۲۷ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۵

مدیرکل محیط زیست استان قزوین:

نگران ریزگردها و زباله های کشاورزی در استان قزوین هستیم

نگران ریزگردها و زباله های کشاورزی در استان قزوین هستیم

قزوین- مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با اقدامات خوب انجام شده در زمینه پسماند استان فقط نگران ریزگردها و زباله های کشاورزی،باقیمانده سموم و ۷۰۰ هزار قوطی سم رها شده در مزارع هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش شمسی پور در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و گرامیداشت یاد ۱۱۹ شهید محیط بان با تشریح مهمترین فعالیتهای انجام شده در یک سال گذشته اظهارداشت: اجرای منویات مقام معظم رهبری در ۱۵ بند ابلاغی از مهمترین رویکردهای ما در سال جاری است.

وی افزود: هماهنگی با مسئولان دستگاههای اجرایی در حوزه محیط زیست، استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان برای پیشبرد امور، تعریف برنامه ها به تفکیک شهرستانها، رویکرد جدی ما در برنامه ششم توسعه است.

شمسی پور تصریح کرد: در برنامه ششم محورهای آب، فاضلاب، محیط زیست با برش های استانی برای تدوین سند برنامه پیش بینی شده که با ابلاغ به استانها وظایف ۱۶ دستگاه اجرایی تفکیک و مشخص شده است.

قزوین پایلوت شکوفایی شهری

وی با اشاره به پایلوت شدن شهر قزوین در شکوفایی شهری اظهارداشت: با تعیین ۷ محور که توسعه پایدار محیط زیست از مهمترین برنامه های آن است فرصت خوبی برای شهر ما ایجاد شده تا بتوانیم در بخش بین الملل نیز خود را مطرح کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد: در حوزه پسماند در ردیف استانهای پیشرو کشور هستیم و خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد زباله های تولیدی شده در استان به سایت محمد آباد منتقل می شود.

تولید روزانه ۸۰۰ تن زباله در استان

وی گفت: بجز شهر تاکستان سایر شهرها به این سایت متصل شده اند و بیش از ۱۱۸ روستا نیز زباله های خود را به این سایت منتقل می کنند و زمینه سلامت مردم بخوبی فراهم شده است.

شمسی پور اضافه کرد: روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله در استان تولید می شود که از آن ۱۰ تن کمپوست تولید می شود ولی بدلیل بادخیز بودن این محدوده باید برای جلوگیری از پراکنده شدن زباله ها اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در پسماند پزشکی و بیمارستانی و عفونی هم اقدامات خوبی شده و بخش خصوصی وارد کار شده و بی خطر سازی زباله های درمانگاهها و بیمارستانها و تعدادی از مطب ها انجام شده است و با مدیریت مناسب این بخش وضعیت قابل قبولی داریم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: در میان استانهای کشور در ساماندهی پسماندهای ویژه وضعیت خوبی داریم اما در بخش کشاورزی هنوز عقب هستیم و باید بیشتر کار کنیم.

شمسی پور اضافه کرد:رهاشدن ۷۰۰ هزار قوطی سموم کشاورزی در مزارع نگران کننده است و باید برای آن اقدام عاجلی صورت گیرد.

وی گفت: در حوزه مسیر سبز با امضاء تفاهم نامه با استانهای البرز، قزوین، تهران، گیلان، مازندران و گلستان در حال پیگیری برای اجرایی شدن طرح هستیم.

شمسی پور اضافه کرد: در محیط زیست انسانی نرم افزار پایش راه اندازی شده و تمام اطلاعات صنایع استان در حال جمع آوری است تا بتوانیم آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع را استخراج و کنترل کنیم.

شمسی پور ادامه داد: در حاضر پسماندهای ۴۵ واحد صنعتی استان به سایت محمدآباد منتقل می شود و باید پسماندهای ۱۲۰ واحد تولیدی دیگر نیز به این سایت انتقال یابد.

وی بیان کرد: طرح جامع پیشگیری از آلودگی های استان تدوین شده و به تصویب کارگروه سلامت استان رسیده و منتظر ابلاغ و اجرای آن هستیم که برای ۱۷ دستگاه اجرایی وظایفی تعریف و مشخص شده است.

هوای شهر قزوین آلوده نیست/ وضعیت آلایندگی نیروگاه روبه کاهش است
    
وی در خصوص وضعیت آلودگی هوای شهر قزوین اظهارداشت: از نظر آلاینده ها و گازهای خطرناک خوشبختانه هوای شهر قزوین وضعیت نگران کننده ای ندارد و سالم است البته در موضوع ریزگردها چند روزی در سال مشکلاتی داریم که عامل آن خارج از استان و کشور است.

شمسی پور در مورد سوخت نیروگاه و آلودگی آن نیز تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در استان برای ما موضوع آلودگی نیروگاه بود که با پیگیری انجام شده و همکاری خوب مسئولان نیروگاه در حال حاضر ۸۸ درصد سوخت نیروگاه از مازوت به گاز تبدیل شده که نقش مهمی در کاهش آلودگی داشته است.

وی افزود: البته باید اذعان کرد این نیروگاه حق استفاده از مازوت را ندارد ولی بر اساس سیاست های کلان کشور در تامین گاز مردم هنوز سوخت مورد نیاز این نیروگاه به طور کامل تامین نشده و ما از مسئولان گاز گلایه داریم زیرا وقتی سهم استان هم داده می شود سهم نیروگاه به طور کامل اختصاص نیافته است.

شمسی پور یادآورشد: مصرف سوخت گاز نیروگاه شهید رجایی معادل شهر قزوین است و تلاش می کنیم تا سال اینده مصرف سوخت آن تا ۱۰۰ درصد از گاز تامین شود.

نگران ریزگردها در استان هستیم

وی در خصوص تهدید هوای استان توسط ریزگردها هم گفت: با افزایش بیابانهای استان در محدوده آبیک به میزان ۱۰۰ هزار هکتار باید برنامه های نهال کاری و احیاء پوشش گیاهی جدی گرفته شود تا از توسعه این پدیده جلوگیری شود.

شمسی پور اضافه کرد: حفظ منابع آبی زیرزمینی، اجرای طرح بیابان زدایی لازم است با سرعت بیشتری در استان عملیاتی شود تا شاهد افزایش آلودگی هوا در این زمینه نباشیم.

۲۹ روز میزبان گردو غبار در سال جاری بودیم
 
وی بیان کرد: در استان قزوین در سال گذشته ۴۵ روز و در سال جاری نیز تاکنون ۲۹ روز با پدیده ریزگردها مواجه شدیم و در سفر اخیر هیئت دولت به استان، از بین ۵ پیشنهاد اولویت دار محیط زیست، ۲ مورد آن یعنی موضوع دشت جنوبی قزوین و ریزگردها مورد موافقت قرار گرفت و خوشبختانه اعتبار خوبی نیز در این زمینه به ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای اختصاص یافت که در اجرای طرحها هزینه خواهد شد.

شمسی پور در خصوص مدیریت منطقه حفاظت شده باشگل هم اظهارداشت: یکی از برنامه های مهم ما حفاظت کیفی از این منطقه مهم است که اجرای آن بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآورشد: در صددیم با نصب دوربین و تجهیزات حفاظتی و آموزش مردم نسبت به ساماندهی بهتر این منطقه اقدام کنیم که در فاز اول به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیریت مناطق حفاظت شده به مردم سپرده می شود

شمسی پور بیان کرد: برای ورود گردشگر به مناطق حفاظت شده باشگل به نظر می رسد باید از مشارکت مردم برای صیانت از منابع طبیعی استفاده کنیم که در این راستا مصمم هستیم تا مدیریت منطقه حفاظت شده باشگل را به مردم و تشکلهای مردمی واگذار کنیم.

وی تصرح کرد: اگر مردم آموزش ببینند و ورود گردشگر به منطقه تسهیل شود می توان به اشتغال و درآمدزایی این طرح هم کمک کرد که به همین منظور گروه های تسهیل گر مردم و دانش آموزان را آموزش خواهند داد و به روستاها اعزام می شوند.

۴۷۰ هزار هکتار عرصه طبیعی/ ۴۰ محیط بان

شمسی پور در ادامه گفت: در حال حاضر وسعت عرصه حفاظتی استان حدود ۴۷۰ هزار هکتار است که برای حفاظت از آنها فقط ۴۰ محیط بان داریم که به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط بان از آنها حفاظت می کند در حالی که استاندارد آن یک محیط بان برای هر یک هزار هکتار عرصه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به فعالیتها فرهنگی انجام شده اظهارداشت: در سه سال گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر ساعت آموزش های زیست محیطی در مناسبت های مختلف برگزار شد و۱۵۰ تن از قضات نیز با آموزش های محیط زیستی و ۳۲۰ تن از کارکنان در مدیریت سبز آموزش دیدند.

وی بیان کرد: در حوزه محیط زیست باید از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم و در این زمینه شاهد فعالیت ۲۶ تشکل زیست محیطی در قزوین هستیم که قابلیت بسیار ارزشمندی برای اجرای برنامه ها تلقی می شود.

شمسی پور با اشاره به ورود یک قلاده پلنگ به روستای کلج در بخش طارم سفلی، گفت: به منظور پیشگیری از ورود دوباره این گونه حیوانی به مناطق مسکونی و خسارت به اهالی، گروهی از متخصصان حیوانات گربه سان کشور در این منطقه مستقر شده و ۲۰ دوربین با قابلیت تصویر برداری در شب نصب شده تا ابتدا مسیر حرکت این حیوان مشخص و سپس با زنده گیری، تصمیم های بعدی در این زمینه اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: این گونه جانوری یکی از گونه های ارزشمند منطقه طارم است ولی در شب های گذشته هنوز تصویری از این حیوان رویت نشده است.

برگزاری اولین استارت تاپ زیست محیطی

شمسی پور در ادامه گفت: اولین استارت تاپ زیست محیطی استان امسال برگزار شد و ۱۲۰ نفر شرکت کردند که سه ایده برتر انتخاب و تجلیل شد که در موضوعات فراصوت، مدادهای سبز و حمل و نقل بود که برای عملیاتی شدن طرحها اقدام شده است.

نظارت بر کارخانه سیمان در محدوده استان نیست

وی در خصوص آلودگی کارخانه سیمان هم گفت: به لحاظ جغرافیایی این واحد صنعتی تحت پوشش استان نیست و کنترل زیست محیطی آن با اداره محیط زیست شهرستان البرز است اما پیگیری لازم نیز از سوی ما انجام می شود و تاکنون با نصب فیلتر میزان آلایندگی کاهش یافته است.

شمسی پور یادآورشد: باید از سهم یک درصدی عوارض کارخانه سیمان برای عمران شهرستان آبیک استفاده شود که پیگیر این موضوع نیز هستیم.  

طرح های مهم ملی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه درخصوص مشکلات زیست محیطی ساخت جاده قزوین، الموت به تنکابن اظهار داشت: در سال ۸۷ و زمان شروع این پروژه متاسفانه مجوز زیست محیطی نداشت و امروز با ۷۰ درصد پیشرفت مشکلاتی دارد که بازگو کرده ایم.

وی اضافه کرد: با پیگیری انجام شده دیدگاههای کارشناسی برای اصلاح برخی امور و رفع مشکلات زیست محیطی ارائه شده و در حال رفع مسائل هستیم و به نتایج خوبی رسیده ایم اما در باقی محور که عملیات اجرا نشده همه موارد رعایت و اعمال می شود.

شمسی پور تصریح کرد: در محور رحیم آباد به کلاچای هم که پیشرفت قابل توجهی ندارد گزارش زیست محیطی تهیه شده و پیمانکار ملزم به رعایت مواردی است که اعلام شده است.

وی از رسانه های گروهی استان خواست در فرهنگ سازی برای مشارکت مردم در کارهای محیط زیست همکاری بیشتری داشته باشند.

کد خبر 3878068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha