۱۰ دی ۱۳۹۵، ۱:۳۷

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

هدف دشمن چه با اغتشاش چه با مذاکره محدودکردن توان فناوری کشور است

هدف دشمن چه با اغتشاش چه با مذاکره محدودکردن توان فناوری کشور است

کرمانشاه- رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دشمن به دنبال محدود کردن کشور در رشد فناوری از جمله هسته ای است و از ابزارهایی مثل فتنه ۸۸ و محدودیت های ناشیاز توافق هسته ای استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در دومین همایش "در امتداد امام" که شامگاه پنج شنبه در مجتمع بعثت کرمانشاه برگزار شد گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در دنیا در چند سال گذشته افتاده را می توان فتنه سال ۸۸ دانست که دشمن علی رغم تلاش ها نتوانست نظم داخلی را برای مدت زیادی به هم بزند و به هدف خود برای به هم زدن معادلات منطقه و جهان برسد.

وی افزود: اگرچه در آن زمان تا حدی ضربه خوردیم ولی به همت مردم و حماسه ای که در ۹ دی آفریدند توانستیم آن بحران را مهار کنیم.

عباسی یادآور شد: در آن حادثه نیروهای نظامی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا به افراد خودی و فریب خوردگان آسیب کمتری وارد شود.

وی به شکست دشمن در این ماجرا اشاره کرد و اظهار داشت: پس از اینکه دشمن نتوانست ثبات کشور ما را به هم بزند و مظام ما را در هم بشکند پروژه تحریم ها را علیه کشور شدت داد و در این راستا حتی برخی افراد داخلی گرای تحریم ها را دادند و خودفروختگان کشور در همین چند روز گذشته باز تقاضای تحریم و فشار بیشتر استکبار جهانی به کشور را داشتند.

عباسی ادامه داد: بعد از این قضایا می بینیم در منطقه شمالی ما در حوزه روسیه قفقاز و اکراین اتفاقاتی افتاده است. روسیه که توانسته بعد از فروپاشی شوروی با مدیریتی که پوتین و تیم همراهش دارند انسجامی به روسیه بدهند خود را به بنیه اقتصادی خوبی رسانده و ارتباطش با بقیه دنیا را فعال و مذهب ارتدکس را احیا کرده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر روسیه موشکهای اسکندر خود را در کالینگراد مستقر کرده است. موشک هایی با دقت بالا و برد ۷۰۰ کیلومترکه تمام اروپا را می تواند هدف قرار دهد و همچنین در منطقه شرق آسیا در حوزه شمال مغولستان، ژاپن و اقیانوس آرام حرکت های جدیدی را شروع کرده و پایگاههای هوایی خود را گسترش داده است.

وی آمدن روسیه به سوریه را بیانگر اقتدار ایران دانست و گفت: روسیه وقتی اقتدار جمهوری اسلامی را دید یک رابطه راهبردی با ایران را آغاز کرد و ما توانستیم روسیه را شریک خود در تحولات منطقه کنیم.

عباسی یادآور شد: در طول سالهای ۷۱ تا ۷۳ انگلستان از شرق سوئد که شامل کانال سوئز، اردن، کویت و بحرین تا مالزی، سنگاپور و هند است عقب نشینی کرده، این یعنی بعد از جنگ جهانی دوم وقتی دید سفره اروپا باز است تغییر راهبرد داده است.

به گفته عباسی ۴ حوزه، هوایی آزاد، دریایی آزاد، حوزه فضا و سایبری حوزه های مشترک فعالیت های همه کشورهاست.

وی اذعان داشت: تحولات آمریکا که به سمت درون گرایی پیش می رود ممکن است بحث تجارت جهانی را زیر سوال ببرد و بخواهد تعرفه های جدیدی روی سیستم های بازرگانی که با چین دارد وضع کند.

وی ایران را یک قدرت منطقه ای اعلام کرد و بیان داشت: ایران در آسیای جنوب غربی و آفریقا نفوذی معنوی دارد و می تواند یکی از قدرتهای نوظهور در ۳۰ سال آینده در دنیا باشد.

وی تثبیت قدرت ایران را نیازمند علم و فن آوری دانست و گفت: در همین راستا طی سالهای اخیر آن قسمت از توانمندی ما که مورد حمله قرار می گیرد علم و فن آوری است.

عباسی ابراز داشت: علم و فن آوری در دانشگاهها می تواند مورد هدف قرار بگیرد این که دانشگاهها دچار هرج و مرج، بی پولی و سیاست زدگی شود و تجهیزات را تحریم و جلوی تحصیل در خارج گرفته شود بخشی از راهکار دشمن برای جلوگیری از رشد علم و فناوری است.

این جانباز هسته ای یادآور شد: به همین منظور جریاناتی را از سنوات گذشته در داخل شروع کردند که دانشگاهها را به اغتشاش بکشند و مسائلی سطحی سیاسی را در دانشگاه مطرح کنند و بخواهند آشوب هایی در دانشگاه به وجود آورند و از همه مهم تر دانشگاه را سکولار و از نظام جدا کنند.

عباسی اظهار داشت: از سال ۷۸ آشوب های کوی دانشگاه را رقم زدند و ادامه دادند و یک جور منفعل کردن اعضای هیات علمی، مشارکت نکردن آنها در پروژه های اساسی مملکت و ترساندن آنها از هسته ای و موشکی و از کار با مراکز دفاعی را به وجود آوردند.

وی خاطر نشان کرد: دشمنان به نحوی دانشجویان را با شعار روشنفکر مآبانه ای همچون"در مسایل نظامی دخالت نمی کنیم" ، " با نظام همکاری نمی کنیم" و ... می خواستند نظامیان را گزمه های زمان قاجار معرفی کنند و در صدد بودند که اقتدار نظام را بعد از جنگ تحمیلی بشکنند.

عباسی ادامه داد: اساتید زحمتکشی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن یعنی در دوران سازندگی با کمبودهایی که بود از کشور مهاجرت نکردند و توانستند نسل جدید را پرورش داده و لشکر عظیمی را وارد صنایع کشور کنند تحت فشار تبلیغاتی قرار می دادند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: به روشنی می بینید که دشمن با بحث هسته ای مخالفت می کند این در حالی است که هسته ای بحث سلاح نیست اما به بهانه سلاح آنرا تضعیف می کنند و در اصل قصد دارند اقتدار علم و فن آوری ما را بشکنند.

وی ۹۰ درصد علم هسته ای را مرتبط با رشته های دیگر بیان کرد و افزود: اگر در رشته هایی مانند علوم پایه، فنی مهندسی و ... پیشرفت نمی کردیم این امکان وجود نداشت که بحث رادیو اکتیویته را با دیگر رشته ها پیوند دهیم و بتوانیم فن آوری هسته ای ایجاد کنیم.

این جانباز هسته ای در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر کل فرآیندهای چرخه سوخت از استخراج فن آوری، تولید و غنی سازی و تبدیل آن به مجتمع های سوخت قابل استفاده را به طور کلی در کشور انجام می دهیم و در این راستا به خودکفایی کامل رسیدیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که چرخه سوخت را به طور کامل دارند.

عباسی یادآور شد: ما در مدت زمان کوتاهی در حوزه های شبیه سازی، محاسبات هسته ای و ساخت تجهیزات اقدام کردیم و علی رغم تحریم ها توانستیم ماشین سانترفیوژ را که ماشین دقیق و غیر هسته ای است به طور کامل بومی سازی کنیم و نسل یک آنرا صددرصد در داخل تولید کردیم.

عباسی خاطر نشان کرد: اینها دستاوردهای مهمی برای کشور است که دشمن در این خصوص محدودیت هایی برای سالهای مختلف برای ما در نظر گرفته اند و منتظر عوض شدن نسل هستند.

عباسی گفت: ما در چند سال آینده باید منتظر یک جنگ سومی باشیم که بدون شک در پی آن ضررهایی متوجه کشور ما خواهد شد بدلیل اینکه در موقعیت حساسی قرار داریم بنابر این باید در حوزه علم و فن آوری رشد بیشتری داشته باشیم و بتوانیم از آن در حوزه دفاعی و حوزه تولید ثروت استفاده کنیم چرا که این ها مولفه ای قدرت ما هستند.

عباسی در پایان گفت: با توجه به عنایت خدا و برکت وجود مقام معظم رهبری این انقلاب همیشه پیروز و موفق خواهد بود تا این حکومت به دست امام زمان(عج) صاحب اصلی آن برسد.

شهدای هسته ای هیچ کدام فارغ التحصیل خارج نبودند

عباسی همچنین در بخش پاسخ به سوالات حاضرین اظهار داشت: خون شهیدان هسته ای را کسی نمی تواند پایمال کند شهدا انگیزه های بالاتری داشتند برای مسائل دیگری فداکاری کردند و تفکر آنها در مغز عزیزان و جوانان ما وجو دارد. خون آنها باعث شد که در ما یک اصلاحاتی بوجود آید.

وی افزود: شهید محمدی که در سال ۸۸ شهید شد دشمن آمد او را انتخاب کرد که یکی از مهره های اساسی علمی ما در حوزه فیزیک و مهندسی فیزیک و هسته ای از میدان به در کند و آنرا گردن نظام بیندازد و تا حدی موفق شد. حتی دوستان علی محمدی می گفتند که نظام او را ترور کرده است خیلی دردناک و سنگین بود که آنرا به نظام ببندند با فتنه سبز.

وی ادامه داد: ولی خون شهید شهریاری و ترور بنده موضوع را پاک کرد شهید شهریاری با نثار جانش باید وسط می آمد تا این مساله را در ذهن کسانی که فریب خورده بودند تصحیح کند، الان هم برخی اقدامات دولت یازدهم رقمی نیست که بتواند خون شهدا را پایمال کند.

وی افزود: نقطه قوت ما در بخش هسته ای آدم های ما است آدم هایی که انگیزه و سواد دارند، علی محمدی، شهریاری، رضایی نژاد و احمدی روشن این شهدا هیچ کدام فارغ التحصیل خارج از کشور در هیچ مقطعی نبودند و این یعنی اقتدار نظام که از اینگونه افراد بسیار داریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: ما می بایست در ساختار نفت و صنایع نظامی تغیراتی ایجاد کنیم و بیکاری در جامعه را جبران نماییم بخصوص نیروهای متخصص که اگر آنها را از حالت بیکاری به اشتغال مفید در بیاوریم آنها نیز بقیه نیروهای عمومی را به کار می گیرند.

ما نباید اجازه دهیم مهاجرت فکر و ژن هوشمند از کشور صورت بگیرد باید جلوی اینکار را بگیریم ما در بحث انرژی اتمی این کار را انجام داده بودیم یعنی همان چیزی که شما در حوزه حقوق های نجومی با آن مواجه هستید ما نظام و دستمزد را برای انرژی اتمی آنها در نظر گرفتیم، کتاب قانون جدید نوشته بودیم در آستانه تصویب مجلس و برای حوزه های تحریم دیگر غیر از انرژی اتمی آماده شده بودیم که به کمک آنها برویم که دولت یازدهم اینها را تعطیل کرد. و آن زحمتی که کشیده شد در دولت یازدهم تعطیل شد و همه به سمت قرارداد بستن با خارجیها رفت.

وی افزود: ما اگر ابهت آمریکا را بخواهیم بشکنیم باید برائت بجوئیم از او به عنوان یک شیطان و یک مستکبر در همه چیز باید برائت بجوییم نباید او را تحویل بگیریم چون ادعای کدخدایی در دنیا دارد پس اولین کار شیوه امام را دنبال کنیم که گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این حرف امام با فردی مثل وزیر جدید ما که می گوید آمریکا سلاح هایی دارد که می زند و تمام توان دفاعی ما را نابود می کند متفاوت است، این مال کوچه گردی زیاد در  آمریکاست، ولی امام که درس علوم انسانی غرب را نخوانده دستگاه مختصاتش الهی است وقتی پشتوانه اش خدا باشد فرق دارد با کسی که پشتوانه فکری اش ۴ تا استاد آمریکایی باشند و از آنها درس یاد گرفته باشد. علوم انسانی غرب خدا در آن نیست و حاصل فکر بشری است که خدا را حذف کرده اند.

این جانباز هسته ای ادامه داد: رهبر ما با پشتوانه ۲۵۰ سال امامت شیعه دارد تصمیم می گیرد و با تکیه بر قرآن و آیات قرآن و استکبار ستیزی و استکبار شناسی است. اگر بخواهیم ابهت امریکا را بشکنیم راه آن پیرو امام و ولی فعلی حضرت آیت الله خامنه ای باشیم.

بعضی از مدیران یک مقداری از انقلاب زاویه دارند و پیرو گفتمان انقلاب، امام و رهبری نیستند و به خاطر همین آمدند سرکار، باید ملاحظه کرد و حراست هم دچار دگر دیسی و تغییرات می شود بعضی ها هم مجبورند تبعیت کنند اما نباید از امر به معروف و نهی از منکر فاصله گرفت و رسانه ها باید کار کنند تا در خرداد سال آینده شاهد تحول در جامعه ایران باشیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر در انرژی هسته ای به دنبال بازگشت به توان سابق هستید اول اینکه با این دولت بینهایت زمان می خواهد چرا که به آن سمت حرکت نمی کند. جامعه ایران، مردم، مسئولین و نظام تکلیف خود را با موضوعات راهبردی روشن کنند بالاخره هواپیما می خواهد یا نه؟ اگر بخواهد می توانیم در داخل کشور بسازیم فقط همت می خواهد، نمایندگی خارجی ها را کنار بگذارد. باهمین افراد داخلی توانستیم راکتور بسازیم یعنی بهترین ماشین ها را نمی توانیم کپی کنیم؟ چطور آلومینیوم ۷۷ ساختیم و فولاد با درجه هسته ای ساختیم و محفظه اراک را با آن عظمت ساختند حالا اگر توی آن بتن ریختند اشکال ندارد ناراحت نباشید این برای تحقیر ملت ایران بود ما که از رو نمی رویم و تحقیر نمی شویم.

وی خاطر نشان کرد: باید روی موضوعات راهبردی نتیجه بگیریم که دولت ها نتوانند روی آنها استفاده سیاسی کنند و موضوعات را تعطیل کنند.

عباسی افزود: آسیب های برجام در حوزه دستاوردها نیست چون مستند و مکتوب شده... آسیبها در ذهن افراد هست که برخی به درس دانشگاه تبدیل شده، اصل مطلب پاک کردن صورت مسئله و مایوس کردن نیروی انسانی بوده این حرکتی که این طایفه و قوم انجام داده و کمتر از ده نفرند مملکت را در عمل انجام شده و خواسته خودشان قرار دادند و این بزرگترین ضربه اش از میدان خارج کردن نیروی انسانی و مایوس کردن جوانهاست که وارد پروژه های راهبردی نشوند.

وی خاطر نشان کرد: تصمیم بگیریم دولت انقلابی با مدیریت جهادی سر کار بیاید نه مرعوب غرب، حتما توجه داریم و آدمهاش هم هست. آمریکا هسته ای ما را قبول ندارد می گویند ۲۰ درصد را در سال ۷۸ می پذیرد که بنده قبول ندارم.

وی تصریح کرد:اصولگراها باید تکلیف خود را با موضوع تنش زدایی و تهدید زدایی در عرصه بین المللی روشن کنند بالاخره به تنش زدایی معتقدند یا به تهدید زدایی ؟ اگر به تنش زدایی معتقدند خیلی تفاوت با روحانی نمی کنند ولی اگر دنبال اقتدار باشند و تهدید زدایی در عرصه بین المللی معتقد باشند به سمت گفتمان انقلاب خواهند آمد و می شود به یک وحدت رسید.

ساخت پیشران هسته ای یک مصوبه در مجلس است نه دستور روحانی دربرابر نقض برجام

عباسی خاطر نشان کرد: ساخت پیشران هسته ای یک مصوبه در مجلس است که به دولت اجازه داده که در آن خیلی چیزها قید شده. دولت بیش از سه سال آنرا مسکوت گذاشت و الان در نقض برجام گیر کرده است آدم عاقلی گرا داد که بگو ولی آنچه دست آقای صالحی دادند به درد نمی خورد باید دستور انجام و پول داده شود در چهارچوب کار با آژانس ولی پشت آن ۵۶ درصد غنی سازی است پیشران اصلی با ۳ و نیم و ۵ درصد چیز به دردنخوری است.

این دانشمند هسته ای تصریح کرد: آیا جامعه ظرفیت پذیرش آدمی مثل من را دارد، در خصوص انرژی اتمی سال ۸۴ ظرفیت اینکه من رئیس هسته ای شوم را داشت؟ نه چون سال ۸۴ صلاح نبود آقازاده عوض شود و ایشان ماند و ۴ سال هم  با احمدی نژاد کارکرد شد ۱۲ سال خیلی هم زحمت کشیده برای هسته ای کشور. چراسال ۸۸ دنبال بنده نیامدند و آقای صالحی را انتخاب کردند پاسخ این سئوال این است که خدا باید وارد می شد و آن سال بنده را ترور کند و توجه جامعه جلب شود که اصلا سواد داشت؟ دکتر هسته ای بود؟ بعد احمدی نژاد جلو آمد و گفت این باید راس کار باشد.  رئیس جمهور جدید که آمد همان اول کار ما را زد و حتی نگذاشت با مدیران خداحافظی کنیم بعدش هم ممنوع کرد که یک کاغذ از انرژی اتمی به من گفته نشود در حالی که به این فرد آمریکایی رفیق آقای صالحی (مونیز)، او محرم کشور است و ما نیستیم. حالا فکر می کنید

وی با اشاره به چگونگی مواجهه با توافق برجام گفت: فعلا باید در چارچوب برجام حرکت کنیم که آن ۵ کشور دیگر اجماع نکنند، بالاخره  عده ای یک سنگی را در چاه انداختند و عقلا باید فکر کنند چطور آنرا در آورند و به این سادگی هم نیست ۱۰ تا ۱۵ سال باید صبر کنید. برجام یعنی از الگوی ورزش باستانی استفاده کنیم وقتی که ایرانیها را از شمشیر و کمان و ... محروم کردند به ورزش باستانی با کباده، میل و خرک و... روی آوردند.

وی با اشاره به برخی کوتاهی ها در سازمان انرژی اتمی گفت: من جزو آن کسانی هستم که در آخرت جلوی آقای صالحی را خواهم گرفت. کاری که آقای ظریف در سال ۹۲ در ژنو کرد تمام دستاوردهای سالها را با یک توهم خیالی که قهرمان است خالی کرد. آنها یک شکلات گاز زده را دستش دادند و گفتند برو، چیزی که به او دادند در همین حد ارزش داشت و چیزی برای چانه زدن در ۲ سال بعد نداشت چرا که همه را تحویل داده بود و آنهاهرکاری خواستند کردند و برجام را نوشتند و به مملکت تحمیل کردند و برای اینکه این طایفه لج باز باسردستگی سرکرده جامعه را به هم نریزن اجرای آن را به او اجازه دادندکه مدام نگوید رفراندوم می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نقش خواص در حادثه عاشورا را می دانیم که چکار کردند. نقش خواص را در برجام بررسی کنیم که فریب دادند برخی از مجلسی ها را و به آنها دروغ گفتند. در تلویزیون آن خواص چه چیزهایی گفتند. دانشجویان کار جالبی کردند و ماله طلایی درست کردند و به یکی از آنها دادند.

وی با اشاره به نقش برخی خواص در تحمیل توافق هسته ای به کشور گفت: برخی با سمت هایی که داشتند در جا انداختن برجام تلاش کردند. جنس سیمانی که در راکتور اتمی کردند مهم نیست که از جنس بنایی بود یا هر چیز دیگر مهم این بود که باید آنرا خراب می کرد که کرد، اما نگران نباشید بخش خصوصی کسی که او را ساخته اگر تهدیدش نکنند دوباره او را درست خواهد کرد.

وی در پاسخ به آخرین سوال درباره کنار گذاشته شدن برخی دانشمندان هسته ای افزود: پس از برجام اگر یک نفر نیرو با آرمانهای انقلابی اخراج شده باشد خیلی زیاد است و اگر یک تکنوکرات سرکار آمده باشد و وابسته به غرب باشد خیلی زیاد است کسانی در هسته ای اخراج شده اند که از افراد اصلی بودند و به شکل بدی کنار گذاشته شدند و با حقوق صفر به کار دیگری مشغول شدند.

کد خبر 3863598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha