۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳

با تصویب مجلس مقرر شد؛

الزام دولت به بهسازی سالانه۲۷۰محله شهری و۲۰۰هزار واحدمسکن روستایی

الزام دولت به بهسازی سالانه۲۷۰محله شهری و۲۰۰هزار واحدمسکن روستایی

مجلس، دولت را مکلف کرد در طول برنامه ششم توسعه نسبت به بهسازی سالانه ۲۷۰ محله شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، با تصویب ماده ۷۳ این لایحه، دولت را نسبت به انجام اقداماتی در حوزه مسکن از جمله بهسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی واحدهای مسکن روستایی مکلف کردند.

بر اساس این ماده، دولت موظف است در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، در طول برنامه ششم اقدامات زیر را انجام دهد.

الف: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و شهرداری‌ها مکلفند در طول برنامه نسبت به احیا، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، بر حسب گونه‌های مختلف شامل ناکارآمد، تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله‌محور در چارچوب مقررات مربوطه اقدام کند.

تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز سهم دولت همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می‌رسد و در بودجه عمومی کشور پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. برنامه عملیاتی در دو بخش نوسازی مسکن و تأمین خدمات و زیرساخت، در سه ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی استان‌ها و کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و استانی و شهری، تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

تبصره: در تهیه برنامه عملیاتی، محدوده‌های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستگاه‌های موصوف اضافه می‌شود.

ب: دولت موظف است به منظور کاهش آسیب سکونتگاه‌های روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و نیز تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد شهری (در شهرهای کوچک)، منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول برنامه تأمین و اقدامات زیر را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام دهد؛

۱ـ بهسازی و نوسازی سالانه حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی.

۲ـ تأمین منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت یا خرید سالانه حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرها با اولویت شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت.

تبصره: شناسایی و اولویت‌بندی گروه‌های هدف و معرفی افراد واجد شرایط توسط بنیاد مسکن و با همکاری کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز انجام خواهد شد.

ج) بانک مسکن موظف است نسبت به تأمین باقی‌مانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحد جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.

د) وزارت راه و شهرسازی با رعایت وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها و بدون ایجاد تعهد جدید مکلف است در راستای تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی، آمایش و کنترل تخلفات، انضباط شهری و حفظ حقوق شهروندان نسبت به استقرار سیستم یکپارچه اطلاعات مکانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن و ایجاد ساختار مناسب برای اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی توسط کلیه دستگاه‌های مرتبط اقدام کند؛ این حکم ناقض و ناسخ هیچ کدام از قوانین نیست.

تبصره: در ماده ۱۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، عبارت «برنامه پنجم» به «برنامه ششم توسعه» تغییر می‌یابد؛ منابع مورد نظر اجرایی این قانون از این محل قابل تأمین است.

این ماده با ۱۵۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

کد خبر 3866391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha