۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱

ابتکار عنوان کرد؛

سطح آگاهی مردم از محیط زیست در شیوه زندگی‌ موثر است

سطح آگاهی مردم از محیط زیست در شیوه زندگی‌ موثر است

جلسه شورای علمی دانشنامه محیط زیست با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز گذشته در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار در این جلسه با اشاره به اهمیت روز افزون محیط زیست در سطح جهان، گفت: امروزه افزایش دانایی در این حوزه از سطح صرفا علمی تا سطح دانش عمومی از جمله مهم ترین راهکارها برای حفظ محیط زیست است.

معاون رئیس جمهوری ضمن تاکید بر ارتباط مستمر و پیوسته زندگی انسان در ابعاد مختلف با محیط زیست، تصریح کرد: سطح آگاهی و اطلاعات مردم از محیط زیست، در انتخاب درست شیوه زندگی توسط آن ها تاثیری مستقیم دارد زیرا تصمیم گیری افراد بر اساس دانش و آگاهی آن ها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری سرعت تغییرات در حوزه های مختلف علمی به ویژه محیط زیست، خاطرنشان کرد: به دلیل همین وسعت و سرعت تغییرات علمی، باید دو موضوع زمان بندی و امکان اصلاح و بازنگری مداوم در مطالب دانشنامه مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته وی، یکی دیگر از نکات مهم در تدوین دانشنامه محیط زیست، حفظ پیوستگی و جامع نگری و ارتباط موضوعات به رغم تقسیم بندی موضوعی دانشنامه است.

ابتکار ادامه داد: پیوستگی موضوعی و علمی، پیوستگی مدیریتی را به همراه دارد که اکنون در اهداف جهانی توسعه پایدار بسیار مورد توجه و تاکید است.

معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به فراگیری و میزان استفاده و رجوع به دانشنامه جهانی ویکی پدیا داشت و افزود: ویکی پدیا در کنار آنکه دانشنامه عمومی، قابل اعتماد و فراگیر در جهان است، سال ها است با تعریف چارچوبی خاصی، امکان فعالیت وسیع علمی از سطح شهروندان ساده تا سطح متخصصان و محققان را فراهم آورده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: البته بی شک در چنین وسعت کاری، احتمال خطا نیز وجود دارد ولی مزیت ها فراوان این اقدام قابل انکار نیست و به همین منظور بررسی امکان تعریف مشابهی از این روند و اقدام برای دانشنامه محیط زیست باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه محیط زیست موضوع فراگیر و مرتبط با تمام اقشار جامعه است، خاطرنشان کرد: ایجاد نسخه آنلاین و اینترنتی دانشنامه محیط زیست در کنار نسخه چاپی منجر به فراهم کردن امکان دسترسی بیشتر به مطالب برای تمام سطوح جامعه می شود.

ابتکار با ابراز تاسف از مصرف بالای کیسه پلاستیکی در ایران در شرایطی که حتی کشورهای آفریقایی همچون مراکش و رواندا هم نسبت به حذف این کیسه ها اقدام کرده اند، گفت: بخش مهمی از موفقیت در حفظ محیط زیست مشروط به موفقیت در نشر و بسط اطلاعات و آگاهی های محیط زیستی در میان عموم مردم است.

معاون رئیس جمهوری ضمن یادآوری تهیه و انتشار سه دوره گزارش وضعیت محیط زیست ایران (گزارش های موسوم به SOE)، اظهار کرد: چهارمین گزارش نیز در دست تهیه و تدوین است و به رغم تفاوت های دو حوزه دانشنامه و گزارش، اطلاعات این گزارش ها می تواند در تدوین دانشنامه مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 3861236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha