۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵

یک پژوهشگر مسائل سیاسی:

 انقلاب اسلامی همه تئوری‌های دنیای سیاست را به هم ریخت

 انقلاب اسلامی همه تئوری‌های دنیای سیاست را به هم ریخت

محمد کریمی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک تفکر نوین و یک تئوری برآمده از متن و بطن مردم ایران اسلامی، تمامی نظریات و تئوری‌های آکادمیک و تئوریزه شده دنیای سیاست را به هم ریخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفتمان انقلاب اسلامی» رادیو گفت و گو با موضوع (انقلاب اسلامی و توسعه آن) با حضور محمد کریمی، پژوهشگر مسائل سیاسی روانه آنتن شد.

محمد کریمی، پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: نزدیک به 38 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و به جرات می‌توانم بگویم انقلاب اسلامی در اعصار گذشته یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌ها بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان یک تفکر نوین و یک تئوری برآمده از متن و بطن مردم ایران اسلامی، تمامی نظریات و تئوری‌های آکادمیک و تئوریزه شده دنیای سیاست را به هم ریخت. لذا انقلاب اسلامی پدیده یک بُعدی نیست. پدیده‌ای است که برخلاف پدیده‌های دیگر در فضای سیاسی هم نگاه و هم پیام‌های پیدا و پنهانی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی دارد.

این پژوهشگرمسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین با این مختصات و تاثیرگذاری انقلاب اسلامی باید نگاه ما به آن فرامرزی باشد و افق نگاه را از محلی و حتی ملی فراتر کرد. انقلاب اسلامی آغاز حرکت‌های چند سال اخیر با نام بیداری اسلامی است. دوست و دشمن در این تردیدی ندارد که آن اتفاق‌ها و آن حرکت خودجوشی که در برخی کشورهای منطقه و آفریقایی کلید زده شد، برآمده از یکی از پیام‌های مستتر در انقلاب اسلامی است.

کریمی اظهار کرد: اگرچه بحث جداگانه‌ای در تحلیل و تفسیر حرکت بیداری اسلامی نیاز است اما اگر این حرکت‌ها مانند انقلاب اسلامی مدیریت راهبردی و رهبری برآمده از متن مردم داشت، بدون تردید با تهاجم و سناریوهای متعدد غرب و در راس آن آمریکا برای مهار آن مواجه می‌شد و از طرفی شاید به انحراف کنونی نمی‌رفت.

وی افزود: به این ترتیب به باور من انقلاب اسلامی ایران، پدیده‌ای است که در دهه‌های آینده بیشتر درباره آن سخن خواهیم گفت و اکنون در متن انقلاب اسلامی هستیم و آنچه که در کار مطالعاتی بیش از 4700 اندیشکده آمریکایی و اروپایی نگاه و رصد می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین محورهای دنبال شده چرایی و چگونگی ظهور و بروز پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: انقلاب اسلامی در سال‌هایی شکل گرفت که هیچ‌یک از تئوری‌ها و نظریه‌ها نشان نمی‌داد که این پدیده امکان بروز و ظهور داشته باشد. 

فایل صوتی برنامه «گفتمان انقلاب اسلامی» از طریق سایت شبکه قابل دریافت است.

کد خبر 3897490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha