۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴

محمدحسن رجبی دوانی:

علمای ما در مقابل ورود کالاهای خارجی سکوت نکردند

علمای ما در مقابل ورود کالاهای خارجی سکوت نکردند

یک کارشناس تاریخ در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» گفت: علمای ما در طول تاریخ در مقابل ورود کالاهای خارجی و به حاشیه رفتن تولیدکنندگان ایرانی سکوت نکردند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

محمدحسن رجبی دوانی، کارشناس تاریخ در این همایش گفت: با روی کار آمدن قاجارها جنگ های ایران و روس آغاز شد که بنیه اقتصادی ایران را تضعیف کرد. بخش عمده ای از سرزمین های حاصلخیز ایران طی قرارداد ترکمانچای از ایران جدا شد و ایران به روسیه غرامت داد.

وی گفت: در همان زمان تحولات زیادی در اروپا رخ می دهد و انقلاب صنعتی باعث می شود کالاها با کیفیت بالاتر و ارزان تر تولید شود.

وی ادامه داد: ایران با گمرکات اندک کالاهای خارجی را وارد می کرد و به این لحاظ صنایع ایران به سرعت به سمت ورشکستگی رفت. امتیازات زیادی به انگلیس و روسیه و... داده می شود که این امر سبب می شود تولیدکنندگان ایرانی به حاشیه بروند.

وی افزود: علمای ما در مقابل این عوامل سکوت نکردند. به خصوص وقتی سرنوشت مسلمانان را در هندوستان و تاتارستان و... می شنیدند، این مسئله اسباب نگرانی مضاعف آنها را فراهم می کرد.

رجبی ادامه داد: آنها برای اینکه سرنوشت مشابهی برای ایران رقم نخورد دست به اقداماتی زدند که در مرحله اول موضع تحریم بود. صدور فتاوایی در منع منسوجات و کالاهای خارجی و تشویق مردم برای قرضه ملی دادن به دولت، تشویق ایرانی ها به استفاده از تولید ملی و صدور فتاوا از اغلب مراجع در این مورد از این دست بود. بعد از مشروطه نیز مجلس را برای تصویب قانون مناسب در حمایت از تولید ملی ترغیب کردند.

وی در پایان اظهار داشت: اما این تلاش نتوانست به یک حرکت ملی مبدل شود. دلیل آن نیز کیفیت برتر و قیمت ارزان کالاهای خارجی و حق گمرک پایین این کالاها بوده است. عادت تدریجی مردم به استفاده از کالاهای غربی، فقدان قوانین حمایتی از تولیدات ملی از دیگر عوامل عدم توفیق این حرکت ملی بود.

کد خبر 3914796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شین IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      0 0
      همین علما اگر از همان قرون حاکمیت صفویه و بعد از آن ـ که این قدر به آنها افتخار می شود ـ کمی چشم شان را باز می کردند و سر خود را بالاتر می آوردند می توانستند...
    • صاد IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      0 0
      می توانستند در جهت توصیه و تشویق پیامبر به جستجو برای کسب علم، راهی مناطق دیگر شوند و کسب علم کنند.
    • ضاد IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      0 0
      اگر سنت علمی ریشه داری از همان زمان ها شکل گرفته بود این حال و روز امروز ما نبود، اما مرض هویت طلبی همان صفویه را هم کور کرده بود.
    • طا IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      0 0
      شاید هم این تمرکز بر هویت اقتضای آن روزگار بود تا بتوانند خود را جدا کنند. اما غفلت آنها و بعدی ها از علم پذیرفتنی نیست و مطمئنا نشان دهنده خورده شدن حق علم است. چنان که اکنون