۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹

یادداشت مهمان

مستند-مسابقه‌هایی که از آثار طنز و درام تلویزیون پیشی گرفتند

مستند-مسابقه‌هایی که از آثار طنز و درام تلویزیون پیشی گرفتند

یک فعال حوزه رسانه در یادداشتی به نقد و بررسی آثار تلویزیون پرداخته و در آن آورده است که مستند-مسابقه ها تا امروز از دیگر برنامه ها و مجموعه های تلویزیون موفق تر بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سکینه سادات موسوی فعال حوزه رسانه یادداشتی درباره برنامه های طنز و درام تلویزیون به نگارش درآورده و با بررسی این برنامه ها یادآور شده است که در وضعیت فعلی تلویزیون بیشترین آثاری که مخاطب را جذب کرده اند مستند-مسابقه ها بوده اند. به گفته وی، از جمله این آثار «خانه ما» است که با محوریت سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی تولید شده و مخاطبان را با خود همراه کرده است.

متن کامل یادداشت به شرح ذیل است: «سریال «همسایه ها» بعد از پخش چند قسمت از شبکه دو، به دلیل مخالفت مدیر این شبکه، به شبکه نسیم منتقل شد و دیگر روی آنتن شبکه دو نرفت!» این خبر کوتاه شاید بهترین توضیح برای شرایط امروز برنامه های تلویزیونی در رسانه ملی باشد؛ تولید برنامه هایی که به لحاظ محتوایی نه تنها مفید نبوده و فایده ای بر آنها مترتب نیست، بلکه مضر بوده و بهتر است پخش نشوند. نمونه هایی سطحی و دست چندم از درام و طنز که در قالب سریال های شبانه پخش می شوند و برنامه هایی که بیش از اهمیت محتوا در آنها، اسپانسر مهم است. درواقع بیشتر با برنامه هایی طرف می شویم که فقط لوگوی پیام بازرگانی را ندارند، وگرنه شکل و محتوایش اگر تند و تیزتر از آگهی بازرگانی نباشد، کندتر و قابل تحمل تر نیست!

و در آشفته بازار ماه و پلنگ بازی سیما عجیب نیست اگر شبکه نسیم با «دورهمی» و «خندوانه»، با همراهی آی فیلم یک تنه جورکش باقی شبکه ها شوند و در نظرسنجی های مختلف گوی سبقت را از سایر شبکه ها در جذب مخاطب بربایند. آی فیلم که نانِ تولیدات قدیم را می خورد که از هر لحاظ بسیار بهتر از نسخه های امروزی تلویزیون بودند و شبکه نسیم هم مدیون خلاقیت دو هنرمند طنز کشور است.

و این یعنی تلویزیون دلخوش به تک ستاره هایی است که گاهی می درخشند و تداوم حیاتشان معلوم نیست؛ چرا که بیشتر رخدادمحور هستند و مولود جریان نیستند که بشود توقع تداوم از آنها داشت. تک ستاره هایی که نشان می دهند مردم هنوز هم بیش از هر رسانه دیگری به تلویزیون کشورشان اعتماد دارند و اگر تلویزیون، سلیقه آنها را بشناسد، آنها هم هیچ گاه در همراهی با تلویزیون ملی خود کوتاهی نمی کنند.

طبعا در فضایی که تولیدات درام و طنز هم در جذب مخاطب به مشکلات ذکر شده در ابتدای این یادداشت دچار می شوند، ساختن و پرداختن برنامه هایی که قرار است موضوعات جدی بیان کنند و به مقوله های خشک اجتماعی بپردازند، طبیعتا به مراتب سخت تر از سایر برنامه ها هستند. حتی تصور برنامه خوب ساختن در حوزه مواردی نظیر اقتصاد مقاومتی و شبهات اعتقادی و امثالهم در رسانه با مشکلات فعلی آن سخت است، چه رسد به تولید و  پخش و از همه مهمتر، جلب و اعتماد مخاطب. و اینها شاید کلید راهگشایی باشند برای فهم چرایی کاهش اقبال مردمی به شبکه افق، که ابتدا خوب آغاز کرد و اکنون...

اما در این میان تولید برنامه هایی در قالب «مستند-مسابقه» نشان داده که می توانند راه حل خوبی برای حل مشکل باشند. قالبی که پیش از آن در سایر نقاط دنیا هم به خوبی امتحان خود را پس داده و می توان به راحتی از جلب توجه مردم نسبت به آن به شرط پرداخت و تولید خوب، مطمئن بود. صد البته که تجربه نشان داده قالب های خوبی که به تلویزیون آمده اند، اما به خاطر پرداخت نامطلوب به آنها با بی اعتنایی مخاطب عام روبرو شده اند کم نبوده اند و این یعنی تولید «مستند- مسابقه» در تلویزیون ایران، آن هم با اشاره به موضوعات جدی کار حساسی است.

اما این کار حساس با موفقیت انجام شد! تولید و پخش مستند مسابقه «فرمانده»، هر چند در شبکه غیرعمومی افق انجام شد اما همین برنامه به شدت مورد اقبال قرار گرفت و با واکنش های گسترده مردمی روبرو شد؛ برنامه ای که در فضای دراماتیک و طنز و... نبود و در عین پرداخت به امور نظامی در قالب مسابقه توانست با اجرا و فرم متناسب، به چشم و دل مخاطب هم بنشیند و یکی از موفق ترین آثار شبکه افق در جلب اعتماد مخاطب عمومی لقب گیرد.

و این اواخر تولید مستند مسابقه ای دیگر به نام «خانه ما»؛ کاری که ابتدا در افق پخش شد و اکنون در شبکه نسیم دومین سری آن روی آنتن رفته است. این مستند مسابقه با موضوع رقابت خانواده ها بر سر اموری که در سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی ریشه دارد به تولید رسید. از قضا مردم هم نه تنها اصطلاحا این برنامه را پس نزده اند، بلکه به تماشای آن نشسته اند و روند جذب مخاطب آن کاملا صعودی بوده است و چه اتفاقی مبارکتر از این برای تلویزیون؟ ساخت و تولید برنامه ای با مفهوم اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی و از آن مهم تر دیده شدن آن توسط مردم.

اقبال مردمی به برنامه هایی نظیر «فرمانده» و «خانه ما» نشان دهنده جذاب بودن قالب مستند-مسابقه و تاثیرگذاری آن در انتقال مفاهیم جدی و خشک دارد. اتفاقی که این روزها قاب تلویزیون موارد مشابه آن را کمتر به چشم می بیند. شاید ادامه تولیداتی از این دست، راه چاره خوبی برای علامت سوال های کنونی رسانه ملی در بازگرداندن مخاطبان سرگردان شب های تلویزیون باشد.»

مستند مسابقه «خانه ما» به کارگردانی مشترک حسام اسلامی و علی رمضان در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه و از روز جمعه ۳ دی ماه پخش آن از شبکه نسیم آغاز شده است.

کد خبر 3873402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha