به گزارش مهر ، در " التفهيم بيروني " آمده است : " واندر ماه رمضان ليله القدر است ، آنك جلالت او راه به دهه پسين جويند و نيز گفتند به طاقهاي اين دهه ." ليله القدر شبي مهم و سرنوشت ساز است .شب نزول رحمت و بركات الهي و تعيين سرنوشت ابدي انسانهاست و درخصوص اهميت اين شب گفتني است كه از صدر اسلام واز عهد رسول اكرم حضرت محمد مصطفي (ص) رسم بر آن بوده است كه شبهاي قدر را " احيا " بگيرند و تا سپيده دم به آداب مخصوص آن منجمله دعا و نماز و استغفار بپردازند .
در فضيلت شب قدر آمده است شبي بهتر زا هزار ماه " ليله القدر خير من الف شهر " و به احتمال قوي اين شب ارجمند يكي از شبهاي نوزدهم ، بيست ويكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان است .
در آيه نخست سوره مباركه " قدر " نيز تصريح شده است به آن كه قرآن كريم در شب قدر نازل شده است : " انا انزلنا في ليله القدر " در " تفسير ابولفتح رازي " پيرامون شب قدر آمده است : شب تقدير است و فصل احكام و تقدير قضايا آنچه خواهد بودن در سال از اجال و ارزاق واقسام همه در اين شب كنند و گفتند قوله " في ليله مباركه " هم اين شب است و ...
سخن در باب ليله القدر ( شب قدر ) بسيار است و در كتب تفاسير درباره كيفيت و نزول رحمت و بركت در اين شب استثنايي احاديث و روايات بسيار قابل تاملي ذكر شده است واما در نگاه شاعران سخن سنج مسلمان كه ميراث داران و پاسداران حريم فرهنگ و معارف عاليه اسلامي هستند ، حكايت شب قدر حكايتي بس شگفت و تفكر برانگيزي است .
حكايتي كه با زبان عرفان و تعابير رمزگونه ، مخاطب را به اين شب بزرگ و اسرار آميز رهنمون مي كند .اين اشعار كه بر اساس آيات ، احاديث و روايات سروده شده است همچون بارقه هاي آسماني بر دل و جان شيفتگان مي تابد و ظلمت درون را به انوار الهي روشن مي سازد .
حكيم رودكي سمرقندي :
شب عاشقت ليله القدر است
چون تو بيرون كني رخ از جلبيت
منوچهري دامغاني :
با رنگ و نگار جنت العدني
با نور و ضياء ليله القدري
شيخ اجل سعدي شيرازي :
تورا قدر اگر كس نداند چه غم
شب قدر را مي ندانند هم
خواجه حافظ شيرازي :
شب قدر است و طي شد نامه هجر
سلام فيه حتي مطلع الفجر
عارفان درباره شب قدر گفته اند كه اين شب ، شبي است كه سالكان را به تجلي خاص مشرف گرداند تا بدان تجلي قدر و مرتبه خود را نسبت با محبوب بشناسند و آن وقت ابتداي وصول سالك باشد يعني جمع و مقام اهل كمال در معرفت :
در شب قدر قدر خود را دان
روز در معرفت سخن ميران
افطار " روزه گشودن " :
افطار در لغت به معناي روزه گشودن است و زمان روزه گشودن هنگامي است كه شرع مقرر نموده است . زمان و سفره افطار داراي معنويت خاصي است و از روحانيت و صفاي مخصوصي برخوردار است و به راستي گرد آمدن به سر سفره افطار داراي حال وهواي دلپذيري است كه حكايت از رحمت بي منتهاي پروردگار رحمان دارد .
يكي از سفارشهاي مهم اسلامي دستگيري از مستمندان و محرومان است و ديگر سفارش مهم اين دين آسماني " صله رحم " و برقراري روابط صميمانه با اقوام و نزديكان است كه بسيار مستحب شمرده شده است ، بدين ترتيب " افطاري دادن " در ماه مبارك رمضان آيت ديگري بر رحمت بي پايان خداوند رحيم است كه موجب نزديكي دلها و استواري پيوندها مي گردد .
اين سنت حسنه همچنين در ابعاد اجتماعي نمايانگر روح همنوايي با مستضعفان و مددكاري از محرومان مي باشد .لحظه شيرين افطار كردن كه همراه با آداب و ذكر و مناجات است ، در كلام سخنوران ادب پارسي نيز از جايگاه و منزلت خاصي برخوردار است .تا بدانجا كه در برخي سروده ها از آن در قالب تغزل ياد شده است شاعر در توصيف زيباترين لحظات زندگي از اين مفهوم استفاده نموده است :
كليم كاشاني :
خمار باده در چشمم سيه كرده عالم را
بيا ساقي كه وقت شام بايد روزه واكردن
خاقاني شرواني :
اشك چشمم در دهان افتد گه افطار از آنك
جزكه آب گرم پستي نگذرد از ناي من
ملاطغرا :
غم روزه برمن بسي باركرد
چو ساغر به مي بايد افطار كرد
شيخ اجل سعدي شيرازي :
بگفت اي فلان ترك آزار كن
يك امشب به نزد من افطار كن
نظر شما