۸ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۹

برنامه های چهارمین عرس بیدل تشریح شد

برنامه های چهارمین عرس بیدل تشریح شد

برنامه های چهارمین عرس بیدل در نشست خبری این برنامه با حضور مدیر بنیاد بیدل و دبیر اجرایی عرس بیدل تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای چهارمین «عرس بیدل» با حضور هادی کیاسری مدیر بنیاد بیدل دهلوی و جواد احمدی دبیر اجرایی عرس بیدل ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی در کانون ادبیات ایران برگزار شد.

کیاسری در ابتدای این نشست گفت: مراسم عرس نمونه های مختلفی دارد از جمله عرس مولانا که هر ساله برگزار می شود. برای جناب ابوالمعالی بیدل دهلوی هم هر سال بعد از درگذشتش مجلس یادبودی برگزار می کردند که عرس بیدل نام داشت. این مراسم از سال ۱۱۳۳ قریب ۸۰ سال برگزار شد ولی بعد از آن به خاطر سرنوشت شبه قاره به فراموشی سپرده شد و زبان فارسی اندک اندک به حاشیه رانده شده و از یک زبان اداری، سیاسی، علمی و ادبی شبه قاره تبدیل به زبان تاریخی و کلاسیکی شد که روزگاری مهم تلقی می شد.

وی افزود: البته زبان فارسی همچنان در شبه قاره زنده است چون قریب به ۸۰۰ سال زبان اول علم و ادب این منطقه بوده است. ما فارسی زبانان اگر بخواهیم به احیای میراث مان فکر کنیم بخش عمده اش سرزمین هایی است که بیرون از مرزهای جغرافیایی ما قرار دارد برای اینکه بتوانیم از این میراث مطلع باشیم درست معرفی اش کنیم پیوستگی ارتباطات و کار علمی منظم لازم است. عرس بیدل بر این اساس و با همین انگیزه شکل گرفت.

مدیر بنیاد بیدل دهلوی ادامه داد: فکر برگزاری عرس بیدل ۱۵ سال پیش در ما شکل گرفت و اندک اندک زمینه های اجرایی اش فراهم شد این مراسم در هند کنار گذاشته شده بود تا سال ۱۹۸۲ رسید و یک عرس کوچک برگزار شد. در سال ۲۰۰۳ نیز عرس دیگری در هند برگزار شد که ما هم در آن نقش داشتیم اما سه عرس برگزار شده ای که طی دوره های گذشته در کشور داشتیم هم ویژگی های عرس سنتی را داشتند و هم ویژگی های یک سمپوزیوم علمی. یعنی یک مجلس یادبود را با یک مجلس علمی تلفیق کردیم.

کیاسری گفت: پیش از این سه عرس را برگزار کردیم و یک وقفه نسبتا طولانی داشتیم تا به عرس چهارم برسیم که البته از نظر کیفیت سطح بالاتری از عرس های پیشین را دارد. عمده سرمایه مان هم در این کار از سال ۱۳۷۱ و مجله شعر تا امروز شکل گرفته است.

در ادامه این نشست احمدی به زمان برگزاری چهارمین برگزاری عرس بیدل اشاره کرده و گفت: این برنامه طی روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه با محورهای تحلیل و تاویل آثار، بازشناسی و معرفی میراث مشترک فارسی از بنگال و دکن تا بالکان در تهران برگزار می شود. محل برگزاری این برنامه تالار همایش های وزارت کشور است و دو پنل اختصاصی برای سخنرانی های آن در نظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی چهارمین عرس بیدل گفت: برنامه های پژوهشی، ورک شاپ ها، برپایی نمایشگاه نسخ خطی از بیدل و دیگر بزرگان هند، تور تهران گردی، بازدید از موزه های ملی و ایران باستان از برنامه هایی است که برای میهمان عرس چهارم در نظر گرفته ایم.

احمدی گفت: در این دوره هشتاد میهمان خارجی از ۲۴ کشور و ۱۶ ملیت داریم و ۸۷ نفر از میهمانان هم از اساتید داخلی هستند.

کیاسری در بخش دیگری از این نشست گفت: ما در این دوره دو دسته میهمان داریم، تعدادی از آنها اهل پژوهش هستند و برای ارائه مقاله هایشان آمده اند که ۵۰ نفر از میهمانان این عرس را تشکیل می دهند. گروه دیگر میهمانان جزو شخصیت های باارزش هستند و سال ها خدمت و پژوهش داشته اند مانند رئیس فرهنگستان ادب هند و رئیس فرهنگستان ادب پاکستان.

وی در پایان سخنانش گفت: بنیاد بیدل با هدف تجمیع و سازماندهی مطالعات و تحقیقات میراث فارسی در بیرون مرزها تشکیل شده است، در مورد نمایشگاه نسخ خطی هم این مورد را اضافه کنم در حال حاضر نسبت به گذشته قابلیت نمایش تعداد نسخه های خطی بیشتری را داریم. در حال ۶۲ مقاله از پژوهشگران داخلی پذیرفته شده اند و ۵۰ مقاله خارجی هم داریم. مراسم افتتاحیه چهارمین عرس بیدل هم با سخنرانی سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور چهره  هایی چون غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همراه خواهد بود.

کد خبر 3862467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha