۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵

نمایندگان خوزستان در نشست خبری مطرح کردند؛

پدیده ریزگردها در خوزستان بحران ملی است/انتقاد از وزارت نیرو

پدیده ریزگردها در خوزستان بحران ملی است/انتقاد از وزارت نیرو

نمایندگان اهواز و دزفول در نشست خبری پدیده ریزگردها در استان خوزستان را بحرانی ملی خواندند و از عملکرد وزارت نیرو در این بحران انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، همایون یوسفی نماینده اهواز، کاظم­ نسب نماینده اهواز و پاپی­ زاده نماینده دزفول در نشست خبری، بحران ریزگردها در خوزنستان را تشریح کردند.

انتقاد از انفعال وزارت نیرو/ریزگردها مشکلی ملی است

همایون یوسفی در ابتدای این نشست گفت: امروز به علت مشکلات مردم خوزستان خواستار برگزاری نشست خبری شدیم. وی ریشه مشکلات را ریزه گردهایی خواند که از ابتدای دهه ۸۰، وضعیت استان را بحرانی کردند.

عضو کمیسیون بهداشت گفت: علت این ریزگردها، کم آب شدن خاک استان و کشورهای همجوار استان است.

وی با بیان اینکه ۳۵درصد ریزگردها منشاء داخلی و ۶۵ درصد منشاء خارجی دارند گفت: کانون‌های داخلی که منشاء ریزگردها هستند به دلیل اینکه از مناطق نزدیک سکونت‌گاه‌های مردم شروع می‌شوند شدت و ماندگاری بیشتری دارند.

نماینده اهواز اظهار داشت: ریزگردهای داخلی دارای هفت کانون به میزان ۳۵۰ هزار هکتار هستند که اگر این کانون‌ها کنترل شوند، ۵۰ درصد ریزگردها کنترل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر فکری به حال مشکل گردوغبار نشود در قرن ۲۱ یکی از بحران‌های اساسی خاورمیانه و ایران، گردوغبار خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت قطع آب، برق و تلفن استان به فاصله ۱۵ روز را ناشی از پدیده گردوغبار خواند و گفت: متاسفانه وزرات نیرو پیش بینی در خصوص این بحران نداشت و در حال حاضر نیز در حالت انفعال به سر می‌برد.

وی مشکل گردوغبار را مشکلی ملی خواند و گفت: مشکل گردو غبار در درون استان حل نمی‌شود، بلکه باید مانند دریاچه ارومیه این مشکل به صورت ملی حل شود.

انتقال آب غیرعاقلانه و بدون مجوز صورت گرفت

در ادامه این نشست خبری، جواد کاظم­نسب نماینده مردم اهواز گفت: انتقال آب در سالهای اخیر اقدامی غیرعاقلانه و بدون مجوز بوده است. این امر مورد انتقاد مرکز پژوهش­های مجلس بوده و محیط زیست نیز راضی به انتقال آب نبوده است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو قصد داشت انتقال آب از بهشت آباد را نیز اجرا کند که نمایندگان اجازه ندادند و طرح تحقیق و تفحص از پروژه انتقال آب بهشت آباد در کمیسیون کشاورزی تصویب شد.

کاظم‌نسب تصریح کرد: تا به امروز بعد از گذشت ۱۵ روز، هنوز بحران بی‌آبی، بی­برقی و قطعی تلفن در استان وجود دارد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت نیرو گفت: مسئولان اجرایی وزارت نیرو در استان بسیار بد عمل کردند، باید پست‌های برق، حداقل دو بار در سال شستشو شود که این کار انجام نشده است.

نماینده اهواز ادامه داد: علاوه بر این باید ژنراتورهای برق در کنار تصفیه­خانه­های آب وجود داشته باشند که در صورت قطع برق وارد مدار شوند.

کاظم‌نسب با انتقاد از کم­کاری وزارت نیرو اظهار داشت: در روزهای ۸ و ۹ بهمن ماه به مدت ۴۸ ساعت آب، برق و تلفن مردم استان خوزستان قطع بود و مجددا در روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه نیز این بحران تکرار شد.

ریزگردها در استان‌های مرزی موجب ایجاد مشکلات امنیتی شده‌اند

در ادامه این نشست خبری عباس پافیزاده نماینده مردم دزفول گفت: ریزگردها به عنوان پدیده جدید، کل کشور را تحت تاثیر قرار داده و نقطه شروع بحران از استان خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس، پیرامون انتقال آب گفت: بررسی‌ها نشان داده مدیریت منابع آب کشور بیش از دو دهه دچار بحران اساسی شده است، نیمی از ۶۱۰ دشت کشور دچار بحران بی‌آبی شده‌اند.

نماینده دزفول عملکرد وزارت نیرو طی دهه‌های گذشته را تک بعدی خواند وگفت: ایجاد سد گسوند باعث شد آب رودخانه کارون شور شود که این امر در آینده کشاورزی استان تاثیرات اساسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در پی اعتراض نمایندگان، رئیس جمهوری به رئیس سازمان برنامه دستور دادند بررسی کیفی در خصوص بحث انتقال آب انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد وزارت نیرو با دخل و تصرفی که در محیط زیست استان‌های خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد کرده است باعث ایجاد چالش‌های اساسی در طبیعت این دو استان شده است.

نماینده دزفول معتقد بود عمده مشکل استان خوزستان، ناشی از کانون‌های ریزگرد داخلی است و گفت: حق­آبه مراتع و تالابها رعایت نشده و این امر موجب خشکی مراتع و تبدیل آنها به منشاء ریزگردهای نمکی شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بودجه‌ای را برای مبارزه با ریزگردها اختصاص دهد گفت: سال ۹۲، مجلس در بودجه سالانه، تبصره ای را برای کنترل ریزگردها در نظر گرفت، اما دولت اصرار بر حذف این اعتبار داشت، در هر صورت تبصره به تصویب رسید اما دولت اعتبار مورد نیاز را به آن اختصاص نداد.

پافی زاده مشکل ریزگردها در استان‌های مرزی را پدیده امنیتی خواند و گفت: این که در یکی از استان‌های مرزی کشور به مدت ۴۸ ساعت، تمام زیرساخت‌ها به چالش کشیده شود و اضطراب شدید بین مردم حکمفرما باشد پدیده امنیتی است.

وی اظهار داشت: ما از گفتار درمانی خسته شده‌ایم و اگر مشکل ریزگردها حل نشود در آینده نزدیک کل کشور با چالش روبرو خواهد بود و به عنوان بزرگترین بحران کشور خواهد بود.

پافیزاده از دولت خواست به خاطر امنیت کشور و جلوگیری از سرایت این مشکل به سایر استان‌ها، اعتباراتی برای آن در نظر بگیرد.

کد خبر 3906950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha