۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶

به قلم سید حسین نصر؛

کتاب «گلشن حقیقت» منتشر شد

کتاب «گلشن حقیقت» منتشر شد

کتاب «گلشن حقیقت» به قلم سیدحسین نصر و با ترجمۀ انشاءالله رحمتی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گلشن حقیقت» به قلم سیدحسین نصر و با ترجمۀ انشاءالله رحمتی منتشر شد.

کتاب «گلشن حقیقت» حاصل بیش از پنجاه سال تحقیق آکادمیک و مشارکت وجودی و عملی سید حسین نصر در تصوف است. مؤلف دستاوردهای تجربی و عملی ­اش را در حوزۀ تصوف، آشنایی با طریقت­ های گوناگون، دیدار با شیوخ و اساتید مختلف در این کتاب نگاشته است.

این اثر از چهار بخش، شش فصل و دو پیوست تشکیل شده است. پیش از شروع فصل­ ها کتاب مشتمل بر پیشگفتار مفصلی از مترجم است.  انشاءالله رحمتی در این مقدمه به موضوعاتی چون معرفی امروزین عرفان اسلامی، تردیدهایی دربارۀ هویت عرفان، زدودن پاره­ای از کژفهمی ­ها، علم ادریسی، حدیث و جبرئیل، تشبیه و تنزیه و بهشت وصال پرداخته است.

بخش نخست این اثر «معنای انسانیت» نام دارد. نصر در این فصل دربارۀ موضوعاتی همچون پرسش ناگزیر، زندگی سفر است، عبودیت، تفسیر سورۀ فاتحه، انسان کامل، کسی بشویم؛ هیچ­کس بشویم نگاشته است.  بخش دوم مشتمل بر چهار فصل است.

«حقیقت» عنوان فصل دوم است. مؤلف در این فصل به بررسی معنای حقیقت می­پردازد. او می­گوید: «عارف نام­آور قرن دهم/ چهارم، منصور حلاج گفت انا الحق، یعنی من حقیقت­ام، من حق­ام و جانش را بر سر این گفته نهاد، زیرا بسیاری معنای حقیقی این کلمات را غلط تفسیر کردند. در عین حال این کلمات بسان ترجیع­ بندی مکرر در طی هزار سال گذشته در تاریخ تصوف طنین ­انداز بوده است. چیست این حقیقت که حلاج از آن سخن گفت و جان خویش بر سر آن نهاد و همه صوفیه سعی کرده ­اند که به آن دست یابند و دست­یابی به آن را برترین غایت زندگی بشر دانسته ­اند؟ ص ۱۲۹».

مولف در فصل سوم به موضوعاتی نظری حقیقت الهی، وحدت وجود، خلقت و نظام تجلی، مشاهدۀ خلقت، عالم صغیر بشری، واقعیت شر و لزوم هدایت عالم می­پردازد. فصل سوم با عنوان «عشق و زیبایی» به نقش عشق و زیبایی در حیات معنوی، ماهیت عشق، عشق الهی، جمال الهی، انسانی، کیهانی، صلح و سلام می­ پردازد.

«خیر و شر» عنوان فصل چهارم است. نصر در این فصل به نسبت عمل با نفس، اعمال نیک و بد، اهمیت معنوی ادب، تأثیر روحانی علم می ­پردازد. مولف در فصل پنجم که آن را «چگونه به گلشن حقیقت برسیم» نامیده است بحث صراط مستقیم، طریقت، مرشد، مرید، سماع، آداب طریقت، دانش درمان نفس، احوال و مقامات و فضایل را طرح می ­کند.

بخش سوم «دست­یابی به مرکز تصوف، دیروز و امروز» نام دارد. نصر ذیل عنوان اولِ این فصل یعنی «اینجا و اکنون» چنین نوشته است: «مادام که در مرتبۀ بشری قرار داریم، صرف­نظر از این­که در کجا باشیم و در چه زمانی زندگی کنیم، همچنان از اینجا و اکنون جدایی ناپذیریم. اینجا و اکنون به واسطۀ پیوندی ناگستنی با آگاهی بشری پیوند یافته­ اند. ص ۲۹۷»

او در این بخش به ادبیات، موسیقی، اخلاق معنوی، شیوه ­های تحقیق معنوی، آموزه ­های مابعدالطبیعی و جهان­ شناسانه، ولایت، مقبره ­های صوفیانه، تصوف در جهان اسلام معاصر نیز می­ پردازد.

بخش چهارم مشتمل بر دو پیوست است. پیوست نخست با عنوان «سنت صوفیه و طریقه ­های صوفیه؛ تأملاتی در تجلی تصوف در زمان و مکان» و پیوست دوم «سنت تصوف و عرفان نظری» نام دارد. سید حسین نصر در این دو پیوست به معنای تاریخ تصوف، منشأ تصوف، نخستین صوفیه، مکتب بغداد، مشرق و مغرب جهان اسلام، تاریخچۀ سنت عرفان نظری، جهان عرب، کشورهایی چون ترکیه، هند، چین و ایران می­ پردازد.

کتاب «گلشن حقیقت» به قلم سیدحسین نصر و با ترجمۀ انشاءالله رحمتی، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۳۴۰۰۰ تومان از سوی «نشر سوفیا» در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کد خبر 3853966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha