به گزارش خبرگزاری مهر، محمد محمد رضایی عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی در مورد اتحاد حوزه و دانشگاه گفت: در یک پژوهش نظری به بررسی ابعاد مختلف موضوع اتحاد حوزه و دانشگاه پرداخته ام و تلاش کرده ام تا با بررسی همه نظرات در این زمینه به شفافیت بحث کمک کنم.
وی ادامه داد: در این پژوهش ضمن بررسی الگوها و نظرات موجود، تفسیری از بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در موضوع اتحاد حوزه و دانشگاه ارائه شده است.
وی در تشریح ابعاد مختلف این پژوهش نیز افزود: علم، نهادی اجتماعی است که حوزه و دانشگاه دو نظام و دو عنصر اساسی آن در کشور ما هستند و درک ساز و کارهای پیشرفت علم در عرصه های مختلف و دستیابی به معرفت هایی برای تدارک راهکارهای این پیشرفت نیازمند درک ارتباط میان عناصر این نظام و نشان دادن سهم هریک در تولید علم و حرکت به سمت تعالی جامعه است.
این پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: ارائه نظریه در زمینه کیفیت و نحوه اتحاد حوزه و دانشگاه و ترسیم واضح از وضع مطلوب بی شک مهم ترین عامل این تعامل و همکاری بین نهادی است.
محمد رضایی با اشاره به اینکه جنبه های نوآوری این طرح را علاوه بر ارائه فرا تحلیل می توان در ارائه الگوی جدیدی برای اتحاد و ترسیم شاخص های این اتحاد در ابعاد مختلف بر شمرد، گفت: نتیجه پژوهش این است که حوزه و دانشگاه باید حول محور سومی اتحاد یابند و این محور در بخش شاخص های کلان و خرد وحدت قابل بررسی و ارایه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: این معیارهای اتحاد که همان معیارهای اسلامی شدن است می توانند در حوزه های مختلف اعم از استاد، دانشجو، متون درسی (روش تحقیق علمی)، نظام مدیریت و اجرا، فرهنگ حاکم بر محیط، جهت گیری ها، اهداف و غایات تربیتی و اخلاقی، حاکمیت ارزشها و...ارائه شود و اتحادحوزه و دانشگاه در حقیقت اتحاد حوزه و دانشگاه با تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) است.
دکتر محمد رضایی ادامه داد: حوزه و دانشگاه، به عنوان دو نهاد علمی تأثیرگذار، بیشترین نقش را در ایجاد و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران داشته اند و استعمارگران همواره در جهت راستای منافع خود، نهایت سعی و تبلیغات خود را به کار گرفته تا بذر کینه و عداوت را بین این دو نهاد بکارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه های جدید که دستاورد تمدن مغرب زمین هستند بر اساس مبانی تجربی و مادی گرایانه و سکولاریستی شکل گرفته اند که بسیاری از متفکران علم گرا برآنند که آن را مخالف آموزه های وحیانی قرار دهند.
وی افزود: هر چند نظریه مکملیت در باب رابطه علم و دین و ایمان تا اندازه ای به واقعیت نزدیک است، اما اسلامی شدن علوم و دانشگاه ها، امری فراتر از مکملیت است و به همین دلیل باورهای دینی باید به عمق نظریات علمی رسوخ کند و اگر دانشمندان علوم تجربی، آزمایشگاه طبیعت را به عنوان کتاب تکوین الهی بنگرند.
عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنان که به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه پی برده، سعی کردند به عنوان پیش قراولان وحدت اولاً موانع آن را شناسایی و ثانیاً تا حد امکان در جهت رفع آن تلاش نمایند.
محمدرضائی گفت: در این پژوهش مطالب در قالب شش فصل از جمله تعریف حوزه و دانشگاه، عوامل بیرونی در جدایی حوزه از دانشگاه، عوامل داخلی در جدایی حوزه و دانشگاه، اتحاد حوزه و دانشگاه از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و دیدگاه های مختف در باب نظریه ایشان، دیدگاه مقام معظم رهبری در باب اتحادحوزه و دانشگاه؛ دیدگاه حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی در باب اتحاد حوزه و دانشگاه، رویکردهای مختلف در باب اتحاد حوزه ودانشگاه و راهکارها و سیاست های نیل به اتحاد بحث و بررسی شده است.
نظر شما