۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۳۱

وزیر بهداشت عنوان کرد؛

۲۰ سال بی توجهی به مامایی باعث شد آمار سزارین ایران جهانی شود

۲۰ سال بی توجهی به مامایی باعث شد آمار سزارین ایران جهانی شود

وزیر بهداشت گفت: آمار سزارین ما اگر جهانی شد به دلیل کم توجهی به مامایی بود و همانطور که این بی توجهی ۲۰ سال به طول انجامید، جبران آن نیز به همین مدت زمان توجه و پیگیری نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در سیزدهمین نشست مدیران گروه های مامایی، اظهارداشت: اگر ما تا چند سال آینده ۲۰ تا ۳۰ هزار مامای بیکار در کشور داشته باشیم، موجب تضعیف این رشته است. بنابراین علاوه بر جلوگیری از پذیرش بی برنامه دانشجوی مامایی، باید برای اشتغال ماماهای موجود نیز اقدام کنیم.

وی گفت: زمانی تصمیمات غلطی برای رشته مامایی گرفته شد ولی آنچه ما تلاش کردیم این بود که جلوی تربیت بی کیفیت و بی رویه را بگیریم که تا حدودی موفق بوده ایم.

هاشمی با تاکید بر این نکته که اضافه شدن ماماهای کشور بدون اینکه نیاز به آن باشد موجب تضعیف این رشته است، افزود: در درجه اول باید برای اشتغال ماماهای فارغ التحصیل اقدام کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به مخالفت هایی که در خصوص فعالیت ماماها به عنوان پرستار در بخش های زنان انجام شده نیز گفت: تعصب حرفه ای خوب است ولی تا جایی که موجب جلوگیری از پیشرفت رشته نشود و من فکر می کنم افرادی که در این موضوع هیاهو درست کرده اند از متن زندگی همکاران غیرشاغل خود بی خبر هستند.

وی اضافه کرد: رشته مامایی در کشور به دلیل تک جنسیتی شدن بعد از انقلاب و از سوی دیگر تک جنسیتی شدن مدیریت سلامت کشور و اینکه اغلب مدیران مرد بودند، مورد بی مهری قرار گرفت و این موضوع آسیب های جدی ای را به این حوزه وارد کرد.

هاشمی افزود: آمار سزارین ما اگر جهانی شد به دلیل کم توجهی به مامایی بود و همانطور که این بی توجهی ۲۰ سال به طول انجامید، جبران آن نیز به همین مدت زمان توجه و پیگیری نیاز دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: انصافا دولت در این دوره در موضوع مامایی خوب عمل کرده اما توجه به این حوزه باید همچنان ادامه داشته باشد تا به وضع ایده آل نزدیک شویم و سرآمد منطقه در این حوزه باشیم.

کد خبر 3877839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ی ماما ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 0
      واقعا نظر فوق العاده ایه. آموزش بی رویه و بی کیفیت. دانشگاه هایی میبینم که سالانه بیش از 100 دانشجوی مامایی فارغ التحصیل میکنند فقط پول میگیرند و مدرک میدهند.مهارت عملی صفر. علم صفر.توان جسمی و هوشی مورد نیاز رشته مهم مامایی صفر.فقط طرف پول داده و مدرک گرفته. ممنون وزیر عزیزم
    • علی زاده IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 0
      دکتر هاشمی بزرگوار ببخشید شغل مامایی که الان توسط طرح مراقب سلامت کاملا ارزش و جایگاه واقعی خودشو از دست داده یعنی این کار درستیه و باعث پیشرفت میشه ؟؟!!!!!
    • آنمه دریابخش IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 0
      مامای بخش خصوصی رو خودمون بیکار تر کردیم اونم وقتی که مامای شاغل رو دو شغله کردیم یعنی مامای همراه .ماما یی که استخدام بیمارستانهای دولتی و تامین اجتماعی هست بعنوان ماماهمراه هم کار میکنه و اینطوری دو نوع حقوق میگیره ،
    • کارشناس مامایی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      0 0
      دکتر هاشمی با سلام من خودم سال 84 شاغل در بیمارستان خصوصی بودم از ما بیگاری میکشیدن و به حدی پیش رفت که من در دوران عقد با همسرم در این زمینه به مشکل بر خوردیم و دیدم زندگی من عزیز تر از کارمه خیلی سخت بود اومدم بیرون الان همسرم تا اسم کا رو میارم می گه 4 سال کار کردی بسه من حاضر نیستم دیگه کار کنی و جامعه طوری شده کسی نمی آید تو مطب یک ماما اگه کسی بیاد زیاد حرف مارو قبول ندارن من خودم بعد ادامه دادم ولی تجارب من در بیمارستان خیلی پر بارتر از دانشگاه بود.الان فقط من به عنوان مشاور بیماران رو راهنمایی می کنم نه حقوقی دارم نه منصبی
    • یک ماما IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      0 0
      خیلی از ماماهای بیکار هستن که دلشون میخواد به جای پرستار کار بکنند، حتی خیلی از دانشجوهای مامایی دوست دارن تغییر رشته بدن پرستاری بخونن چون پرستاری بازار کار داره، مسئولین رده بالای مامایی بهشون اجازه بدین این افراد خودشان تصمیم بگیرن، به قول وزیر محترم شما از زندگی آنها خبر ندارین، ماماهایی هستن که توی تزریقات با ماهی پانصد هزار تومان از روی ناچاری کار میکنن .
    • رضایی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      0 0
      جانا سخن از زبان ما میگویی سعی میکنیم خوش بین باشیم.زنگ خطری که چندسال قبل پیشکسوتان مامایی به صدا درآوردند الان با صدای بلند و واضح از نفر اول نظام سلامت کشور شنیده میشود.اقای وزیر تمام انتقاد و اعتراض ما به مراقب سلامت شدن ماماها هم دلیلی بجز دیدن و درک کردن آسیب به سلامت زنان و دختران این کشور ندارد.تعصب شغلی هم که خوب است(بقول جنابعالی)من ماما مراقب سلامت شوم به اجبار!با حکم طرح مشغول به کارشدم و بعد از یکسال عنوان مراقب سلامت را بالای سرمان نصب کردند.باردار من بعد از چندین ویزیت سراغ ماما از من میگیرد!!!!!برای هر باردار باید توضیح بدهیم که کی هستیم وچی شده در تحول سلامت.حتی اضافه کردن عنوان ماما در اتیکت را هم از ما دریغ فرمودند.چگونه با این وضع آمار زایمان طبیعی سالم و بی خطر بالا برود.