۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵

بیگی در موافقت با استیضاح آخوندی:

حادثه قطارسمنان محصول غفلت‌هابود/تخلفات گسترده درسازمان هواپیمایی

حادثه قطارسمنان محصول غفلت‌هابود/تخلفات گسترده درسازمان هواپیمایی

نماینده مردم تبریز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، تخلفات گسترده در سازمان هواپیمایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، احمد علیرضا بیگی نماینده تبریزی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخنرانی کرد.

عضو کمیسیون شوراها گفت: چه تفاوتی بین شهدای حادثه منا و عزیزانی که در هفت‌خوان سمنان کشته شدند وجود دارد؟ چه تفاوتی بین جانباختگان حادثه پلاسکو و جانباختگان حادثه قطار تبریز- مشهد وجود دارد؟ چرا مجلس در حادثه پلاسکو، وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران را فراخواند اما در حادثه مشهد سکوت کرد؟

وی با انتفاد از تخلفات مالی در وزارت راه و شهرسازی گفت: پورآقایی خود سهامدار راه‌آهن است که این امر نشان‌دهنده بی کفایتی آخوندی در انتصابات مدیریتی است.

نماینده تبریز با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی امری ضروری است گفت:  در خصوص خرید ۱۱۱ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند ATR توسط شرکت هواپیمایی هما، از طریق تسهیلات خارجی فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو شامل هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصل تسهیلات و ۲.۷میلیارد دلار سود آن، هواپیماهای ATR به ارزش ۵۵۴ میلیون یورو شامل ۳۲۰ میلیون یورو اصل تسهیلات و ۲۳۴ میلیون یورو سود آن، و شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران مسئول بازپرداخت اقساط از محل عواید حاصل از بهره برداری هواپیما شده است و هما را موظف کرده‌اند که به گونه‌ای عمل کند که هیچ گونه بار مالی بر دولت تحمیل نشود.

وی با اشاره به تناقضات اقدامات دولت با اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: درخصوص افزایش سرمایه هما، عدم حمایت از بخش خصوصی، عدم امکان تأدیه تعهدات ایجاد شده، تاخیر در واگذاری هما کاملاً روشن است، آقای وزیر چه پاسخی در این خصوص به نمایندگان ملت دارد؟ آیا بدنه فربه و ساختار قدیمی هما می‌تواند چنین وظایف سنگینی را عهده دار شود؟

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: از تعداد ۵۳ هواپیمای ایران ایر، فقط ۱۳ فروند آن عملیاتی است و بقیه خوابیده است. آیا می‌دانید ماهیانه مبلغ ۲۳ میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش هما سنگینی می‌کند؟ ضمناً رفتار غیرعقلایی سردمداران آمریکایی در ایفای تعهدات بین‌المللی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ چه کسی به شما تضمین داده است؟ محدودیت‌هایی از قبیل نحوه به کارگیری قطعات هواپیما، تضمین تأمین قطعات هواپیماهای خریداری شده، اگر اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟ چه کسی مسئولیت‌های ناشی از این تصمیم را می‌پذیرد؟

بیگی با انتقاد از عدم توجه وزارت راه به گوشزدهای مقام معظم رهبری گفت: در ۱۲ تیرماه ۹۵، ایشان فرمودند به جای اینکه جاده احداث کنند می‌روند سراغ هواپیما.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: آقای وزیر سالانه تصادفات جاده‌ای، جان بسیاری از هموطنان را می گیرد. آقای وزیر آیا حادثه قطار سمنان محصول غفلت‌ها نبوده است؟ آقای وزیر سند مربوط به کشته‌های رها شده در آزادراه تبریز – زنجان را مشاهده کرده‌اید؟ ما هر روز یک بار به اندازه سقوط یک هواپیما، در حوادث جاده‌ای کشته می‌دهیم. روزانه ۴۵ نفر در حوادث جاده ای کشته می شوند. آقای وزیر، نوسازی جاده‌ها و راه آهن تا چه مقدار جدی است و در برنامه های شما وجود دارد؟

بیگی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از انتخابات در وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر جنابعالی کسانی را به کار می‌گیرید که فاقد تخصص کاربردی لازم هستند و یا لااقل علامت سوالهای جدی در مورد صلاحیت آنها مطرح است. در حوزه صنعت هواپیمایی، شما آقای جهانگیریان را به عنوان استاد دانشگاه امیرکبیر به ریاست سازمان هواپیمایی برگزیدید، ایشان هیچ تعلقی به سازمان هواپیمایی نداشت، در طول مدیریت ایشان، دو سانحه رخ داد و چهار نفر از بهترین مدیران هواپیمایی کشور کشته شدند و هم اکنون هم نتوانستند هواپیمایی را جایگزین کنید و ناچار شدید از پاکستان و قزاقستان اجاره کنید و بعد هم متوجه شدید که همه گروه پرواز، آمریکایی هستند و شورای عالی امنیت ملی جلوی آن را گرفت. این فرد هم اکنون قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با اشاره به حادثه هواپیمای آنتونوف در سال ۹۳ گفت: در این حادثه، ۳۹ نفر جان باختند، کارشناسان امر اشکالات این هواپیما را گفته بودند اما پرواز با اصرار آقای جهانگیریان انجام شد، وی برکنار شد اما نتیجه رسیدگی به پرونده ایشان چه شد؟ پرونده قضایی همچنان مفتوح است.

وی در بخش‌های دیگری از اظهارات خود گفت: آقای مومن‌زاده، رئیس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری، او که محکوم پرونده سقوط هواپیمایی در ۲۰ مهر ۷۳ است را برگزیده‌اید. او به همراه چند نفر از مدیران به پرداخت دیه ۶۰ نفر از جانباختگان و یکسال حبس محکوم شده است. در مورد ایشان علامت سوال‌های متعددی وجود دارد.

بیگی اظهار داشت: لازم است کمی درمورد شرکت کاموتک به همکاران بگویم. همکاران من این شرکت یک شرکت سایه برای سازمان هواپیمایی کشوری است که بخشهای کیفی و محتوایی تاریخ سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت سپرده شده است. بدین صورت که ایرلاین‌های جدید وادار می‌شوند با این شرکت قرارداد ببندند و تا پرداخت پول قرارداد صورت نگیرد امکانی برای صدور مجوز پرواز صورت نمی‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با این قانون، ایرلاین‌های زیادی مجبور شدند هواپیماهایشان را حرکت ندهند و ۲۳ ماه هواپیماهای آنها روی زمین مانده است، کلی هزینه پارکینگ و استهلاک سرمایه پرداخت کرده‌اند، اما چون مبالغ مورد درخواست این شرکت پرداخت نشده است نتوانسته اند مجوز پرواز بگیرند.

بیگی تصریح کرد: تمام مدیران قبلی را از شرکت کاموتک به شرکت‌های هواپیمایی منتقل کردند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی هم بخواهد ورود پیدا کند، اعلام می‌کنند که این شرکت خصوصی است در حالی که سهامداران این شرکت، تماماً مدیران دولتی هستند. تیم موجود در سازمان هواپیمایی کشوری می‌دانند دیر یا زود باید بروند. لذا بنا دارد سازمان را تضعیف و ویرانه‌ای از خود بجا بگذارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: آنها مجوزهای استخدام را تعطیل کردند تا با بازنشستگی نیروهای موجود، نیروی جدیدی برای جایگزینی وجود نداشته باشد تا سازمان همواره دچار بحران باشد. برای ۵۰ نفر آزمون استخدام برگزار شده است، با وجود پرداخت هزینه‌های آزمون و انجام آن توسط سازمان سنجش، نامبردگان را در مراحل نخست متوقف می‌کنند تا شرکتشان تقویت شود.

وی درمورد فردی به نام محمدجواد تقوایی صحبت کرد و گفت: او اکنون معاون استاندارد سازمان است، بدون هیچ سابقه رسمی و استخدامی دولت، او سابقاً مدیرعامل کاموتک بوده است. وی پس از ورود به سازمان مدیرعاملی کاموتک را به فردی به نام علی بیرانوند می‌سپارد. ایشان امتحان ورودی را در سازمان می‌دهد و قبول نمی‌شود. سوالات مشخصی را به وی می دهند تا قبول شود. حراست دخالت می‌کند که مانع از صدور گواهینامه شود، موضوع به دادسرا ارجاع داده می شود، عابدزاده می پذیرد که تخلف صورت گرفته، تقوایی را ۳۶ ساعت بازداشت میکنند و اکنون به قرار وثیقه پنج میلیارد ریال آزاد است. پرونده به تاریخ مهر ۹۵ مفتوح است.  لازم به ذکر است سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴، تصریح دارد که سازمان هواپیمایی کشوری قابل واگذاری نیست.

نماینده مردم تبریز در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  مستندات عدیده‌ای در مورد شرکت آسمان پرواز پارسینه وجود دارد که این شرکت با روابط بسیار نزدیک با معاون استاندارد پرواز، توانسته است رشد قابل ملاحظه‌ای را در صنعت هواپیمایی داشته باشد. این شرکت براساس ارتباطات در دولت و همچنین محمدجواد تقوایی توانسته است قسمتی از فرودگاه پیام را به مدت ده سال در  اجاره خود قرار دهد. تقوایی در سال ۹۴ با عنوان معاون استاندارد منصوب شده است، پس از حضور وی در این پست، نقش آن شرکت پررنگ شده است و توانسته است نقش ویژه‌ای برای این شرکت ایجاد کند.

عضو کمیسیون شوراها در ادامه با بیان اینکه علی عابدزاده در زمان مسئولیت خود در سازمان هواپیمایی از طریق واسطه‌های خود توانسته ۲۰ فروند هواپیما را وارد کشور کند گفت: وی نقش کلیدی در خرید هواپیمایی با دو برابر قیمت داشت که هم اکنون پرونده وی در دستگاه قضایی باز است.

وی ادامه داد: عابدزاده و تقوایی پیش از این در شرکت آسمان فعالیت داشتند، پس از خروج عابدزاده از شرکت آسمان و تاسیس شرکت هواپیمایی معراج توسط امیرتورج دهقانی زنگنه، رئیس آشیانه‌های ارتش، وی نیز به شرکت معراج منتقل می‌شود. نامبرده در سال ۸۴ اقدام به تاسیس شرکت جدیدی می‌کند و بعد از آن هم به همراه تورج زنگنه اقدام به تاسیس شرکت کاموتک می‌کند.

بیگی در بخش دیگری از اظهارات خوداز تخلفات این افراد در خرید هواپیماهایی با دو برابر قیمت و انعقاد قراردادها خبر داد و اعلام کرد: پرونده این تخلفات در دادسرا مطرح می‌باشد.

عضو کمیسیون شوراها  در پایان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی خطیر قرار گرفته است.

کد خبر 3911313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha