۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹

درس آشنایی با جریان های ادبی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تولید شد

درس آشنایی با جریان های ادبی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تولید شد

مدیر آموزش‌های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان درس آشنایی با جریان‌های ادبی ایران (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) را تولید و ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مرتضی فاضلی، افزود: با توجه به نقش جریان های  ادبی و هنری در شکل گیری تحولات فرهنگی و اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخی، آشنایی با این جریان ها برای دانشجویان و قشر فرهیخته جامعه ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: واکاوی هر جریانی در هنر و ادبیات، بسته به نیت، و قصد پژوهشگر می‌تواند شکل‌های متفاوتی پیدا کند. البته این بررسی ها از یک سلسله عوامل  و زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عقیدتی و مانند آن‌ها متأثر هستند.

فاضلی گفت: در یک نگاه کلی و اجمالی، سه رویکرد مسلط در ادبیات قبل از انقلاب حاکم بوده که به ترتیب عبارت بودند از رویکرد رمانتیسیسم، رویکرد واقعیت‌گرا یا رئالیستی و رویکرد شکلی‌گرا یا فرمالیستی. این سه رویکرد، در بعد از انقلاب هم با تفاوت‌هایی و البته با تقدم و تأخرهای متفاوتی حضور داشتند و یک رویکرد دیگر هم به آن‌ها اضافه شده در بعد از انقلاب که ادبیات واقعیت‌گرای آرمان‌طلب اسلامی است.

فاضلی اضافه کرد: اینکه هر یک از این رویکردها به چه معنایی هستند و چه تاثیراتی بر زمانه خود داشته‌اند موضوعی است که مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در درسی با عنوان آشنایی با جریان‌های ادبی قبل و بعد از انقلاب به آن پرداخته است.

مدیر آموزش‌های فرهنگی سیاسی نهاد گفت: این درس در پنج جلسه با عناوینی همچون انواع مکاتب‌ و رویکردهای داستان‌نویسی، غلبه برخی رویکردهای ادبی در ایران، احیای ادبیات اسلامی بعد از انقلاب اسلامی، اصول و مبانی جریان واقعیت‌گرایی اسلامی به بررسی جریان‌های ادبی پیش و بعد از انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

وی خاطر نشان ساخت: این درس توسط محمدرضا سرشار، نویسنده و پژوهشگر و منتقد ادبی که از او آثار ماندگار بسیاری در حوزه‌های مختلف ادبی بر جا مانده تدریس و ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان یک وبسایت آموزش مجازی است که خدمات رایگان آموزشی را به صورت شبانه روزی و از طریق اینترنت ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از ۳۲۷هزار دانشجو و استاد دانشگاه در این سامانه عضو شده‌اند. مخاطبان و علاقه مندان  می‌توانند به منظور ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر  به وب سایت آموزش مجازی دانشگاهیان به نشانی http://ec.nahad.ir مراجعه کنند.

کد خبر 3900913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha