ابدیت میدهد.
وی با تاکید بر اینکه گسترش معارف دینی و دستگیری از مستضعفان و نیازمندان از جمله برکات وقف است؛ ابراز کرد: حضور و همراهی مردم برای موفقیت در هر امری یک اصل کلیدی است و در مقوله وقف مشارکت عمومی تجلی دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وقف یکی از مصادیق ابراز ارادت و عشق و دلدادگی به ساحت قدسی ائمه اطهار(ع) است، گفت: یکی از جلوههای عشق مردم به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) موضوع موقوفات این حضرت است، برای انسانهایی که میخواهند عمرشان به جاودانگی پیوند بخورد، سنت الهی وقف، یکی از بهترین روشها و از رموز این جاودانگی است.
وی گفت: واقف دیگران را نیز در مال خود شریک و بسیاری از نیازهای اجتماعی را مرتفع میکند. وقف نوعی همدردی و همدلی با قشر ضعیف جامعه است و به طور غیرمستقیم سبب ایجاد عدالت در جامعه میشود.
رئیسی در پایان اساس چرخه اقتصادی آستان قدس رضوی را مبتنی بر دو عامل وقف و نذر معرفی و ابراز کرد: فعالیتهای اقتصادی از جمله اقدامات حاشیهای آستان قدس رضوی است، آن امری که این آستان مقدس در گذشته و امروز بر آن استوار بوده، مقوله نذر و وقف است.
نظر شما